کد خبر: ۴۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
مدیر پروژه پایندان در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی خبر داد
مدیر پروژه پایندان در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از پیشرفت فیزیکی 97 درصدی احداث ساختمان های غیرصنعتی و سویل بخش خشکی این فازها خبر داد.
حسین داودی نیا افزود: توسعه این فاز را کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران بعهده دارد و شرکت پایندان وابسته به بنیاد مستضعفان، پیمانکار ایدرو در ساخت ساختمان های غیرصنعتی و سیویل در بخش خشکی این فازها است.
وی با بیان اینکه بابیش از 97 درصد پیشرفت فیزیکی تمام ساختمان های غیرصنعتی و سیویل این فاز برای تحویل موقت به پیمانکار آماده شده ، گفت: درخواست تحویل موقت پروژه به پیمانکار ارایه شده است و ساختمان ضد انفجار مرکز کنترل این فازها هشت ماه پیش به پیمانکار تحویل شد.
مدیر پروژه پایندان درفازهای 17 و 18 پارس جنوبی گفت، مدت قرارداد این شرکت با پیمانکار در 29 اسفند ماه سال 1395 به پایان می رسد.
داودی نیا درباره ظرفیت تولید این فازهای پارس جنوبی افزود: فازهای 17 و 18 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین ، 77 هزار بشکه میعانات گازی، دو هزار و 900 تن گاز مایع، دو هزار و 750 تن گاز اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و 400 تن گوگرد در حال توسعه هستند.
وی افزود: هم اکنون پالایشگاه خشکی این فازها به 98.12 درصد، حفاری سکوهای اقماری به 97.95 درصد، سکوهای دریایی اقماری به 60 .36 درصد، خطوط لوله دریایی به 98.91 درصد، حفاری سکوهای اصلی به 99.86 درصد و سکوهای دریایی اصلی به 99.73 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
داودی نیا با بیان اینکه کارفرمای اصلی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شرکت نفت و گاز پارس است، گفت: در این فازها 44 حلقه چاه دریایی حفر، چهارسکو و پایه سکوی دریایی در فاصله 105 کیلومتری ساحل عسلویه نصب شده است. طول خطوط دریایی با قطر 32 اینچ آن 212 و طول خط لوله 4 اینچ دریایی این پروژه نیز 212 کیلومتر است. پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در مساحتی به وسعت 155 هکتار در حال آماده سازی است.
شرکت پایندان وابسته به بنیاد مستضعفان هم اکنون در زمینه مدیریت طراحی تامین کالا و تجهیزات، تامین مالی و ساخت مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی، ساخت خطوط لوله خشکی و دریایی، ایستگاه های تقویت فشار گاز، تلمبه خانه ها و عملیات سیویل در پالایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی بیش از 40 سال تجربه کار دارد.
میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگترین میدان گازی مستقل جهان است که با داشتن 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، حدود ١٩درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. ذخیره بخش ایرانی این میدان 13.3 تریلیون مترمکعب گاز درجا و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی (9 میلیارد بشکه قابل برداشت)تخمین زده می شود.
ایران در سال های اخیر تلاش کرده است با اولویت بندی فازهای پارس جنوبی، توسعه فازهای مختلف را شتاب بخشیده و عقب ماندگی های گذشته را نیز جبران کند.
دولت یازدهم با بهره برداری از فازهای 12، 15، 16 و بخش هایی از فازهای 17، 18، 19 و 20 توانست تولید گاز از این میدان بزرگ گازی را افزایش و فاصله خود را با قطر کاهش دهد.
مسعود حسنی مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به تازگی درباره آخرین وضعیت تولید گاز در میدان پارس جنوبی، گفته است، میزان برداشت و فرآورش گاز از این میدان به بیش از 465 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
میدان پارس جنوبی، در عمق بیش از سه هزار متری از بستر خلیج فارس و در محوطه ای به وسعت ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع واقع شده است.
حدود سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و نزدیک به 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.
میدان گازی پارس جنوبی، حدود 50 درصد ذخایر گازی ایران را تشکیل می دهد. برآورد می شود سهم ایرانی پارس جنوبی حدود هشت درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
وزارت نفت برنامه دارد تا پایان سال 1396 کار توسعه همه فازهای پارس جنوبی را به جز فاز 14 به پایان رساند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: