کد خبر: ۳۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
در آخرین مذاکرات تغییرات آب و هوایی در مراکش ، پیشنویس چهار صفحه ای برای اجرای توافق پاریس را تصویب کردند که با هدف اقدام و توسعه پایدار بود. انتظار می رود سران و وزای 196 کشور جهان این هفته با سفر به مراکش درباره اعمال چندین قانون از توافق پاریس در یک سال آینده مذاکره کنند.
به گزارش بیزینس استاندارد در مذاکرات روز جمعه  بسیاری از کشورهای درحال توسعه از شرایط سختگیرانه سند مراکش ابراز نارضایتی کردند. طبق گفته منابع مختلف از مذاکرات پشت درهای بسته، کشورهای بزرگ درحال توسعه از جمله هند ، چین و آفریقای جنوبی دغدغه جدی خود را نسبت به این سند و چگونگی اجرای آن ابراز کردند. انتظار می رود گرم شدن کره زمین همچنان به وقوع بلاهای طبیعی، بارانهای سیل آسا، سیل، خشکسالی های شدید منجر شود، و پیامدهای دراز مدتی برای طبیعت، سلامت انسانها و اقتصاد داشته باشد. دانشمندان معتقدند که تغییرات جوی ناشی از عواملی است که بشر در آنها دست دارد و علت این پدیده نیز انتشار گازهای گلخانه ای است که توسط سوختهای فسیلی ایجاد می شوند. دانشمندان پیش بینی می کنند که افزایش دما تا پایان قرن بیست و یکم، به ۲ الی ۶ درجه سانتیگراد هم برسد. مذاکره کنندگان از سراسر جهان در مراکش جمع شدند تا برای مقابله با این وضعیت بحرانی دست به کار بشوند. اتحادیه اروپا پیمان جهانی تغییرات اقلیمی موسوم به «توافق پاریس» را تصویب کرده است. یکی از اهداف این پیمان نگه داشتن گرمایش زمین زیر ۲ درجه سانتیگراد تا پایان قرن حاضر است، که البته بعید به نظر می رسد. اتحادیه اروپا همچنین می گوید قادر خواهد بود که افزایش گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش بدهد. در منطقه بالکان ۱۲ نیروگاه حرارتی وجود دارد که سوختشان ذغال سنگ است و قرار است ۱۷ نیروگاه دیگر هم تا سال ۲۰۳۰ میلادی ساخته بشود. 

ریاست جمهوری ترامپ فاجعه ای برای توافق آب و هوایی

همزمان با برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی در مراکش، پکن نسبت به عواقب ترک توافق آب و هوایی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد. چین به دنبال اعمال فشار برای جلوگیری از گرمایش زمین است. دراین میان استدلال کسانی مثل دونالد ترامپ، رییس جمهوری تازه منتخب آمریکا که تغییرات آب و هوایی را انکار می کنند، این است که دمای کره زمین بارها در طول تاریخ، بالا و پایین رفته است. اما تنها طی یکصد سال گذشته، کره ما حدود هفت دهم درجهٔ سانتیگراد گرمتر شد.به گزارش گاردین ، دانشمندان نیز هشدار داده اند که ریاست جمهوری دونالد ترامپ به معنای فاجعه برای کره زمین است . ترامپ که سابقه سیاسی ندارد معتقد است تغییرات آب و هوایی یک توطئه شکل گرفته توسط چین است تا قدرت را به دست بگیرد.ترامپ در سخنرانی هایش خواستار خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس شده بود امری که ممکن است باعث خروج دیگر کشورها و چالش برای کاهش گازهای گل خانه ای شود.

تظاهرات ۶۰ هزار مراکشی

هزاران مراکشی در خیابان‌های شهر الحسیمه در شمال مراکش در راستای ادامه اعتراضات به کشته شدن یک ماهی فروش تجمع کردند.به گزارش خبرگزاری آناتولی، این راهپیمایی همزمان با برگزاری کنفرانس بین المللی در زمینه آب و هوا در مراکش برپا شد.طبق گزارش خبرنگار آناتولی، حدود ۶۰ هزار تن در این تظاهرات شرکت کردند. تظاهرکنندگان شمع و گل در دست گرفته بودند تا اندوه خود را به دلیل کشته شدن محسن فکری، یک ماهی فروش مراکشی ابراز کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار