کد خبر: ۳۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
ديويد سنگر
نيويورک تايمز

مجلس سنای آمریکا به طور اجماع به تمديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران براي يک دهه ديگر راي موافق داد. اين امر به عنوان حرکت سمبليک با هدف اعمال فشار بر تهران براي رعايت توافق تاريخي
هسته اي است که در سال گذشته صورت گرفت. بسياري از تحريم‌ها از زمان شکل گيري توافق هسته اي با ايران لغو شد اما سناتورها اعلام کردند که رای قاطع 99 درصدی به اين لايحه باعث مي‌شود تا درصورت تخلف ايران از توافق هسته اي، ايالات متحده بتواند به سرعت تحريم‌ها را عليه ايران اعمال نمايد.
راي به تمديد تحريم‌ها حتي اگر سمبليک باشد، باعث شعله ور شدن خشم محافظه کارانی در ايران خواهد شد که از کم بودن سود توافق برجام براي ايران ابراز نارضايتي مي‌کنند. مخالفان در ايران با استفاده از اين موضوع تلاش دارند تا به حسن روحاني رئيس جمهور ايران که از سوي ميانه روها حمايت ميشود، ضربه بزنند.
دولت روحاني براي اجراي اين توافق هسته اي با ايالات متحده و پنج کشور بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان ، روسيه و اتحاديه اروپا مذاکره کرد.
اين پنج کشور به طور گسترده اي تحريم‌هاي خود را عليه ايران که شامل منع انتقالات مالي و خريد نفت بود، برداشتند. در روز جمعه دولت ايران راي سنا را نقض توافق هسته اي خواند و اين امر باعث خشم مقامات نزديک به آقاي
روحاني شد که به چهره توافق و بهبهود روابط ايران و غرب تبديل شده است.
دولت ايران از برجام اين تلقي را دارد که هيچ تحريم تازه ديگري تا زمان معتبر بودن برجام نبايد اعمال شود و راي سنا براي آنها به مفهوم نقضی جدي به اين توافق محسوب ميشود. درعين حال دولت اوباما اعلام کرد که اين راي هيچ چيز را تغيير نخواهد داد.
تمديد تحريم‌ها اين قدرت را به دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب خواهد داد تا درصورتي که بخواهد، بتواند به راحتي اين توافق را لغو کند.
 اگرچه مايک پنس معاون ترامپ در کمپين تبليغاتي از پاره کردن توافق هسته اي صحبت کرده بود، اما ترامپ در مصاحبه با نيويورک تايمز از مذاکره دوباره درباره شرايط توافق هسته‌اي سخن گفت، نه نابودي آن. اگر دولت ترامپ سعي در تغيير توافق هسته‌اي يا اعمال مجدد تحريم‌ها بکند، مي‌تواند باعث شود تا ايران نيز شرايط توافق هسته اي را زير پاي بگذارد.
امري که مي‌تواند کل توافق را برهم زند و باعث از بين رفتن بهترين دستاورد اوباما در سياست خارجي شود. براي ترامپ توافق هسته اي به عنوان آزمايشي درباره وعده‌هاي پيش از انتخاباتي او خواهد بود.
برخي اميدوارند که ترامپ نظر گذشته خود درباره برجام را تغيير دهد. جمهوري خواهان مدعي هستند تحريم‌هاي تازه عليه ايران مرتبط با فعاليت‌هاي هسته اي نيست، بلکه در ارتباط با حمايت از حزب الله، تروريسم و نقض حقوق بشر است.
يک مقام کاخ سفيد گفته است که اوباما اين لايحه را امضا خواهد کرد اما تمدید اين تحريم‌ها به تعهد ايالات متحده در توافق هسته اي تاثيري نخواهد داشت. اگر ايران تعهدات خود را انجام دهد، وزارت خارجه آمریکا نيز تمامي‌قدرت اجرايي براي لغو تحريم‌هاي مرتبط با انرژي هسته اي را حفظ خواهد کرد.
ترجمه: فاطمه مهتدی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار