کد خبر: ۳۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
ایران در سپتامبر برای نخستین بار از زمانی که با لغو تحریمهای غربی، صادرات نفت به فرانسه را آغاز کرد، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به این کشور اروپایی تبدیل شد.
صادرات نفت ایران به فرانسه در سپتامبر به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید و میزان صادرات ایران بالاتر از رقیبانی شامل نیجریه با ۱۸۵ هزار بشکه در روز و روسیه و قزاقستان بود.
ایران تا آوریل امسال به دلیل تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت به فرانسه نداشت. این کشور همچنین از زمان پایان تحریم‌ها تولیدش را بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۳.۶۸ میلیون بشکه در اکتبر رساند. ایران در زمانی به بازارهای جهانی نفت بازگشت که سایر تولیدکنندگان در رقابت دشوار برای سهم بازار قرار دارند و پیشرفت قابل توجهی برای تامین نفت فرانسه داشته است.
در حالیکه صادرات نفت ایران به فرانسه افزایش یافت، صادرات رقیبان این کشور با کاهش روبه‌رو شد. صادرات نفت عربستان به فرانسه به ۸۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش یافت که پایین‌ترین میزان صادرات این کشور از دسامبر سال ۲۰۱۲ بود. همچنین میزان صادرات عربستان به فرانسه پایین‌ترین میزان صادرات ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۲ به این سو بود.
در شرایطی که صادرات بالایی به اروپا انجام شود رقابت صادرکنندگان به این منطقه دشوارتر می‌شود. صادرات نفت عراق به فرانسه در سپتامبر به ۱۰۰۰ بشکه در مقایسه با ۱۱۰ بشکه در مدت مشابه سال گذشته رسید.
اگرچه عربستان سعودی  با صادرات‌ ۱۶۰ هزار بشکه در روز، همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به فرانسه در ۹ ماه نخست سال جاری بوده است اما صادراتش همچنان ۲۹ درصد نسبت به ۲۲۵ هزار بشکه در مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد با اینهمه این کشور بالاتر از قزاقستان قرار دارد که صادراتش با ۱۴ درصد کاهش در سال جاری، به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات روسیه با ۲۷ درصد افزایش، به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده اما صادرات نفت نیجریه با ۱۲ درصد کاهش، به ۱۱۵ هزار بشکه در روز بالغ شده‌است.
فرانسه همچنین شاهد افزایش حجم واردات نفت خام آمریکا بوده است. اگرچه واردات از این کشور نسبتا اندک مانده اما در سپتامبر به بالاترین سطح از زمان آغاز صادرات نفت آمریکا به اروپا رسید. فرانسه در سپتامبر ۳۵ هزار بشکه در روز نفت خام آمریکا را وارد کرد.  
واردات نفت خام توتال فرانسه در سپتامبر به بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۰ درصد در مقایسه با سپتامبر سال گذشته کاهش داشت.
بر اساس گزارش پایگاه خبری آرگوس، واردات نفت خام فرانسه در ۹ ماه نخست سال جاری حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بود که سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ کاهش داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: