کد خبر: ۴۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس گفت: براساس عملکرد سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و بخش سال جاری ۴۴۳ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۱۳ هزار و ۵۴۲ نفر از نعمت آب بهداشتی بهره‌مند شدند که بخش عمده کار به دلیل اختصاص اعتبار صندوق توسعه ملی بوده و اگر فاز دوم اعتبارات نیز تخصیص یابد قطعا می‌توان اقداماتی مفیدی را در این مسیر انجام داد.
علی بوستانی در بازدید خبرنگاران از تاسیسات آبرسانی روستایی استان فارس با بیان این که بیش از ۴۰ روستا و ۴۰ هزار مشترک تحت پوشش این شرکت قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی امیدواریم تا پایان سال جاری ۳۵۲ روستا از آب شرب بهداشتی با جمعیتی بالغ بر ۲۴۵ هزار نفر از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شود.

۱۰۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستاهای استان فارس
وی با بیان اینکه برای آبرسانی تمام روستاهای استان فارس براساس ارزیابی‌های صورت گرفته نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه است، عنوان کرد: اگر فاز دوم اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یابد می‌توان تمام روستاهای استان فارس را به طور ۱۰۰ درصد از آب بهداشتی بهره‌مند کرد.
به‌گفته بوستانی، استان فارس با بیش از ۴۲۲۰ روستا و آبادی و جمعیتی یک میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از نعمت آب بهره‌مند هستند و بیش از ۱۸ هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

فارس جزو استان های پر بحران آب
وی با بیان این‌که از حیث منابع تامین آب استان فارس جزو استان‌های مشکل‌دار کشور است، گفت: خشکسالی ۱۵ ساله گذشته شرایط خاصی را برای استان فارس به ارمغان آورده به‌طوری که در برخی از نقاط استان عمق چاه‌ها به ۴۰۰ متر رسیده است به گونه‌ای که در برخی از پروژه‌ها چاهی با عمق ۵۱۰ متر و حداکثر دوی پنج لیتر بر ثانیه وجود دارد که در هیچ کجای کشور چاهی با این عمق به چشم نمی‌خورد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس در خصوص اثرات خشکسالی هفت ساله گذشته اظهار کرد: معادل تولید ۸۳۴ حلقه چاه از مدار بهره‌برداری خارج شده و افت کیفی منابع تامین آب نیز در این سال‌ها صورت گرفته است و با توجه به اینکه ۹۵ درصد آب موجود در استان در بخش کشاورزی و پنج درصد باقیمانده در بخش های صنعت و شرب استفاده می شود و برای رفع مشکلات آبرسانی شرب به مناطق روستایی، نیازمند همکاری سایر بخش ها هستیم.
به گفته وی، در حال حاضر از طریق ۸۴ دستگاه آب شیرین‌کن ۶۵۰ روستا و در زمان پیک بحران ۷۰۰ روستا از طریق آبرسانی سیار تامین می‌شود که این مساله نشان از شدت یافتن بحران آب دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس با بیان این‌که شبکه آبرسانی روستایی استان فارس با عمر ۲۵ سال بیش از ۳۵ درصد فرسوده است، اضافه کرد: امیدواریم با کمک صندوق توسعه ملی بتوانیم مشکل آبرسانی را به طور کامل برطرف کنیم.
وی ادامه داد: از ۵۰۰ میلیون دلار مرحله اول صندوق توسعه ملی ۱۰۱ میلیارد تومان به آبرسانی استان فارس اختصاص یافت که تاکنون ۱۰۰ درصد آن تخصیص یافته، اما ۲۰ درصد از این تخصیص در دست شرکت آب و فاضلاب کشوری قرار دارد که با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها این ۲۰ درصد را نیز برای آبرسانی روستایی استان فارس تخصیص می‌دهند.
بوستانی با بیان اینکه چالش‌های عمده آبرسانی روستایی استان فارس قیمت تمام شده آب شرب روستاها است، اظهار کرد:براساس برآوردهای صورت گرفته قیمت تمام شده یک مترمکعب آب ۱۱۰۰ تومان و قیمت فروش کمتر از ۳۰۰ تومان است. به عبارت دیگر حدود ۷۰ درصد از قیمت تمام شده به صورت یارانه و کمک دولت تامین می‌شود.

۹۵ میلیارد ریال درآمد در پی اجرای سامانه قرائت هوشمند
در ادامه علی رمضانی – رییس اداره خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس – با اشاره به نتایج کیفی حاصل از اجرای طرح تحول سامانه جامع و هوشمند خدمات مشترکین، اظهار کرد: بهبود طرح تکریم ارباب و رجوع و رضایت مشترکین تحقق سه بند از بندهای ۲۴‌گانه اقتصاد مقاومتی در حوزه مشترکین و درآمد، توجه بیش از پیش رویکرد بنگاه اقتصادی از طریق ایجاد درآمد پایدار، ساده‌سازی مدارک و روان‌سازی گردش کار در جهت بهینه‌سازی فرآیند ارائه‌ی خدمات و تقویت مکانیزم کنترل داخلی مشترکین با رویکرد هوشمندسازی اطلاعات جزو مهم‌ترین اهداف هوشمندسازی به خدمات مشترکین و درآمد بوده است.
وی با بیان این‌که این مساله درآمدهای زیادی را برای شرکت برجای گذاشته است، گفت: جمع کل افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها در پی هوشمندسازی خدمات مشترکین ۹۵ میلیارد ریال تخمین زده که ۵۸ میلیارد ریال جمع افزایش درآمد و ۳۷ میلیارد ریال جمع کاهش هزینه‌ها بوده است.

خیرین آبرسان به کمک روستاهای فارس آمدند
در ادامه هدایت ادب‌فر – مشاور مدیر عامل در مجمع خیران آبرسان استان فارس و مدیر تحقیقات بهره‌وری شرکت آب و فاضلاب استان فارس – با اشاره به ضرورت تاسیس مجمع تشخیص آبرسانی روستای استان فارس گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی عدم تکاپوی اعتبارات دولتی، وجود پتانسیل‌های لازم و مهیا بودن بستر استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت کمک به تامین آب شرب روستاها، اقداماتی نظیر اخذ اعتبار از بانک توسعه اسلامی، استفاده از ظرفیت مردمی صورت گرفت.
وی ادامه داد:کجمع خیرین آبرسان روستایی استان فارس کلیه فعالیت‌های مجمع غیرسیاسی و غیرانتفاعی بوده و در موضوع نیکوکاری و خیریه با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند که تاکنون ۱۵۷ هزار و ۳۸۰ میلیون ریال توسط مجمع خیرین آبرسان روستای فارس هزینه شده است.
ادیب فر ساخت خطوط انتقال، مخازن، تعویض شبکه های فرسوده، خرید لوله، ساخت مخزن، تجهیز چاه ها، نصب آب شیرین کن ها و ... سایر اقدام های انجام شده از سوی این مجمع در استان دانست و افزود: با توجه به مشکلات خشکسالی و نیاز به تامین آب برای بخش های مختلف اقتصادی از جمله مصارف خانگی و شرب ضروری است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: