کد خبر: ۳۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
دکترصالح‌ آبادی و رییس شرکت انتقال برق ارمنستان بررسی کردند:
ارمنستان پس از دروازه ورود ایران به منطقه اوراسیا، می تواند شبکه گاز و برق ایران به گرجستان را به عنوان ورودی بازار اروپا متصل کند.
به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات به نقل از اگزیم نیوز، حضور هیأتی تجاری از ارمنستان و ملاقات با مدیرعامل بانک توسعه صادرات، فرصتی شد که باز هم روابط استراتژیک و اقتصادی با کشور ارمنستان مورد توجه قرار گیرد. ارمنستان پس از دروازه ورود ایران به منطقه اوراسیا، می تواند شبکه گاز و برق ایران به گرجستان را به عنوان ورودی بازار اروپا متصل کند.
در جلسه ای به منظور بررسی ابعاد مختلف پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان که توسط بانک توسعه صادرات فاینانس شده است، دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در گذشته سابقه همکاری بسیاری با ارمنستان داشته ایم و همکاری ما به این پروژه خلاصه نشده و آمادگی همکاری در پروژه های دیگر را داریم.» همچنین مدیرعامل شرکت HVEN (شرکت دولتی شبکه برق ارمنستان ) نیز عنوان داشت: برای ما خوشایند خواهد بود که در ابتدا با کشورهای دوست و همسایه وارد داد و ستد شویم. امیدواریم همکاری ما همیشه گرم و نزدیک باشد. در ارمنستان پروژه های مختلفی وجود دارد که در دولت جدید معرفی خواهد شد.
در این نشست دکتر علی صالح آبادی عنوان کرد: دولت و ملت ایران احترام ویژه ای را برای دولت و ملت ارمنستان قائل است. با توجه به اولویت های این پروژه که مصادف شد با کاهش قیمت نفت و برخی از منابع تأمین مالی دولت، باز هم از طریق بانک مرکزی خط اعتباری ویژه ای به این پروژه اختصاص داده شد تا بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم؛ متعهد هستیم تا کمک کنیم که این پروژه در زمان مقرر خود به اتمام برسد.
به گزارش اگزیم نیوز ارتباطات اقتصادی دو کشور ایران و ارمنستان که در سایه ارتباطات فرهنگی، دیپلماتیک و استراتژیک پدید آمده است خود نشان دهنده آینده درخشان دو کشور به شمار خواهد آمد؛ رویکرد تعاملی که می تواند ارمنستان را به شریک تجاری دائمی ایران بدل ساخته و دروازه ای برای ورود کشورمان به بازارهای منطقه ای اوراسیا همچنین کشوری همچون گرجستان تبدیل کند. در هر حال تجربه صادرات گاز به ارمنستان شاید بتواند دروازه ای برای ورود گاز ایران به گرجستان نیز به شمار آمده که می تواند در نهایت، ذخایر عظیم گازی پارس جنوبی را به دروازه های اقتصادی اروپا متصل سازد.
اهتمام بانک توسعه صادرات به پیگیری مناسبات اقتصادی با ارمنستان از طریق شعبه بانک ملت در ایروان، توجه همه جانبه به پرداخت ارزش فاینانس پروژه، حضور و حمایت از پیمانکاران ایرانی در ارمنستان ، وجود تجربه های پیشین از فاینانس پروژه ها و تسویه وجوه و امکان انعقاد قراردادهای جدید را می توان از ویژگی های مهم قراردهای موجود نام برد. مبلغ قرارداد پیمانکاری پروژه خط 3 انتقال برق ارمنستان رقمی نزدیک به 108 میلیون یورو است که 83 میلیون یورو آن توسط بانک توسعه صادرات فاینانس شده است. دوره احداث 2 سال برنامه ریزی شده و دوره بازپرداخت آن نیز 5 ساله و با سود 5 درصد خواهد بود که در مقایسه با نرخ های بین المللی، رقمی مطلوب به شمار می آید. 77 درصد ارزش این پروژه را بانک توسعه صادرات و 23 درصد دیگر آن را کارفرمای ارمنستان یا همان دولت این کشور تقبل خواهد کرد.
حضور مدیرعامل شرکت دولتی شبکه برق ارمنستان موسوم به HVEN تنها 2 هفته پس از منصوب شدن به سمت جدید به همراه مدیرعامل شرکت صانیر ارمنستان و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت صانیر به عنوان پیمانکار اصلی پروژه خط 3 انتقال برق ارمنستان و ملاقات با مدیرعامل بانک توسعه صادرات را می توان گامی در جهت تسریع در احداث این پروژه به شمار آورد. برآوردها نشان می دهد که در صورت عدم بروز مشکلات فنی، حتی این امکان وجود دارد که پروژه خط 3 انتقال برق ارمنستان که برای دولت و ملت این کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است ممکن است تا پایان سال آینده شمسی ( 2018 میلادی ) به بهره برداری برسد. رخدادی که در صحبت های مدیرعامل شرکت برق دولتی ارمنستان نیز به آن اشاره شده و وی به صراحت عنوان کرد ما خودمان را متعهد می دانیم که این پروژه را در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برسانیم.
هم اکنون پروژه خط 3 انتقال برق ارمنستان که قرار است برق تولیدی این کشور را پس از تغدیه بازار داخلی به مرزهای ایران متصل کند با بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی رو به رو است که البته سرمای هوا به برخی از مشکلات موجود دامن زده و سرعت احداث آن را کاهش داده است. این در حالی است که با توجه به حضور قدرتمند شرکت های پیمانکار و توانمد ایرانی ، بخش بزرگی از تجهیزات مورد نیاز از صنایع داخلی تأمین شده و شرکت صانیر به عنوان پیمانکار اصلی پروژه اهتمام ویژه ای به تأمین تجهیزات از بازار داخلی دارد.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است. حجم تولید ناخالص داخلی ارمنستان در سال 2015 کمتر از 11 میلیارد دلار بوده و نرخ بیکاری این کشور نیز بیش از 18 درصد است. این موارد نشان می دهد که ارتباط اقتصادی و استراتژیک بین ایران و ارمنستان می تواند در تقویت اقتصادی این کشور نقش بزرگی ایفا کرده همچنین با رشد اقتصاد ارمنستان ، فضای بهتر و بیشتری برای صادرات ایران فراهم خواهد شد. این در حالی است که ارمنستان یکی از اعضاء اتحادیه اوراسیا به شمار آمده که می تواند به عنوان پایگاهی برای صادرات کالاهای ایرانی به این اتحادیه و حتی اتحادیه اروپا از مسیر زمینی به شمار بیاید. همجواری ارمنستان با گرجستان به عنوان دروازه ورود به اروپا نیز مطلبی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و در صورتی که زیرساخت های انتقال گاز ایران به گرجستان فراهم شود ، دیگر تا صادرات گاز به اروپا فاصله چندانی باقی نخواهد ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر: