کد خبر: ۴۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
مدیر ارشد مالی و عملیاتی شرکت "نووو نوردیسک پارس" در گفت‌و با "سامان رسانه":
دیابت یکی از بزرگترین چالش‌های سلامت جهانی در عصر حاضر است و زندگی 415 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تعداد افراد مبتلا به دیابت تقریباً در تمام کشورها در حال افزایش است و تا سال 2040 ممکن است به 642 میلیون نفر برسد.
دیابت یکی از بزرگترین چالش‌های سلامت جهانی در عصر حاضر است و زندگی 415 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تعداد افراد مبتلا به دیابت تقریباً در تمام کشورها در حال افزایش است و تا سال 2040 ممکن است به 642 میلیون نفر برسد. شرکت نووو نوردیسک (Novo Nordisk) به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انسولین و داروهای موردنیاز بیماران دیابتی بیش از 50 درصد انسولین مورد نیاز جهان را تامین می‌کند. این شرکت دانمارکی با تاسیس کارخانجات تولیدی در هفت کشور دنیا داروهایی مانند انسولین‌های مدرن با اثر کوتاه و طولانی، انسولین‌های نسل جدید و و هورمون‌های رشد کودکان را در بیش از 180 کشور جهان عرضه می کند. شرکت زیرمجموعه شرکت نووو نوردیسک در ایران با عنوان "شرکت نووو نوردیسک پارس" بیش از 10 سال است که تاسیس شده و در طول سال‌های گذشته از خدمات بانکداری شرکتی بانک سامان استفاده کرده است. ابراهیم نظام اسلامی مدیر ارشد مالی و عملیاتی این شرکت که با همراهی مرتضی کریمی مسئول عملیات پولی این شرکت در مصاحبه شرکت کرده است، می‌گوید: «در حال حاضر اکثر مراودات مالی "نووو نوردیسک پارس" ازطریق بانک سامان صورت می پذیرد.» مشروح گفت‌و‌گوی «سامان رسانه» را با نظام‌اسلامی می‌خوانید:
رویکرد شرکت "نووو نوردیسک" در خصوص محصولات و خدماتی که ارائه می‌کند چیست؟
فعالیت شرکت "نووو نوردیسک" به‌طور تخصصی و ویژه، تولید داروهای مربوط به بیماری دیابت است. ما رویکردی کلی‌نگر را در ایران پیگیری کرده‌ایم که صرفاً به ارائه درمان‌های جدید و مبتکرانه برای بیماران دیابتی محدود نمی‌شود. ما بر بهبود و درمان دیابت از طریق آموزش حرفه‌ای بهداشتی، آموزش بیمار، تقویت نظام درمانی و بهداشتی و آگاهی عمومی تمرکز داشته‌ایم.
برنامه آینده ما بر تولید داخلی قلم‌های انسولین در ایران از طریق ایجاد کارخانه تولیدی متمرکز است. گام‌های قابل توجهی نیز برای تأسیس این کارخانه تولیدی برداشته شده است.
این نکته مهم را هم باید بگویم که تمرکز شرکت نوودیسک پارس در بحث مسئولیت‌های اجتماعی، روی آگاهی عمومی در خصوص بیماری دیابت در سطح کشور است که فعالیت‌های متنوعی انجام شده است.
متاسفانه آگاهی عمومی مردم در خصوص دیابت بسیار پایین است و این وظیفه ماست که برای افزایش آگاهی در جامعه مشارکت کنیم. ما از طریق پروژه‌های مشارکتی با نهادهای مربوطه طرح‌های ابتکاری در زمینه غربالگری و جلسات آموزشی برای افزایش آگاهی اجرایی می‌کنیم تا مطمئن شویم هموطنانمان از خطر ابتلا به دیابت آگاه هستند. آگاهی‌بخشی به افراد جامعه در خصوص این بیماری با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران در سال‌های اخیر صورت گرفته است. به‌طور مثال، در شهر تهران اتوبوس دیابت با همکاری شرکت نووو نوردیسک در چهار سال اخیرفعال بوده است. این اتوبوس ابتدا در سال 1391 با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران و نوو نوردیسک راه‌اندازی شد. اتوبوس دیابت که مجهز به بخش غربالگری رایگان قند خون برای عموم مردم است، به مناطق مختلف تهران می‌رود و  کارکنان مستقر در اتوبوس درباره عوامل خطرآفرین دیابت به بازدیدکنندگان هشدار و برای پیشگیری از دیابت، توصیه‌های مربوط به سبک زندگی سالم را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
لازم به ذکر است که به علت بالا بودن میزان ابتلا به بیماری دیابت، نگاه دولت به این بیماری و درمان آن هم استراتژیک است و بر همین اساس داروهای کنترل قندخون ازجمله محصولات ما تحت حمایت بیمه قرار دارد.
سهم بازار شرکت شما در ایران چقدر است؟
تمرکز اصلی شرکت "نووو نوردیسک" در سراسر دنیا بر دیابت است. علاوه بر تغییر دنیای دیابت، در زمینه هورمون رشد هم که برای کودکان دارای نقص ترشح هورمون رشد تولید می‌شود تمام تلاش خود را داریم که این محصول در بازار ایران به نحو احسن به دست بیماران نیازمند آن برسد.
سطح همکاری "نووو نوردیسک پارس" با بانک سامان چقدر است؟ تاکنون چه تسهیلاتی دریافت کرده‌اید؟
ما برای واردات انواع محصولاتمان از خدمات بانکداری شرکتی و تسهیلات بانک سامان هرچند به صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌کنیم. با توجه به سیستم تخصیص ارز که توسط بانک مرکزی بنا نهاده شده و سیاست‌های وزارت بهداشت، ما باید تمام پرداختی‌های خودمان برای واردات دارو را به‌صورت نقد انجام دهیم و این مساله بدون کمک بانک و تسهیلات موردنیاز، مشکل خواهد بود.
از طرفی چرخش پول در سیستم دارویی کشور نقد نیست. دارو باید وارد چرخه توزیع شود تا در داروخانه‌ها به فروش برسد و پس از آن وجه دارو به تولیدکننده یا واردکننده بازگردد که این فرآیند ممکن است چندین ماه طول بکشد. متاسفانه در سال جاری بازه زمانی واردات و برگشت وجوه داروهای وارداتی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است که ریشه در کمبود نقدینگی بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها دارد. این روند مشکلات عدیده‌ای را برای واردکنندگان و سیستم توزیع دارو ایجاد کرده است.
با توجه به همین موضوع، هر زمانی که نیاز به تسهیلات داشتیم، با همکاری خوب مدیریت بانکداری شرکتی بانک سامان، توانسته‌ایم از خدمات مالی این بانک استفاده کنیم.
تعریف شما از یک بانک خوب چیست؟
بانک خوب شریک واقعی کسب‌وکار مشتری خودش است. رابطه میان بانک و شرکت باید به‌صورت برد-برد باشد تا هردو منفعت مناسب داشته باشند.
یک بانک خوب باید بتواند برای مشکلات پیش‌آمده برای مشتریانش، راه‌حل‌های کارساز ارائه کند. این مشاوره‌ها می‌تواند در زمینه کانال‌های انتقال وجوه داخلی و خارجی، حفظ نقدینگی شرکت از نظر بازدهی وجه یا تسهیلات اعطایی باشد.
مهم‌ترین ویژگی بانک سامان از نظر شما چیست؟
موردی که می توانم به آن اشاره کنم این است که بانکدار شرکتی ما اطلاعات خوبی از کار و تجارت دارد و تمام سعی خود را می‌کند تا در چارچوب قوانین بانکداری راه‌حلی برای مشکلات ما بیابد.
نقطه‌عطف بانکداری شرکتی بانک سامان برای شرکت ما این است که بانکداران شرکتی پیگیر تمام مشکلات شرکت هستند و به‌صورت مداوم برای رفع آن تلاش می‌کنند که این امتیاز مثبت بانک سامان در بانکداری شرکتی است.
عملیات بانکداری شرکتی به معنی واقعی کلمه در بانک سامان اجرا می‌شود که این سطح کیفیت خدمات می‌تواند الگویی متمایز برای سایر بانک‌های کشور باشد.
در حقیقت گویی بانکدار شرکتی بانک سامان جزو کارکنان شرکت ماست و ارتباط مستقیم شرکت و بانک بی‌وقفه و به‌طور مداوم وجود دارد. بانکدار شرکتی در بانک سامان، درخواست‌های شرکت را در هیات‌مدیره بانک مطرح و از آن دفاع می‌کند. در صورتی که اگر قرار بود شرکت به‌صورت مستقیم به شعبه مراجعه کند و رییس شعبه با سرپرستی، سپس مدیریت مربوطه و بعد از آن هیات‌مدیره بانک در ارتباط باشد، فرآیند به چرخه‌ای طولانی تبدیل و روند کار با تاخیر مواجه می‌شد. اما از زمان ایجاد واحد بانکداری شرکتی در بانک سامان، روند کار بسیار سریع طی می‌شود.
برنامه‌های شرکت " نووو نوردیسک" برای توسعه بازار در ایران چیست؟
کارخانه‌های تولیدی "نووو نوردیسک" در سراسر دنیا در حال حاضر در 7 کشور مستقر است و همان‌طور که گفته شد پس از مطالعات و رایزنی‌های صورت‌گرفته، قرار است هشتمین کارخانه تولید انسولین های مدرن این شرکت دانمارکی در ایران احداث شود.
شرکت نوو نوردیسک در سال 2016 تا 2020، حدود 80-70 میلیون یورو در این کارخانه برای تولید  قلم‌های تزریقی انسولین‌های مدرن به‌منظور استفاده داخلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
سرمایه‌گذاری ما در این کارخانه باعث گسترش کارآفرینی خواهد شد.
آیا بانک سامان در انجام این پروژه مشارکتی با شما داشته است؟
مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه تهیه زمین کارخانه، با مساعدت بانک سامان به کشور وارد شده است. اما این پروژه یک سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود و به همین دلیل تامین مالی آن به مبلغ حدود 70 تا 80 میلیون یورو توسط شرکت مادر صورت می‌گیرد. در عین حال مشورت‌هایی با بانک سامان داریم تا در وقت مقتضی و در صورت لزوم بتوانیم از تسهیلات این بانک استفاده کنیم.
"نووو نوردیسک پارس" در حوزه اقتصاد در ایران چه فعالیت‌هایی داشته است؟
تمام ایرانیان شاغل در شرکت "نووو نوردیسک" چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران خدمت به کشور را سرلوحه فعالیت خود قرار داده‌اند و این امر جدای از مسایل تجاری است. تاسیس هشتمین کارخانه این شرکت در ایران با تلاش همه همکاران ایرانی  و خارجی خود گویای این واقعیت است.
تعهد ما به مردم ایران با تلاش‌های مداوم برای تقویت و گسترش حضورمان مشهود است. از زمان تأسیس دفتر ما در تهران در سال 2005میلادی، تعداد افراد استخدام شده توسط شرکت نوو نوردیسک در ایران بیش از 9 برابر افزایش یافته است.
شرکت "نووو نوردیسک" به ایران و سرمایه‌گذاری در ایران اطمینان دارد و این امر  قدمی بزرگ برای حمایت از اقتصاد کشور است.
ازسوی دیگر ایجاد این کارخانه، سبب کمتر شدن وابستگی کشور به داروهای وارداتی، انتقال تکنولوژی مدرن به داخل و اشتغال‌زایی می‌شود که این امر به تحقق اهداف اقتصادکشور کمک شایانی می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: