کد خبر: ۳۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
گروه بین اللمل – فاطمه مهتدی: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آخرین سفر خود به اروپا در تلاش است تا نگرانی متحدان را نسبت به انتخاب دونالد ترامپ برطرف کند.
به گزارش فایننشال تایمز ، اوباما با رهبران آلمان، فرانسه ، انگلیس و ایتالیا نیز دیدار خواهد داشت و همچنین با رهبران آسیا پاسیفیک دیدار می کند. در این دیدارهای بحران سوریه ، مبارزه با داعش و اوکراین و اتحاد ناتو مورد بحث خواهند بود.سخنان پیش از انتخابات دونالد ترامپ درباره خروج آمریکا از ناتو و لغو قراردادهای تجارت آزاد در اروپا و آسیا پاسیفیک باعث نگرانی اروپا متحد قدیمی آمریکا شده است.

یونان دروازه مقاومت با روسیه

باراک اوباما در بخش نخست آخرین سفر اروپایی خود در مقام رئیس جمهوری آمریکا وارد آتن پایتخت یونان شد. رئيس جمهور آمریکا در آخرین سفر اروپایی خود تلاش می‌کند تا در دیدار با الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان این کشور را متقاعد کند تا به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بر ضد روسیه رای موافق دهند.از دیگر برنامه‌های اوباما در یونان درخواست برای موافقت این کشور با پیوستن مقدونیه به ناتو است. به گزارش یو اس ای تودی ، مردم یونان پس از هشت سال فشار و رکود اقتصادی دیگر امیدی به پیام "امید" باراک اوباما ندارند. درعین حال دولت یونان سفر دو روزه رئیس جمهور آمریکا را برای بازسازی وضعیت بدهی یونان و مطمئن کردن رهبران سیاسی در منطقه یورو ، حیاتی می داند.محبوبیت الکسیس سیپراس به دلیل سیاستهای کاهش حقوق مستمری بگیران و افزایش مالیات با کاهش روبرو شده است. اقتصاد یونان برای دومین فصل متوالی با رشد همراه بوده است.داده های موسسه ملی آمار یونان نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقایسه با سه ماهه دوم به رقم نیم درصد رسیده است. این میزان از رشد بالاتر از پیش بینی کارشناسان گزارش شده است.علیرغم این تحول مثبت، اقتصاد یونان همچنان دچار رکود است. در این میان یونان با یکی از بدترین بحران ها یعنی بحران پناهجویان روبروست که از خاورمیانه، آفریقای شمالی و جنوب آسیا به یونان می آیند تا به اروپا بروند.سفر اوباما نشانگر تایید اتحادیه اروپا و به خصوص آلمان درباره نقش حساس یونان است.

کاهش  رشد اقتصادی منطقه یورو

کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو باعث شده تا وعده های سیاسی ترامپ حال برای اروپا نگران کننده باشد. به گزارش گاردین منطقه پولی یورو تنها 0.3 درصد در سه ماهه سوم سال 2016 رشد داشته است. آلمان بزرگترین اقتصاد منطقه پولی یورو تنها 0.2 درصد رشد داشته است و افت بخش صادرات باعث این کاهش بوده است به گزارش گاردین، فرانسه 0.2 درصد و ایتالیا 0.3 درصد رشد داشته و کشورهای هلند، اسپانیا رشد سالم 0.7 درصد را در آمار نشان داده اند. دراین میان اقتصاددانها پیش بینی کردند که تورم انگلیس در سال 2017 جهش قابل توجه خواهد داشت.آمار همچنین از کاهش تولید بخش کارخانجات و افت ارزش پوند خبر دادند شرکتهای انگلیسی با کاهش ارزش پوند پس از رفراندوم برگزیت ضرر زیادی کردند امری که باعث افزایش قیمت سوخت و مواد خام شده است. قابل ذکر است که رشد اقتصادی آلمان به دلیل برگزیت کاهش داشته است و اقتصاددانان کاهش رشد اقتصادی آلمان را تاثیر رای برگزیت در انگلیس می دانند. سقوط ارزش پوند از ماه ژوئن تا کنون باعث شده تا کالاهای آلمانی در بریتانیا بازاری کمتر رقابتی داشتند که باعث افت در بخش صادرات آلمان بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار