کد خبر: ۴۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
معاون حقوقی وزیر نیرو خبر داد:
معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزیر نیرو گفت: تمام تلاش وزارت نیرو این است که موانع موجود را از سر راه بخش غیردولتی بردارد.
"رضا انجم‌شعاع" در کنفرانس هوشمندسازی شبکه‌های هوشمند انرژی که در کرمان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: قرار است در برنامه ششم توسعه حداقل پنج هزار مگاوات از انرژی مورد نیاز کشور توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود که سهم بخش خصوصی در این زمینه بسیار عمده است.
وی با بیان اینکه تمام تلاش وزارت نیرو این است که موانع موجود را از سر راه بخش غیردولتی بردارد، عنوان کرد: اقدام‌های زیادی در این مسیر انجام شده است، اما شاید اطلاع‌رسانی به نحو مطلوبی صورت نگرفته باشد.
معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزیر نیرو ادامه داد: موضوع هوشمندسازی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار گرفته است، چرا که فناوری شبکه‌های هوشمند علاوه بر اینکه راهکاری برای برداشتن چالش‌های پیش روی صنعت برق است مزایای زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
انجم شعاع ادامه داد: شبکه‌های هوشمند بهره‌وری عملیاتی سامانه‌های برق را به میزان زیادی افزایش داده و هزینه‌های بهره‌برداری را نیز در این حوزه به حد چشمگیری کاهش می‌دهد.
وی بیان کرد: یکی از کلیدی‌ترین کاربردهای این فناوری در حوزه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است و باید توسعه این انرژی‌ها را دنبال کنیم که خوشبختانه این سیاست در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد و ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و پشتیبانی‌های قانونی خوبی در این زمینه در وزارت نیرو ایجاد کرده‌ایم.
معاون وزیر نیرو افزود: اتفاق خوب و مبارکی که در هفته گذشته رقم خورد بحث ادغام شرکت‌های سابا و سانا بود که با تدبیر وزارت نیرو یک سازمان منسجم با مدیریتی یکپارچه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل شد.
وی اظهار کرد: زیرساخت‌های خوبی در کشور از جمله نیروهای متعهد و متخصص و شرکت‌های دانش بنیان برای هوشمندسازی شبکه‌های انرژی وجود دارد.
وی افزود: خوشبختانه نرخ خرید تضمینی انرژی‌های پاک افزایش چشمگیری داشته و قراردادها به صورت 20 ساله تنظیم می‌شود که استان‌ها باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

*پیگیری جدی بحث کاهش تلفات
در ادامه دکتر "محمودرضا حقی فام" معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ضمن تاکید به ضرورت زندگی هوشمند در جامعه امروزی بیان کرد: تولید، انتقال و به خصوص مصرف انر‍‍ژی به صورت فعلی در آینده عملی نیست و این وضعیت کنونی صنعت را دچار مشکل خواهد کرد و این نیاز ما را به شبکه‌های هوشمند انرژی واقعی تر می‌کند.
وی همچنین در رشد کاهش تلفات انر‍ژی را خوب ارزیابی کرد و گفت: در بحث کاهش تلفات رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و توانستیم کاهش تلفات را از 15 در صد به 11 درصد برسانیم و این تأثیر بسیار زیادی در صنعت اقتصادی کشور داشته است.
وی افزود: صنعت برق به صورت جدی بحث کاهش تلفات را دنبال می‌کند و باید بدانیم شبکه‌های هوشمند کمک شایان ذکری به این مساله خواهد کرد.
حقی‌فام خاطرنشان کرد: امسال در راستای بحث اقتصاد مقاومتی 400 هزار کنتور هوشمند برای مشترکین صنعتی و 50 هزار کنتور برای چاه‌های کشاورزی نصب می‌کنیم.
این مقام مسئول در زمینه نرخ فروش برق تصریح کرد: نرخ برق به نرخ واقعی تولید نزدیک شده است و این مسبب زیاد شدن انگیزه‌ها می‌شود.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: صرفاً ورود تکنولوژی کار ساز نخواهد بود و مقوله هوشمند سازی بسیار عالی است منوط بر اینکه ما رویکردهای خود را که در حال حاضر به ترتیب شامل راحتی و سهولت مردم، امنیت و صرفه جویی در انرژی است را عوض کرده و صرفه جویی در انرژی را در اولویت زندگی خود قرار دهیم.

*توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی در کرمان
در این نشست همچنین استاندار کرمان نیز بیان کرد: در برنامه چهارم و پنجم سند توسعه سیاست‌های پلکانی قیمت کالاهای انرژی سالیانه ده درصد در کنار سیاست‌های پولی، مالی، نرخ ارز، تورم و سیاست‌های معقول دیده شده بود، اما از آن به عنوان سیاست غربی یاد شد و به بایگانی سپرده شد.
استاندار کرمان افزود: در این همایش‌ها باید واقعیت‌ها بدون محافظه کاری و منفعت طلبی بیان شود که تقویت نظام را به همراه دارد.
رزم حسینی یادآورشد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ارائه خدمات به مردم بود که در این راستا خدمات خوبی در حوزه زیرساخت‌ها از جمله آبرسانی، برق رسانی و ایجاد راه روستایی انجام گرفته و نظام آموزشی گسترش یافته است.
وی از آمادگی استان کرمان برای هوشمندسازی در همه ابعاد خبر داد و افزود: مردم هوشمند نیاز به شهر و خانه هوشمند دارند و زیرساخت‌های خوبی در کشور و استان کرمان برای هوشمندسازی شبکه‌های انرژی وجود دارد که ظرفیت بالایی است.
کنفرانس ملی شبکه‌های هوشمند انرژی به مدت 2 روز در کرمان برگزار می‌شود و شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان غرفه ای در نمایشگاه این دانشگاه برپا کرده است و دستاوردهای شرکت را در آن به نمایش گذاشته است.
از جمله کارهای انجام شده در این شرکت جعبه انشعاب هوشمند، سیستم هوشمند کنترل روشنایی معابر، دستگاه تجمیع کننده داده UDC))، سیستم مدیریت مشترکین شبکه توزیع برق از راه دور، حسگر نوری تشخیص میزان دید، زیرساخت مخابراتی شرکت توزیع، گزارش فعالیت‌های شاخص در زمینه اتوماسیون و هوشمندسازی، بسترهای GIS در زمینه هوشمندسازی شبکه بوده است.
کنفرانس هوشمندسازی شبکه‌های هوشمند انرژی با حضور معاون وزیر نیرو، معاون هماهنگی توزیع و هیات همراه، استاندار کرمان؛ رئیس اتاق بازرگانی، مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق جنوب و شمال استان کرمان در سالن همایش‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان (هایتک) برگزار شد.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر: