کد خبر: ۴۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
بر اساس اعلام گمرک ایران خودروهای هیبریدی در چهار ردیف تعرفه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند که اساس آن همه این خودروها باید چهار درصد از ارزش سیف را به عنوان حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کنند.
واردات خودرو همواره بیشترین تعرفه و عوارض وارداتی را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر نیز خودروهای معمولی بسته به حجم موتورشان باید بین ۴۰ تا ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کنند.
بر این اساس، خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی مشمول پرداخت ۴۰ درصد از ارزش پایه وارداتی بر مبنای ارزش سیف و خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز مشمول پرداخت ۵۵ درصد از ارزش سیف هستند.
واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز در حال حاضر بر اساس مصوبه هیأت وزیران ممنوع بوده و واردات آن تنها با ارائه مجوزهای خاص بر برخی نهادها از جمله وزارت امور خارجه و سفارت‌ها امکان‌پذیر است.
از سوی دیگر واردکنندگان این خودروها باید ۴ درصد از ارزش خودرو را به عنوان مالیات علی‌الحساب و ۹ درصد را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. این در حالی است که واردات خودروهای هیبریدی مشمول حقوق و عوارض گمرکی بسیار کمتری نسبت به خودروهای معمولی است.
به این ترتیب به این خودروها تعرفه چهار درصدی ارزش سیف تعلق می‌گیرد که علاوه بر آن، واردکننده باید چهار درصد را به عنوان مالیات علی‌الحساب و ۹ درصد را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.
بر اساس اعلام گمرک ایران، خودروهای سواری هیبریدی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه ۸۷۰۳۲۲۱۰، خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه ۸۷۰۳۲۳۱۱، خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه ۸۷۰۳۲۳۲۱ و خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی تا ۳۰۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه ۸۷۰۳۲۳۳۱ جداول تعرفه‌ای مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شوند.
خودروهای هیبریدی مجاز به واردات ابتدا در کمیته فنی خودرو بررسی و تصویب شده و سپس جهت اجرا به گمرک ابلاغ می‌شود. واردکنندگان خودروهای هیبریدی در نخستین گام باید مجوز ثبت سفارش را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: