کد خبر: ۴۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
باحضورنماینده IMF دربانک توسعه صادرات انجام شد:
در نشستی که به میزبانی بانک توسعه صادرات ایران و با حضور نماینده صندوق بین المللی پول برگزار شد، ویژگیهای این بانک در اجرای مقررات و استانداردهای مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم، چگونگی شناسایی مشتریان و توسعه روابط کارگزاری مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای رفع چالش های بین المللی بانک های ایرانی با نظام مالی و بانکی جهان ارزیابی شد.
در نشستی که به میزبانی بانک توسعه صادرات ایران و با حضور نماینده صندوق بین المللی پول برگزار شد، ویژگیهای این بانک در اجرای مقررات و استانداردهای مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم، چگونگی شناسایی مشتریان و توسعه روابط کارگزاری مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای رفع چالش های بین المللی بانک های ایرانی با نظام مالی و بانکی جهان ارزیابی شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات به نقل از اگزیم نیوز، با توجه به اینکه صندوق بین‌المللی پول به عنوان مرجع ارزیابی ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی انتخاب شده است، لذا این صندوق در نظر دارد تا در ابتدای فرآیند ارزیابی خود، شناخت مختصری نسبت به عملکرد بانکهای ایرانی کسب نماید. عملکرد مطلوب بانک توسعه صادرات ایران به عنوان یکی از بانک های برتر ایرانی در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، لزوم گسترش همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه این بانک با سایر بانک‌ها و مؤسسات مالی، بررسی استانداردهای اجرایی در روند فعالیت های بانک و زمینه های استفاده حداکثری از دستاوردهای برجام را می توان از دلایل اصلی انتخاب بانک توسعه صادرات برای برگزاری این نشست به شمار آورد.
در ابتدای این نشست، دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در رابطه با نقش این بانک در صنعت بانکداری ایران توضیح داده و ضمن اشاره به ماهیت تخصصی و برخی از فعالیت‌های مهم انجام شده از سوی بانک، گفت: هم اکنون بانک توسعه صادرات به عنوان یگانه بانک تخصصی در زمینه صادرات و واردات در ایران، کارگزار اصلی صندوق توسعه ملی کشور به منظور سرمایه گذاری هدفمند منابع حاصل از صادرات نفت‌خام به شمار می آید. همچنین این بانک خطوط اعتباری گسترده ای از بانک مرکزی ایران دریافت کرده است. مدیر عامل بانک توسعه صادرات همچنین از گشایش اعتبارات اسنادی و سایر شیوه‌های اعتباری همچون فاینانس های بین المللی و ابلاغ آن ها در این بانک در چارچوب استانداردهای بین المللی سخن گفت.
در ادامه این نشست، الخوری، نماینده صندوق بین المللی پول و مشاور حقوقی این صندوق ضمن تشکر از برگزاری این نشست و تشریح اهداف حضور خود در ایران، گفت: صندوق بین المللی پول، در ارزیابی خود، نگاه ویژه‌ای به ایران دارد و تلاش می‌شود که در این نشست و گفتگو، از یک سو نگرانی‌های بانک های ایرانی همچون بانک توسعه صادرات را بدانیم و سپس در رویارویی با مشکلات و ارائه راه حل ها، همکاری بیشتری داشته باشیم. همچنین دکتر حمیدرضا معبودی، مدیر امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات به بررسی عملکرد بانک در یکسال اخیر اشاره کرد و با توجه به واقعیت‌های اجرایی روابط بانکی، مشکل اصلی را، طرز تفکر سایر کشورها در خصوص ایران دانست.
در ادامه این گفتگو، دکتر علی صالح آبادی به برخی مشکلات سیاسی و مخصوصاً ایران هراسی سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ترس از جریمه های احتمالی و حتی توصیه برای انجام ندادن برخی کارها باعث شده تا ارتباطات بانکی ما به دشواری صورت پذیرد. هم اکنون بانک های جهانی با طرف های ایرانی فعالیت کرده ولی هنوز آن گونه که باید و شاید با بانک های ایرانی در تماس نیستند.
دکتر معبودی مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: کسانی که با بانک توسعه صادرات فعالیت بانکی داشته‌اند، عملکرد مطلوب و دقیق این بانک به خصوص در روابط بانکی بین‌المللی را به خوبی می‌شناسند. این بانک همواره سعی داشته تا بیشترین مطابقت را با استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی داشته باشد و در عین حال، تاکنون هزینه‌های مالی و اجرایی ما یا همتراز سایر بانک های معتبر در جهان بوده و یا کمی بالاتر از حد متوسط قرار داشته که برای بانک های داخلی یک رکورد مهم تلقی می شود.
الخوری نماینده صندوق بین المللی پول در خصوص برخی نگرانی های موجود عنوان داشت: در مراودات بانکی بین المللی، اصل شفافیت برای ما اهمیت بسیاری دارد، زیرا می‌تواند زمان و هزینه فعالیت ها را به حداقل برساند. این در حالی است که اطلاعات دقیق طرفین تراکنش‌های بین‌المللی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی فعالیت‌ها را از میان بر دارد. وی در ادامه عنوان داشت: این صندوق در گذشته بازدیدهایی از ایران داشته و گزارش های مطلوبی جمع آوری و ارائه شده و امیدواریم که ارتباط بین بانکی در سطح بین‌المللی توسعه بیشتری پیدا کند.
در حاشیه این گفتگو دکتر حمیدرضا معبودی مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات در خصوص ویژگی های این نشست به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: هم اکنون IMF یا همان صندوق بین المللی پول به منظور ارزیابی فضای کسب و کار کشور، بانک توسعه صادرات را به عنوان یکی از نخستین بانک‌های ایرانی مورد ارزیابی اولیه قرار داده که پس از تشریح وضعیت بانک، روابط کارگزاری فعلی و روابط مالی با سایر نقاط جهان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته وی تلاش داریم تا روابط بانکی را افزایش داده و بر این مبنا با تکیه بر نکات و استانداردهای بین المللی برنامه ریزی های گسترده ای صورت گرفته است. وی در ادامه افزود: مبارزه با پولشویی ، تطبیق قوانین ، حاکمیت شرکتی ، تهیه صورت های مالی بر اساس ریسک و نهایتاً مدیریت ریسک از جمله مواردی است که در برنامه ریزی ها مورد توجه بوده است. این در حالی است که با بانک مرکزی و سایر سازمان ها و ارگان های بالادستی نیز در این خصوص همکاری خوبی صورت پذیرفته است. همچنین مقررات داخلی و نمودار سازمانی به روزرسانی شده و در حال بازسازی برخی نقاط ضعف پیشین هستیم.
مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات در خصوص فعالیت های صورت پذیرفته به شرح وظایف هر بخش در بانک توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: هم اکنون برای به روزرسانی دانش بانکداری نوین و تقویت ابزارهای نظارتی و کنترلی، دوره های آموزشی متعددی در بانک برگزار شده و غالب بخش های مختلف نیز دستورالعمل های بین المللی اجرایی شده است.
دکتر حمیدرضا معبودی در خصوص برگزاری نشست هایی از این قبیل با سازمان های بین المللی مالی معتبر گفت: رفع ذهنیت منفی نسبت به ایران یکی از مهمترین اهداف در برگزاری نشست های تخصصی با سازمان ها و نهادهای بین المللی است، زیرا در فرآیند مذاکره با بانک های بین المللی و تهیه و ارائه اسناد، مدارک و شواهد ذهنیت های منفی بزرگی در خصوص عملکرد ایران برطرف خواهد شد. وی در خصوص مشکلات اصلی بر سر راه برقراری روابط بانکی با سایر کشورها ، روابط سیاسی را محدودیت عمده کشور عنوان داشت و گفت: هرچند که برجام یا همان JCPOA به صورت شفاف ابلاغ شده ولی هنوز هم برخی محدودیت های جانبی مانعی بر سر راه روابط آزادانه بانکی ایجاد کرده و باید به صراحت عنوان داشت که برخی بانک‌های مرکزی سایر کشورها و مؤسسات بین المللی کمک های لازم را ارائه نکردند. به عنوان مثال مؤسسات رتبه بندی، مؤسسات اعتباری و یا حتی مؤسسات حسابرسی بین المللی با ایران همکاری کافی را ندارند. در هر حال در سیستم های مالی و اعتباری بانک توسعه صادرات استانداردهای و قوانین بین المللی به صراحت اجرا می شود که البته این رویکرد اجرایی توسط سیستم های استاندارد حسابداری در جهان قابل اثبات است.
در پایان، غفاری معاون اداره تطبیق و مبارزه با پولشویی بانک توسعه صادرات گفت: با توجه به اینکه گزارش نهایی صندوق بین‌المللی پول نسبت به ارزیابی نظام بانکی ایران در اجرای مجموعه قوانین، مقررات و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌تواند نقش اساسی در تغییر نگرش نظام بانکی بین‌المللی نسبت به ایران ایفاء نماید، لذا این ارزیابی‌ها جایگاه وی‍ژه‌ای در آینده بانکداری بین‌الملل در ایران خواهد داشت. ما اعتقاد داریم که در رعایت اصول و موازین مربوطه به طور دقیق عمل می‌نماییم. بنابراین باید تلاشهای انجام شده از سوی دستگاه دیپلماسی کشور را دنبال نموده و سعی کنیم تا وضعیت مطلوب خود را به جهان نشان دهیم. از این رو، ارزیابی صندوق بین‌المللی پول می‌تواند گره از مشکلات بین‌المللی ایران در سطح بانکی بگشاید.

نام:
ایمیل:
* نظر: