کد خبر: ۳۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
یک اقتصاددان معتقد است که «ترامپ و تیمش نمی‌توانند مساله بنیادى اقتصاد آمریکا را حل کنند. در این صورت سال ٢٠١٧ بیشتر به سال بحران شباهت دارد تا به سال ثبات و رشد.»
مرتضی ایمانی‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که از سال 2017 به بعد ماشین پولی و مالی آمریکا چه مسیری را در پیش می‌گیرد؟ اظهار داشت: «آمریکا و جهان با دو مشكل اساسى روبه‌رو است كه مشكل اقتصادى آن ایستایى و ركود اقتصادى است.»

وی افزود: «هم‌اكنون در سه كشور عمده جهان نرخ بهره زیر صفر آمده است و كشورهاى  BRICs كه زمانى موتور رشد اقتصاد جهانى تعبیر می‌شدند، گرفتار ركود اقتصادى و نرخ رشد منفى اقتصادى شده‌اند.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل ادامه داد: «بانك‌هاى مركزى تا قدرت داشتند، پول چاپ كردند و نرخ بهره را پایین آوردند و حالا دیگر سیاستى براى رویارویى با مشكلات نمانده است. به قول خودشان تفنگ‌شان دیگر تیرى براى شلیك ندارد. شاید ترامپ راست می‌گوید كه فدرال رزرو آمریکا كار زیادى نمی‌تواند بكند.»

ایمانی‌راد عنوان کرد: «الان نرخ بهره در آمریکا نیم درصد است و از اول سال ٢٠١٦ تاكنون مدام صحبت افزایش نرخ بهره است. همین مساله نشان می‌دهد كه وضع اقتصادى آمریکا خیلى زیاد خوب نیست و دلیل گران‌تر شدن دلار این است كه وضع دیگر كشورها از آمریکا بدتر است.»

وی متذکر شد: «خلاصه این‌که وقتى سیاست‌هاى پولى خوب كار نكند، از طریق سیاست‌هاى مالى تلاش می‌شود كه اقتصاد تحریك شود و این همان كارى است كه ترامپ در نظر دارد.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: «نكته مهم آنجاست كه اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان بسیار شكننده شده است و با یك بى‌نظمى و یا كار نسنجیده ممكن است بحرانى كه از سال ٢٠٠٨ تاكنون مهار شده است، سر بر آورد و بحران دیگرى را باعث شود.»

ایمانی‌راد متذکر شد: «این مساله در ارتباط با جهان هم صادق است. حالا در پاسخ به سوال شما این نكته مطرح می‌شود كه آیا ترامپ با سیاست‌هاى مالى می‌تواند مشكلات اقتصادى آمریکا را حل كند.»

وی توضیح داد: «چندین دلیل وجود دارد كه نشان می‌دهد كه ترامپ و تیمش نمی‌توانند مساله بنیادى اقتصاد آمریکا را حل كنند. در این صورت سال ٢٠١٧ بیشتر به سال بحران شباهت دارد تا به سال ثبات و رشد.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل خاطرنشان کرد: «گذشته از اقتصاد آمریکا، شكل‌گیرى جریان‌هاى پوپولیست و راست در اقتصاد جهانى، موجب توسعه این بحران در سایر نقاط جهان شود و در مجموع سال ٢٠١٧ را نمی‌توان سال خوبى به‌حساب آورد. این مساله چندین بار توسط موسسات تحقیقاتى و بانك جهانى و صندوق بین‌المللى پول مورد تاكید قرار گرفته است.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار