کد خبر: ۴۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
دانيلا رايان
راشا تودي


ارتش سوريه کنترل خود را بر بيشتر شهر حلب گسترش داده است درحاليکه مذاکرات روسيه و آمريکا درباره طرح واشنگتن براي آتش بس براي تخليه غيرنظاميان و مخالفان ناموفق بود. با هرچه نزديک شدن ارتش سوريه به آزادي نهايي اين شهراز دست شورشيان حمايت شده از سوي آمريکا، دولت اوباما در کاخ سفيد به دنبال جبران خسارت است.
 اما اين زماني براي آن است که‌امريکا بپذيرد بازي تمام شده است. تلويزيون سوريه اعلام کرد که نيروهاي بشار اسد 98 درصد از منطقه حلب را که از سال 2012 تحت کنترل نيروهاي مخالف بود به دست گرفتند.پس از پيشروي ارتش سوريه ، واشنگتن ناگهان طرح آتش بس را با روسيه مطرح کرد.
به طوريکه‌امريکا تلاش خود را ميکند تا مخالفان را از حلب خارج کند. واشنگتن ناگهان پس از سه روز اين درخواست را پس گرفته شد. سرگئي لاوروف نسبت به شکست مذاکرات ابراز نارضايتي کرد و اعلام نمود که تنها چند ساعت بيشتر نياز بود تا به موفقيت در مذاکرات برسند. اين امر که کاخ سفيد نمي‌تواند بيش از سه روز به يک طرح بچسبد واقعيت است و اين نخستين باري نيست که آنها پيشنهادات خود را بازپس گرفتند که نه تنها نشانگر نا اميدي آنها با پايان يافتن دوره اوباما است بلکه تاکييدي بر ناهماهنگي کلي و کمبود وضوح در استراتژي آمريکا در سوريه است. اما در زماني که‌امريکا سعي دارد براي مسيرش تصميم گيري کند.
 جنگ در انتظار سياست خارجه اوباما نمي‌ماند. آخرين پيروزي ارتش سوريه و نيروهاي روسي نشانگر يک نيروي مصمم و قابل پيش بيني است که تا چند روز آينده حلب را به کنترل کامل خود در خواهند آورد.اين اطمينان پايان جنگ نخواهد بود اما شايد گامي‌در مسيري درست براي ضعيف کردن مخالفان افراطي باشد. درحاليکه دولت‌هاي غربي حمله روسيه در سوريه را محکوم کردند بهتر است به چندين سال قبل بازگرديم و به ياد نقش واشنگتن در تشديد اين جنگ بيافتيم. آمريکا نا امني را در سوريه تقويت کرد سوريه تکه اي از پازل ژئوگرافيک واشنگتن بود و فرصتي براي کنترل و تاثير گذاري در منطقه.  اسد رهبري بود که با توپ واشنگتن بازي نکرد پس بايد مي‌رفت. با نگاه به مدارک ويکي ليکس از حضور آمريکا در نا امني در منطقه خاورميانه از سال 2006 تا کنون مي‌توان تلاش آمريکا براي ضعيف کردن دولت اسد را مشاهده کرد.
 اين امرواضح است که دولت آمريکا از نيروهاي مخالف اسد حمايت کرده است. اين امر همچنين واضح است که‌امريکاييها نسبت به نتايج عملکرد خود نامطمئن بودند.حال که اين بي ثباتي مورد نظر را بدست آوردند اين امر به مسير مورد نظر آنها نرفته است و واشنگتن ديگران را مقصر مي‌داند.
مترجم: فاطمه مهتدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار