کد خبر: ۳۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید تبدیل واحد پولی ایران از ریال به تومان در نهایت باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود و در نتیجه قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار بالا خواهد رفت؛ بنابراین این موضوع در کوتاه‌مدت سبب رونق بورس اوراق بهادار تهران خواهد شد.
فردین آقابزرگی درباره اثرات تغییر واحد پولی ایران از "ریال" به "تومان" اظهار کرد: این اقدام ارزش پول ملی را کم کرده و قیمت دلار را بالا می‌برد در نتیجه باعث رشد در بورس اوراق بهادار تهران می‌شود، چرا که این موضوع  باعث رونق برخی صنایع  و افزایش درآمد حاصل از صادرات برخی تولیدات در تعدادی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس  شده و حاشیه سود آن شرکتها نسبت به گذشته افزایش خواهد داشت.
وی اضافه کرد: کاهش ارزش پول مساله نگهداری دارایی و سرمایه گذاری را جذابیت بیشتری خواهد بخشید و این موضوع می‌تواند موجب اقبال سرمایه‌گذاری در بورس گردد، کاهش ارزش پول ملی بر سایر زمینه های سرمایه گذاری نیز  تاثیر مثبت گذاشته و نهایتا نگهداری پول نقد، از نظر درجه اولویت برای یک سرمایه گذار، در رتبه اول قرار نمی‌گیرد.
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره رشد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تا کانال ۸۱ هزار واحدی در روزهای گذشته گفت: اغلب فعالان بازار با این سوال مواجه هستند که چرا با وجود بالا رفتن شاخص در ۹ ماه ابتدای سال، در کل ضرر کرده اند. اولا باید گفت در حال حاضر شاخص کل حدودا به نقطه ابتدای سال رسیده و در مجموع حدود نیم درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که اگر نرخ بازده بدون ریسک در ایران را معادل نرخ بلندمدت بهره بانکی و برابر ۱۵ درصد در نظر بگیریم و نرخ تورم را آن طور که اعلام شده ۱۰ درصد بدانیم سرمایه‌گذاری باید بازده ۲۵ درصد به دست آورد و تازه این مقطع،   نقطه تعادل محسوب می‌شود.
آقابزرگی تأکید کرد: با این توضیحات اگر از امروز تا پایان سال ۱۳۹۵ بورس تهران بتواند به سرمایه گذاران، بازده ۱۰ درصدی  داشته باشد (شاخص به حدود ۹۰ هزار برسد)   از آنجاکه بازده سربه‌سر ۲۵ درصد محسوب می شود همچنان فعالان بازار سرمایه با  ۱۵ درصد زیان در مقایسه با فرصت‌های از دست داده در امر سرمایه گذاری قرار گرفته اند. اگرچه طی دوره مورد بحث ممکن است سرمایه گذاری‌هایی در بورس وجود داشته باشد که بازدهی خوبی هم داشته‌ ولی در هر حال ما باید شرایط متوسط بازدهی در بورس را در نظر بگیریم.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: از دلایل وقوع چنین رخدادهایی می‌توان به  موضوع دخالت مقام ناظر  و مدیریت شاخص اشاره کرد؛ به طور مثال نمادهای خاص به موقع بازگشایی نمی‌شوند و بطور مثال نماد شرکتی که دارای تعدیل مثبت قابل توجهی است در زمانی که بازار منفی است باز می شود و این موضوع باعث می‌شود که شرایط منفی بازار به واقه نمایان نشود و علیرغم اینکه سرمایه‌گذاران با بازدهی منفی روبرو هستند، شاخص کل شرایط مساعدتری را نشان دهد.
وی افزود: با همه این موضوعات با توجه به کاهش تنش‌ها در روابط بین الملل، فکر می کنم برای کوتاه مدت در بورس تهران شاهد رشد باشیم. البته برآورد می‌شود این رشد با حداقل بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران برابر باشد.
این کارشناس بازار سرمایه که به تازگی از نهادِ نظارتیِ بازارِ مالیِ آلمان بازدید کرده است درباره تفاوت بافین و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اظهار کرد: تفاوت عمده این دو نهاد در تفکیک وظایف مقام ناظر، مجری، مقام قانون‌گذار و قضاوت‌کننده است. از آنجاکه در سازمان بورس ایران وظایف مقام ناظر، مقام قانون‌گذار و مقام قضاوت‌کننده تفکیک نشده است، ساختار سازمانی ما دارای کارایی لازم در این زمینه نیست و ایرادهایی دراین زمینه وجود دارد، چرا که قانون‌گذار، باید  نظارت کند که درچه موضوعاتی، قانون‌های وضع شده با بایسته ها تطابق دارد و درچه مواردی این تطابق وجود ندارد.
آقابزرگی اضافه کرد: مقام ناظر کشورهای پیشرفته از جمله آلمان به هیچ وجه اجرا کننده نیستند و نسبت به افزایش و کاهش قیمت سهام دخالتی ندارند. از اصلی ترین وظایف آنها، افشای اطلاعات و نظارت بر نحوه صحیح افشاست. وقتی همه اختیارات از جمله قانون‌گذاری، اجرا و نظارت را یک جا به یک یک نهاد واگذار کنیم، نتیجتا برخی مشکلات و ابهامات  بوجود خواهد آمد. در این زمینه تجربه بین‌المللی اثبات نموده است که رویه معمول در کشور ما دارای اشکالاتی است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار