کد خبر: ۳۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
عضو شورای اسلامی کار دخانیات مرکز مدعی شده است که دولت با تفسیر وارونه از تعریف تولید داخلی نه تنها به صنعت دخانیات کشور بلکه ۵۰۰۰ میلیارد ریال به درآمدهای خودش ضربه زده است.
علی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مجلس در بودجه ۱۳۹۵ سه نوع تولید را برای دخانیات در نظر گرفته است، اظهارکرد: تولید داخلی، مشارکتی و خارجی که همان وارداتی به حساب می‌آید در بودجه سال جاری برای تولید سیگار در نظر گرفته شده است که بر این اساس به ازار تولید هر نخ سیگار داخلی ۱۰۰ ریال، مشارکتی ۳۵۰ ریال و وارداتی ۵۰۰ ریال عوارض باید به دولت پرداخت شود.

وی با اشاره به ابهاماتی که تولیدکنندگان مشارکتی سیگار درباره این عوارض به وجود آورده‌اند، ادامه داد: این تولیدکنندگان مصادیق مشارکت را برهم زدند و موضوع برای تفسیر به شورای نگهبان ارجاع شد و این شورا نیز آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واگذار کرد.

عضو شورای اسلامی کار دخانیات مرکز افزود: در اولین جلسه این سازمان مصادیق دقیقا مشخص و تصمیم بر این شد که سیگار تولید داخل یعنی سیگار ایرانی و سیگار مشارکتی یعنی سیگار خارجی، اما با گذشت دو سه هفته مشاهده کردیم که اتفاقات به گونه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است.

به گفته عباسی اداره صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی به آقای نوبخت پیشنهاد داد که تولید داخلی تلفیقی از تولید مشارکتی و تولید داخلی باشد و این موضوع فاجعه است، چراکه در این صورت تولیدکنندگان مشارکتی سیگار نیز باید ۱۰۰ ریال عوارض بدهند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی در ایران ۲۰ میلیارد نخ سیگار در سال تولید می‌کنند، گفت: اگر قرار باشد آن‌ها هم ۱۰۰ ریال عوارض بدهند، درآمد دولت در این موضوع ۲۰۰۰ میلیارد ریال می‌شود و اگر قرار باشد سهم واقعی خود را پرداخت کنند، درآمد دولت ۷۰۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.

عضو شورای اسلامی کار دخانیات مرکز اضافه کرد: به این ترتیب مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال از همین طریق رانتی است که در جیب شرکت‌های خارجی رفته است و این موضوع نه تنها به تولید داخلی ضربه می‌زند، بلکه به درآمدهای دولت نیز ضربه زده است.

عباسی با بیان اینکه این شرکت‌ها در بحث سرمایه‌گذاری خارجی هم مصادیق را رعایت نکرده‌اند، اظهارکرد: این شرکت‌ها مواد اولیه را وارد می‌کنند ولی ما باید آن را همین جا تولید کنیم؛ آن‌ها یک خرمن آماده را با مالیات چهار درصد وارد می‌کنند و ما ۱۰ نوع پوزیسون انجام می‌دهیم و باید ۱۰ تا چهار درصد پرداخت کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن، این شرکت‌ها با توجه به ارتباطاتی که دارند، سهم بازار ما را گرفته‌اند و عملا خودشان سهمی در بازار ایجاد نکرده‌اند.

عضو شورای اسلامی کار دخانیات مرکز با بیان اینکه این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خارجی نکرده‌اند، ادامه داد: تنها تعدادی ماشین آلان با خود آورده‌اند و به واسطه وجاهت قانونی شرکت دخانیات، فعالت خود را انجام می‌دهند و الان مدعی استقلال هستند، این در حالی است که هنوز یک سال با شرکت دخانیات ایران (ITC) قرارداد دارند و اگر هم قرار باشد روزی مستقل شوند، باید سرمایه‌گذاری خارجی کنند، یعنی پولی را اینجا بلوکه کنند، محرز شود که پول‌شویی نیست و سایر مواردی که مصادیق سرمایه‌گذاری خارجی است.

عباسی با اشاره به اشتغال ۶۰۰۰ کارگر و ۸۰۰۰ کشاورز در رابطه با شرکت دخانیات ایران، گفت: این امر اگر ادامه پیدا کند ما را به سمت تعدیل نیرو و ضربه به تولید داخلی دخانیات می‌برد.

وی با بیان اینکه دولت تفسیر وارونه‌ای از تولید داخلی ارائه داده است، گفت: بر اساس متن قانون تولید داخلی عبارتست از تولید کالا، تجهیزات، خدمات و محصولات اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار، فناوری و برند که ۱۰۰ درصد آن با طراحی متخصصان داخلی یا از طریق مهندسی معکوس تولید شده باشد که هیچکدام از این شرکت‌ها به جز شرکت دخانیات و برخی شرکت‌هایی که از همان ابتدا در جمهوری اسلامی ایران برند خود را ثبت کردند، این شرایط را ندارد.

عضو شورای اسلامی کار دخانیات مرکز با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم بازار داخلی در اختیار این شرکت‌های خارجی است، گفت: طبق برآورد انجام شده ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد حاصل از فروش سیگار در سه شرکت‌ خارجی فعال در ایران است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار