کد خبر: ۳۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۱
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه از مجموع بیش از ۴ هزار فروشگاه غیرمجاز سموم حدود ۸۰ درصد آنها ساماندهی شده‌اند،گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود.
احمد کبیری در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساماندهی فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه کننده سموم شیمیایی، اظهارداشت: درحال حاضر اغلب این فروشگاه‌ها تعیین تکلیف شده‌اند و به آنان فرصت داده‌ایم هرچه سریع‌تر خود را با شرایط مجاز و قانونی وفق دهند.

وی مهم‌ترین شرط قانونی را توزیع سموم با نسخه گیاهپزشک عنوان کرد و ادامه داد: در گذشته این فروشگاه‌ها بدون هیچ ضابطه قانونی تشکیل شده و فعالیت می‌کردند که ما همراه با سازمان حفظ نباتات کشور اقدام به ساماندهی آنها کردیم  تا اشتغال ایجاد شده حفظ و کارها نیز ضابطه‌مند شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه درحال حاضر از مجموع بیش از ۴ هزار فروشگاه غیرمجاز، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها ساماندهی شده‌اند، گفت: باقی این فروشگاه‌ها نیز تا پایان سال‌جاری ساماندهی خواهند شد.

*۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

کبیری در بخش دیگری از سخنانش درباره ضایعات بخش کشاورزی نیز اظهارداشت: حجم ضایعات در بخش کشاورزی چشمگیر است که بخشی از آن در حوزه تولید و بخشی در حوزه مصرف ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال حجم تولید زباله‌ در شهرهای بزرگ که متاسفانه رو به افزایش هم است، نشان دهنده مصرف بی‌رویه و ناصحیح شهروندان به‌ویژه در حوزه میوه و سبزی است.

کبیری با بیان اینکه خانوار بیش از نیاز خود این محصولات را خریداری می‌کنند که منجر به ماندن و فاسد شدن آنها می‌شود، افزود: همچنین آمار ارائه شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره درصد افراد چاق و دارای اضافه وزن در کشور نشان دهنده مصرف بی‌رویه برخی از اقلام خوراکی به‌ویژه چربی‌ها، برنج، شکر، روغن و انواع کربوهیدرات‌ها که در قالب نان، فست فود یا سیب زمینی سرخ کرده عرضه می‌شوند، است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه در حوزه مذکور ما نیاز به فرهنگ سازی داریم تا الگوهای مصرف اصلاح شوند، گفت: ما باید به اندازه خرید و مصرف کنیم تا دور ریز نداشته باشیم که تبدیل به ضایعات شود.

کبیری با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام گرفته بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود، ادامه داد: در بخش تولید نیز اگر کشاورزی که قصد برداشت گندم خود را دارد با استفاده از کمباین استاندارد این کار را انجام ندهند بخشی از تولید ریزش کرده و تبدیل به ضایعات خواهد شد؛ بنابراین هرچه کمباین مورد استفاده در این زمینه مدرن‌تر و به روزتر و بهتر تنظیم شده باشد، میزان ریزش تولید نیز کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما باید ماشین‌آلاتی را که در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌دهیم، به روز کنیم، اضافه کرد: ما باید در این حوزه، مکانیزاسیون را تقویت کنیم کما اینکه در ۳ سال گذشته این سیاست در کشور اجرا شده است ضمن اینکه باید با به کارگیری کارشناسان متخصص در کنار کشاورزان و آموزش آنان در این زمینه حرکت کنیم.

کبیری بخشی از ضایعات ایجاد شده در بخش را نیز ناشی از حمل و نقل نامناسب عنوان کرد و ادامه داد: ما به‌ویژه در حوزه سبزی، صیفی و میوه باید امکانات بیشتری را برای بسته بندی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

*حمل محصولات کشاورزی با کامیون‌ کودهای شیمیایی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: ماشین‌هایی که این محصولات را از محل تولید به محل مصرف حمل می‌کنند باید مناسب این کار باشند نه اینکه یک کامیون امروز کود بار بزند، فردا میوه بار بزند و پس فردا محصولی دیگر؛ متاسفانه درحال حاضر بخشی از حمل و نقل محصولات ما به این صورت انجام می‌شود.

کبیری به این پرسش که چند درصد حمل و نقل‌های ما به این صورت انجام می‌شود؟، پاسخ داد: آمار دقیقی در این زمینه ندارم اما روال به همین صورت است که گفته شد و ما برای حمل میوه ماشین مخصوصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه سموم به بحث حمل و نقل نیز رسیدگی کرده‌ایم، افزود: به‌عنوان مثال مشخص شده است که ماشین‌های حمل سموم چه استانداردهایی را باید داشته باشند تا مانع از ایجاد آلودگی شوند.

کبیری با اشاره به اینکه در حوزه میوه و سبزی نیز باید چنین کاری انجام شود، اضافه کرد: چند سال قبل آمار به دست آمده از پایان نامه یک دانشجو، نشان می‌داد که ما فقط در حوزه بازار رسانی گل و گیاه کشور حدود ۴۰ درصد ضایعات داریم.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ایجاد ضایعات ما نیاز به استفاده از دانش، تکنولوژی و کارشناسان خبره داریم ضمن اینکه بخشی از این ضایعات نیز ناشی از شرایط انبارهای نگه‌داری محصولات است بنابراین باید این انبارها نیز استاندارد و به روز باشند تا جوندگان، آفات و بیماری‌هایی که ممکن است به محصول آسیب بزند، نتوانند کاری انجام دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: