کد خبر: ۳۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
تجربه تلخ استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از هواپیماهایی مانند توپولوف و آنتونوف که باعث ثبت چند سقوط دردناک در ایران شد، باعث شده افکار عمومی ایران به شدت نسبت به این هواپیماها و استفاده دوباره از آن‌ها نگاهی منفی داشته باشند. موضوعی که شاید در عمل بتوان از نظر دیگر نیز به آن نگاه کرد.
به گزارش ایسنا، با وجود آنکه قرارداد خرید هواپیما از سوی ایران‌ایر با شرکت هایی چون ایرباس و بوئینگ به مراحل نهایی خود رسیده و بعید به نظر می‌رسد راه چندانی تا تصویب نهایی آن وجود داشته باشد اما قدرت گرفتن دوباره جمهوری ‌خواهان در آمریکا که جزء مخالفان سرسخت تفاوق هسته‌ای به حساب می‌آیند این نگرانی را به وجود آورده که شاید ورود این هواپیماها با دشواری‌های جدیدی روبرو شود. موضوعی که می‌تواند گزینه‌های دیگر شرکت‌های هواپیماساز را مطرح کند.

طبق قوائدی که ایالات متحده به طور یک‌طرفه وضع کرده تمام هواپیماهایی که لااقل ۱۰ درصد از تجهیزاتشان در این کشور ساخته شده باید برای فروش به ایران مجوز رسمی این کشور را تهیه کند. موضوعی که باعث می‌شود در کنار ایرباس و بوئینگ حتی گزینه‌هایی مانند بمباردیه و میتسوبیشی نیز برای آمدن به ایران با اما و اگرهای جدی مواجه شود.

در چنین فضایی یکی از تنها گزینه‌هایی که ایران می‌تواند روی ورود بدون معضل آن فکر کند، هواپیماهایی روسی هستند. هرچند در حال حاضر بسیاری از هواپیماهای قدیمی این کشور دیگر تولید نمی‌شوند اما هواپیمای جدید سوخو ۱۰۰ که در طول این ماه‌ها بارها صحبت آن برای ورود به ایران مطرح و البته تکذیب شده می‌تواند بار دیگر در برنامه‌های مذاکره دو طرفه قرار گیرد. موضوعی که کارشناسان صنعت هواپیمایی نیز نگاه کاملا منفی به آن ندارند.

علی‌رضا بحیرائی کارشناس مسائل هوایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال ورود هواپیماهای روس به ناوگان ایران تصریح کرد: بر خلاف جو منفی که در ایران وجود دارد نمی‌توان به این هواپیماها نگاهی کاملا منفی داشت. بسیاری از آن‌ها حتی مانند توپولوف در عملکرد سابق خود مثبت بوده‌اند اما قطعا وقتی شرکتی در ایران برای این هواپیما ۱۷ ساعت پرواز روزانه در نظر می گیرد نمی‌توان انتظار داشت این هواپیما در اوج باقی بماند.

به گفته وی هواپیمای جدید سوخو ۱۰۰ نیز عملکرد مثبتی داشته و در کنار ایرلاین‌های اسیایی و اروپای شرقی حتی برخی از ایرلاین‌های امریکایی نیز از آن استفاده می‌کنند و تا کنون مشکلی درباره آن گزارش نشده است.

این کارشناس با اشاره به دشواری ورود هواپیماهای جدید روس به ناوگان ایران گفت: مسئولان ما حتی مذاکره درباره این هواپیماها را نیز تایید نمی‌کنند زیرا نگاه‌ها به این هواپیماها چندان مثبت نبوده است. این در شرایطی است که اگر در فضای مناسب از این هواپیماها استفاده شود قطعا می‌توان بخشی از بار ناوگان را به دوش آن‌ها گذاشت و در کنار مذاکره با دیگر کشورهای هواپیماساز از پرنده‌های روسی نیز استفاده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار