کد خبر: ۴۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
یک از مشکلات بسیار مهم و اساسی بازار سرمایه، عدم پویایی و تحرک است که در چند سال اخیر مسئولان بورس، با توجه بیشتر به سایر راه‌ها و روش‌های پویا کردن بورس، که در سراسر دنیا نیز چند دهه به کار گرفته شده و دارای تجربه مثبت بوده است، توانسته‌اند اندکی تحرک به بورس بدهند. در این میان یکی از مهم‌ترین تدابیر، ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به بازار سرمایه ایران است.
معاون پذیرش و ناشران فرابورس از ورود پنج صندوق سرمایه‌‌گذاری جسورانه به فرابورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صندوق توسعه لوتوس، فناوری آرمانی، صندوق سرآوا، صندوق پارت و صندوق آرمان آتی از جمله VC هایی هستند که موافقت اصولی را دریافت کرده‌اند که در این میان صندوق رویش لوتوس شاهد پذیره‌نویسی اوراق خود بود و همچین پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمان آتی نیز آغاز خواهد شد. سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر یا سرمایه‌گذاری کارآفرینی (Venture Capital) یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا، شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت است. این نوع سرمایه‌گذاری منبع بسیار مهمی برای راه‌اندازی کسب و کارهایی است که کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند به بازار سرمایه یا بانک‌ها دسترسی داشته باشند. این کسب وکارها عموماً ریسک بالا و همچنین بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذار دارند. سرمایه‌گذاری جسورانه یا VC بیشتر همراه با تخصص مدیریتی و تکنیکی است. اکثر این نوع سرمایه‌گذاری‌ها توسط گروه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه و سایر نهادهای مالی شکل می‌گیرد. این نمونه از افزایش سرمایه معمولا بین شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌هایی که سابقه فعالیت و توانایی و اعتبار انتشار اوراق بدهی را ندارند، رایج است. یک نکته در رابطه با این روش افزایش سرمایه وجود دارد؛ صاحبان سرمایه در تصمیمات شرکت می‌توانند اظهار‌نظر کنند و در حقوق صاحبان سهام شریک شوند، در نتیجه بعد از جذب سرمایه، شما بخشی از کنترل شرکت را از دست می‌دهید.
Accelerator یا شتاب‌دهنده‌ها با سرمایه‌گذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل به مجریان پروژه آموزش‌های لازم و خدماتی در مسیر ارزش‌آفرینی سریع‌تر و برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد. پس از سرمایه‌‌گذاری پول، دانش و عمل، شتاب‌دهنده‌ آرمان مراحل اولیه را به یک فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جسور تبدیل می‌کند.
باید ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق های جسورانه در فرابورس ایران، دستاوردهایی همچون توسعه تجاری‌ سازی دارایی های فکری، بهبود ساختار تامین مالی شرکت های نوپا و تسهیل عملکرد استارت‌آپ ‌هایی که سابقه فعالیت چندانی در بازار سرمایه را ندارند، به همراه دارد و موجب افزایش شاخص تولید است. (برگرفته از شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی) باید گفت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حلقه گمشده بین دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان و ثروت‌آفرینی را پر می‌کند و هدف اصلی از راه‌اندازی این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ایده‌محور و دانش‌بنیان است. همچنین صندوق سرمایه‌ گذاری جسورانه به تامین مالی بنگا‌های اقتصادی کمک می‌کنند و حداقل سرمایه مورد نیاز برای آنها، حدود 10 میلیارد تومان است که 10 درصد از این سرمایه از طریق صندوق و بقیه آن در مراحل بعدی تأمین خواهد شد. این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شود. به این معنی که یک شخص حقوقی به عنوان مدیر صندوق در نظر گرفته می‌شود تا سرمایه اولیه صرف راه اندازی صندوق شود. به کارگیری ایده‌‌های جوان و خلاق در کشور و گسترش کارآفرینی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل چنین صندوق‌هایی است. خطرپذیری، دیدگاه بلندمدت، توجه به شرکت‌های نوپا، انگیزه سودآوری، مشارکت در مدیریت شرکت‌ها، خروج از سرمایه‌گذاری و مشارکت در مالکیت شرکت‌ها ازشاخص‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به شمار می‌رود. با توجه به اهداف و یرنامه‌ها و اهمیت این صندوق‌ها و عدم تحرک کافی در بازار سرمایه ایران، تشکیل چنین صندوق‌هایی و ورود آنها به بورس امری الزامی محسوب می‌شود که قطعا موجب پویایی بازار سهام خواهد شد.
برچسب ها: بازار ، سرمایه ، بورس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار