کد خبر: ۳۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اعلام کرد: «در 7 ماه نخست سال جاری 9 میلیارد دلار میعانات گازی و پتروشیمی از این منطقه صادر شده است.»
به گزارش خبرآنلاین، مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی در بازدید خبرنگاران از فاز ۱۹ منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: «سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس در سال ۱۳۷۷ تاسیس و توسعه یافت. این منطقه، میدان گازی مشترک بین ایران و قطر است و به همین دلیل ۱۷ سال پیش ایران تصمیم گرفت که با حفظ منابع ملی، این منطقه را توسعه دهد.»

وی افزود: «این منطقه شامل ۳ منطقه پارس است. پارس یک دارای ۱۰ فاز است و ابتدای سال فاز ۱۵ و ۱۶ به بهره برداری رسید و به همین ترتیب، در حال حاضر فازهای ۱۷ و ۱۸ آماده افتتاح است. فازهای ۲۰ و ۲۱ نیز در دستور کار قرار گرفته و در همین دولت به بهره برداری خواهد رسید. علاوه بر این، دارای ۳۱ مجتمع پتروشیمی است که ۱۵ مجتمع در حال حاضر تولید می کنند و پتروشیمی بوشهر، مرجان، تخت جمشید و شهرستان کنگان نیز در حال تکمیل هستند.»

یوسفی ادامه داد: «پارس جنوبی ۲ نیز ۱۶ هکتار است که فازهای ۱۳،۱۲،۱۴،۱۹،۲۲،۲۳،۲۴ قرار دارند. در پارس سه میادین فرزاد A و B، گلشن و فردوسی نیاز به توسعه دارند و آماده سازی زیرساخت های آن در دستور کار قرار دارند.»

وی در خصوص سرمایه گذاری های خارجی در این منطقه، گفت: «سرمایه گذاری در منطقه در سه سال گذشته ۴ میلیار دلار بوده است، این سرمایه گذاری ها به نحوی بوده که خارجی ها کار را آغاز کردند و پول واریز شده است. در طول سه سال گذشته بزرگترین توسعه مجموعه پالایشگاه سیراف بوده که ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را به نفتا تبدیل می کنند و همچنان اخیرا در بخش جداسازی اتان شرکتی از خارج در فاز ۱۲ سرمایه گذاری کردند. در بخش ریالی در حوزه پایین دستی پتروشیمی ۱۱ هزار میلیارد تومان برای ۱۱ طرح جذب سرمایه شده است. همچنین در حوزه نیازهای عمومی مانند آب جذب سرمایه گذاری شده است.» 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به اینکه در 7 ماه نخست سال جاری 9 میلیارد دلار میعانات گازی و پتروشیمی از این منطقه صادر شده، گفت: «در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 37 درصد و به لحاظ ارزشی 19 درصد رشد داشته است. کل صادرات منطقه در سال 93، 21 میلیون تن و در سال گذشته حدود 25 میلیون تن بوده است، اما با تلاش های صورت گرفته در 7 ماه نخست صادرات از منطقه پارس از مرز 20 میلیون تن عبور کرده است.» 

وی با اشاره به رشد وزنی و ارزشی این صادرات در دو بخش نفتی و غیرنفتی اعلام کرد: «در مجموع  9 میلیارد دلار صادرات انجام شده است که از این محل 5 میلیارد دلار مختص محصولات غیرنفتی است. به دلیل تکمیل شدن پروژه ها، واردات کاهش یافته؛ به طوری که امسال به صورت وزنی ماهانه 10 هزار تن واردات داشتیم که ارزش آن 62 میلیون دلار بوده است.»

یوسفی در رابطه با گازهای هدر رفته و ایجاد آلودگی آن ها در منطقه گفت: «در سال ۸۷ در ۱۰ فاز منطقه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در هفته در فازها می سوخت که این میزان هم اکنون به یک دهم کاهش یافته و حدود ۵ میلیون مترمکعب در هفته سوخته می شود.»

وی ادامه داد: «از دغدعه های مهم مردم این مساله است و به دلیل آلودگی بالا فازهای 15 و 16 شکایت مردمی داشتیم که روند اصلاحی آغاز شده است.»

مدیرعامل منطقه ویژه پارس درباره توسعه پالایشگاه های سیراف نیز گفت: «زیرساخت های این پالایشگاه ها عملیاتی شده و اراضی نیز تحویل داده شده است. به طوری که خرید تجهیزات نیز آغاز شده است و در سه سال آینده این پالایشگاه به بهره برداری خواهد رسید.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار