کد خبر: ۴۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
یک کارشناس بانکداری الکترونیک و حوزه پرداخت با بیان اینکه بانکداری سنتی در پایان راه است، گفت: توسعه بانکداری الکترونیک می‌تواند به کاهش شعب فیزیکی بانک‌ها منجر شود.
به گزارش مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، حمید روستایی گفت:‌ گسترش بانکداری مجازی و ارائه خدمات الکترونیک بانک‌ها، در چند سال گذشته وارد فاز جدیدی شده و همزمان با استقبال روزافزون مردم در استفاده از ابزارهای جدید، بانک‌ها نیز به صورت جدی وارد فضای رقابتی در ارائه خدمات نوین بانکی شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ به زودی سیستم بانکی کشور از بانکداری سنتی فاصله خواهد گرفت و نسل جدیدی از بانک‌ها در کشور به فعالیت خواهند پرداخت که مشخصه اصلی آن، شاید حذف شعب فیزیکی و گسترش یکباره ارائه خدمات در بستر اینترنت و بانکداری الکترونیک باشد.

روستایی در پاسخ به این پرسش که وضعیت هوشمندسازی شبکه بانکی و نظام‌های پرداخت و همچنین زیرساخت‌های لازم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: جامعه به سمت استفاده از ابزارهای؛ بانکداری الکترونیک و خدمات نوین حرکت کرده و رشد تقریباً مناسبی را نیز دارد؛ اما آنچه که باید در ایران باشد و هنوز به دست نیامده، این است که مجموعه شرکت‌هایی که در حوزه خدمات الکترونیک بانکی کار می‌کنند، باید تلاش بیشتری داشته باشند تا مشتریان را به استفاده از خدمات بانکداری نوین و نظام‌های جدید پرداخت بیشتر تشویق کنند.

روستایی تصریح کرد:‌ به صورت کلی رشد ۱۰ تا ۳۵ درصدی در حوزه دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش، نشان‌دهنده این است که مردم به استفاده از این‌گونه خدمات الکترونیک و نوین بانکی گرایش پیدا کرده اند، اما این امر همچنان جای رشد بیشتری دارد.

این کارشناس بانکداری الکترونیک و حوزه پرداخت گفت: تبیین فرهنگ استفاده از خدمات نوین بانکداری در بین مردم، امر تقریباً سختی است؛ زیرا آنها تا مدت‌ها عادت کرده بودند برای انجام امور بانکی به صورت سنتی به شعب مراجعه کنند و زمانی که مبلغی به دفترچه آنها اضافه می‌شود، آن را در دفترچه حساب بانکی خود ببینند و دیدن اینکه مبلغ جدید در دفترچه‌های بانکی وارد می‌شود، برای آنها اطمینانی را ایجاد می کند؛ حال اینکه شما بتوانید از طریق کلیک کردن در تلفن همراه و یا اینترنت، مبلغی را جا به جا کنید و تنها یک شماره پیگیری داشته باشید، شاید هنوز برای بسیاری از اقشار جامعه جا نیفتاده باشد که این موضوع، می‌تواند مانند همان سیستم سنتی حضور در شعبه بانک باشد.

وی با بیان اینکه بین پرداختی که با دفترچه‌ها و یا به صورت الکترونیک انجام می‌شود، تفاوتی وجود ندارد، اظهار داشت: ممکن است جامعه یکسری خطرها را در استفاده کامل از بانکداری الکترونیک احساس کرده و برداشت مردم این باشد که شاید سیستم‌های الکترونیکی دچار ناامنی شوند و یا در آن، سرقت اطلاعات اتفاق بیافتد.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک خاطرنشان کرد:‌ موضوع همان بی‌اعتمادی مردم است و به بیان دیگر، آن اعتماد لازمی که باید شکل بگیرد، در بین مردم نهادینه نشده؛ ولی کم‌کم این فرهنگ در جامعه ایجاد می‌شود و به هر حال در کشورهای دیگر، شعبه‌ها، رفته‌رفته هویت و موجودیت خود را از دست می‌دهند و اساساً در کشورهای پیشرفته، بانک‌هایی موفق می‌شوند که تعداد شعب کمتری داشته باشند و تمرکز آنها بیشتر به سمت فعالیت‌های ستادی باشد.

روستایی درباره وضعیت کارمزدها در این بخش گفت: اگر بخواهیم به این بخش به صورت استاندارد و بر مبنای رویه‌های معمول در سایر کشورها نگاه کنیم، جا دارد که هنوز کارمزدها رشد پیدا کند. این در حالی است که در خارج از ایران، بهره‌برداری از حداقل سرویس‌ها با کارمزدهای قابل توجهی همراه است؛ در حالی که در ایران بسیاری از خدماتی که در این بخش ارائه می‌شود، رایگان است؛ اما به طور تدریجی حرکت به سمتی بوده که مردم برای استفاده از سرویس‌های الکترونیک بانکی، باید کارمزد بپردازند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار