کد خبر: ۴۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
رویترز گزارش داد:
تحلیل گران رویترز بر این باور هستند که با برگزاری مناقصه های جدید در ایران، شرکت های چینی همچون گذشته در ایران یکه‌تاز نخواهند بود و برای حفظ موقعیت خود باید رقابت سختی را پشت سر بگذارند.
به نقل از رویترز، در حالیکه ایران به دنبال برگزاری مناقصه در میان شرکت های بین المللی نفتی برای توسعه فاز دوم میادین نفتی یادآوران و آزادگان شمالی است،  برگزاری این مناقصه به معنی آن است که شرکت های بزرگ چینی از قبیل CNPC و ساینوپک که تا کنون نقش کلیدی در توسعه میادین نفتی ایران بازی می کردند از این پس باید با شرکت های دیگر در جهت حفظ موقعیت خود وارد رقابت شوند.  
همچنین پیش از این شرکت نفتی CNPC به ایران اعلام کرده بود که می خواهد قرارداد خود را در توسعه میدان نفتی آزادگان تمدید کند، اما مقامات ایرانی اعلام کرده اند که در صورت تمایل باید وارد مناقصه شوند تا قرارداد جدیدی با آنها بسته شود.  
البته چینی‌ها سرانجام مجبور به پذیرش این پیشنهاد ایرانی‌ها شدند و این حاکی از تنگ شدن عرصه تاخت و تاز چینی‌ها در توسعه میادین نفتی ایران است.
براساس این گزارش،  بعداز اعمال تحریم های غرب علیه ایران شرکت های نفتی اروپایی و ژاپنی همکاری خود را با ایران قطع کردند و در این میان چینی ها برای توسعه میادین نفتی به ایران کمک کردند.
ایران در دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی اعلام کرده بود که شرکت ساینوپک چین خواهان سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری برای توسعه میدان نفتی یادآوران است؛ ضمن اینکه شرکت CNPC چین هم در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی قراردادی را برای توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی امضاء کرد و ارزش این قرار داد در فاز نخست ۲ میلیارد دلار اعلام شد.
اکنون شرکت های چینی باید با ۲۰ شرکت نفتی در توسعه میادین نفت و گاز ایران به رقابت بپردازند که این موضوع کار آنها را دشوارتر از گذشته می‌کند.  
ذخایر نفتی میدان یادآوران ۳۱ میلیارد بشکه نفت خام سبک و سنگین و این رقم برای میدان آزادگان شمالی، ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت خام برآورد شده است.
بر همین اساس، افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای نفت ایران در روز، نیازمند سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری است که این مهم با برگزاری مناقصه میان شرکت های نفتی بین المللی رقم خواهد خورد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: