کد خبر: ۳۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
در چند وقت اخیر مسئله مد نظر کارشناسان در بازار صادراتی انرژی آن است که آیا صادرات گاز به صرفه است یا برق، زیرا برق از گاز به دست می‌آید و برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که صادرات برق ارزش افزوده بیشتری برای ایران دارد.
 به گزارش  میزان، ایران در حال حاضر دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان است و در کنار آن در سال‌های اخیر صنعت برق کشور توانسته جایگاه مناسبی را از آن خود کند، این دو موضوع در کنار یکدیگر می‌توان ایران را به هاب انرژی منطقه بدل کند.

اما در کنار این موضوع برخی از افراد در چند وقت اخیر به موضوعی مبنی بر اینکه صادرات گاز یا برق صرفه اقتصادی دارد، پرداخته‌اند.

صادرات برق یا تولید برق برای مصرف و صادرات از طریق گاز انجام می‌شود و این موضوع نیاز به نیروگاه‌های تولید گاز به برق دارد و از سوی دیگر در بازار اقتصاد، بازاریابی و فروش محصول با نگاه به نیاز بازارهای هدف انجام می‌شود.

در حال حاضر بازارهای هدف ایران کشورهای همسایه است که این کشورها نیاز قابل توجهی به واردات برق داشته و از سوی دیگر نیروگاهی قابل اتکا برای دریافت گاز در بازارهای هدف ایران برای تبدیل آن به برق وجود ندارد.

در این رابطه حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران به میزان، گفت: برای یافتن پاسخ این سوال مبنی بر اینکه آیا صادرات گاز صرفه اقتصادی دارد یا برق، باید به این موضوع تاکید شود که تقاضا در بازارهای هدف بر این موضوع بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: کشورهای همسایه ایران تقاضای قابل توجهی برای خرید برق دارند و این در حالی است که کشورهای همسایه توان ایجاد نیروگاه برق را ندارند.

صالحی با اشاره به ارزش افزوده در تولیدات، یادآور شد:  با صادرات محصولات تولیدی با ارزش افزوده بالا همچون برق که از گاز دریافت می‌شود می‌توان درآمد بیشتری داشت و از سوی دیگر بازار هدف را از آن خود کرد و این در حالی است که به نظر می‌آید صرفه صادرات برق بیش از گاز است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه باید صادرات برق و گاز در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، گفت: ایران در صنعت برق دستاوردهای بسیاری داشته و می‌تواند در کشورهای هدف در کنار صادرات برق، پروژه‌های انتقال و نیروگاهی برق را به اجرا در آورد.

وی بیان کرد: طبق گفته مسئولین امر صادرات گاز با خط لوله صرفه اقتصادی ندارد و باید به سمت LNG حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم نیاز به کارخانجات LNG و کشتی‌های حمل و نقل این محصول احساس می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: فارغ از تمام این مسائل حرکت کشور باید به گونه‌ای باشد تا ایران به عنوان هاب انرژی منطقه شناخته شود و از سوی دیگر باید هرچه سریعتر به سمت LNG حرکت کنیم تا قطر بازار LNG جهان را از آن خود نکرده است.

با این تفاسیر به نظر می‌آید ایران در کنار صادرات برق باید صادرات گاز به صورت LNG را در دستور کار قرار دهد و از سوی دیگر باید به صادرات خدمات صنعت برق همچون طراحی و ساخت نیروگاه‌های برق در بازارهای هدف بپردازد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار