کد خبر: ۳۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
دکتر غلامحسن تقی نتاج: رکن ارزیابی ریسک در میان پنج رکن کنترل داخلی بسیار حائز اهمیت است تجربیات و پژوهش های انجام گرفته در حوزه کنترل داخلی و چارچوب کوزو نشان دهنده این اهمیت است.
 دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در پانزدهیمن جلسه شورای راهبردی حسابرسی داخلی بانک ها و موسسات مالی که به میزبانی بانک قوامین برگزار شد ؛ با بیان اینکه رکن ارزیابی ریسک در میان پنج رکن کنترل داخلی بسیار حائز اهمیت است گفت : تجربیات و پژوهش های انجام گرفته در حوزه کنترل داخلی و چارچوب کوزو نشان دهنده اهمیت حوزه ارزیابی ریسک در این ساختار است و با استناد به همین منابع می توان گفت توجه به رکن ارزیابی ریسک منجر به ارتقا اثر بخشی کنترل های داخلی می شود .
وی در ادامه با اشاره به اینکه ریسک مقوله حذف نشدنی است اما می توان آنرا مدیریت کرد افزود : هیچ گاه نمی توان این اطمینان خاطر را داد که جلوی همه انحرافات گرفته شده است و بیان این موضوع خود نقطه سقوط کنترل داخلی در سازمان ها و به ویژه در بانک هاست چراکه منابع انسانی در عین حال که وجودش برای سازمان و بانک مفید است اما خطرات و انحرافات نیز پیرامون همین منابع انسانی روی می دهد . 
دکتر نتاج در تببین این موضوع خاطرنشان کرد؛ نیروی انسانی در بانک ها و موسسات به نوعی در مثلثی از تقلب گیر کرده اند چرا که فرصت و نیاز دارند و با اخباری که هر روزه در زمینه اختلاص و تقلب می شنوند توجیه هم برای کار خود پیدا می کنند و باید به گونه یی عمل کنیم که نیازهای کارکنان رفع شود تا دست درازی به منابع مالی صورت نگیرد . 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : در حوزه ارزیابی ریسک باید اقدامات کنترلی طراحی شود و این اقدامات در هر بانک خاص همان بانک است و به جرات می توان گفت کنترل داخلی بر مبنای نظری از قبل طراحی شده و جامع در این خصوص نداریم و همانطور که شاهد بوده ایم انحرافات اخیر بیشتر در بانک های باسابقه روی داد . 
مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه زمانی که بحث کنترل داخلی مطرح می شود انتظار ارتقای کارآیی و اثر بخشی را نیز در سازمان داریم افزود : کنتر ل داخلی باید متناسب با هر بانک طراحی شود و کارآیی و اثر بخشی آن همواره مدنظر قرار گیرد . 
دکتر نتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وحدت در نظارت هم چون وحدت رویه در مدیریت بسیار حائز اهمیت است بیان کرد ، در هر سازمان شاهدیم که کلکسیونی از واحدهای نظارتی شکل گرفته و در عمل وظایف یکسانی برای هریک پیش بینی شده و این هم پوشانی سبب می شود در برخی مواقع خلا های جدی را شاهد باشیم ضمن اینکه هدر رفت منابع سازمان را نیز نظاره گر خواهیم بود .
وی پیشنهاد داد تمامی مراجع نظارتی ( حسابرس ، بازرس، کنترل ریسک و ....) در یک جایگاه با عنوان معاونت نظارتی تجمیع شوند و از دست اوردهای هریک از این بخش ها استفاده شود 
دکتر نتاج در ادامه کنترل را وظیفه همگانی برای تمامی افراد یک سازمان دانست افزود : باید تک تک کارکنان یک سازمان خود را در حوزه کنترل مسئول بدانند و مسئولیت را بر دوش بخش های نظارتی نگذارند .
نگاهی که از بعد تعالیم اسلامی مورد تایید است . 
مدیرعامل بانک قوامین در ادامه با بیان اینکه مقوله نظارت در درون سازمان ها تکه تکه شده است خاطرنشان کرد : این اقدام سبب شده زمینه برای فساد در سطح مدیران کلان بانک ها بوجود بیاید .
وی هم چنین با اشاره بدهی و معوقات کلان بانک ها و هزینه های تمام شده برای آنها گفت : این وضعیت سبب شده حساب سازی در بانک ها صورت گیرد و سیستم نظارتی باید به این مسئله هم توجه داشته باشند .

نام:
ایمیل:
* نظر: