کد خبر: ۴۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
فاینانشینال تایمز گزارش داد
فاینانشینال تایمز در گزارشی نوشت: گروه نفتی بریتیش پترولیوم (BP) تصمیم گرفته است از نخستین موج توافقات برای توسعه ذخائر نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم حضور پیدا نکند و راهش را از دو رقیب اروپایی بزرگ خود رویال داچ شل و توتال جدا کرده است.
ایران در هفته‌های اخیر مجموع توافقاتی با گروه‌های انرژی خارجی از جمله توتال و شل داشته و قصد دارد در سال ۲۰۱۷ قراردادهای بیشتری اعطا کند، زیرا تهران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی مورد نیاز برای تسریع روند توسعه بخش نفت و گاز است با اینهمه شرکت BP در آستانه ریاست جمهوری دونالد ترامپ که ممکن است تنش‌های دیپلماتیک آمریکا  با تهران را تجدید کند، رویکرد محتاطانه‌تری برگزیده است.
به گفته یک منبع آگاه، شرکت BP برای شرکت در مناقصه آینده حق اکتشاف و تولید در ایران تقاضا نکرده است وهیچ برنامه‌ای برای توافقات جداگانه مشابه توافقاتی که شل و توتال با ایران داشته‌اند، ندارد.
منابع آگاه اظهار کرده اند: دلیل اصلی تصمیم BP تجاری بوده است و عنوان کرده‌اند این پرسش مطرح است که آیا بهترین سود در سرمایه‌گذاری می‌تواند حاصل شود و بعلاوه، BP فرصت‌های سرمایه گذاری جذاب زیادی در نقاط دیگر دارد.
با این‌همه منابع آگاه خاطر نشان کرده اند که تداوم برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دورنمای مواضع سرسختانه دولت ترامپ علیه تهران، بازدارندگی خاصی برای BP داشته است.
اگرچه شرکت BP در انگلیس مستقر است اما نسبت به سایر گروه‌های نفتی اروپایی حضور بیشتری در آمریکا دارد زیرا حدود ۴۰ درصد از سهامدارانش و ۳۰ درصد از کارمندانش از جمله باب دادلی – مدیر عامل این شرکت – آمریکایی هستند.
فعالیت‌های تجاری در ایران تحت تحریم‌های واشنگتن علیه برای شهروندان آمریکایی ممنوع است. شرکت BP یک کمیته نظارتی جداگانه تشکیل داده که شامل دادلی و سایر مدیران آمریکایی نمی‌شود و این کمیته بر هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران نظارت خواهد کرد.
گروه‌های انرژی آمریکایی مانند اکسون موبیل و شورون تاکنون در حاشیه قرار گرفته و برای ورود به بازار ایران اقدامی نکردند.
شرکت BP اقداماتی برای بازسازی روابط با ایران انجام داده که شامل بازگشایی یک دفتر در تهران و خرید یک محموله نفت ایران در اکتبر بوده، اما بسیار کندتر از رقیبان غیرآمریکایی خود عمل کرده است.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران صاحبان دومین ذخائر گاز و چهارمین ذخائر بزرگ نفت در جهان است، اما برای مدرنیزه کردن زیرساخت قدیمی خود به سرمایه و تخصص خارجی نیاز دارد.
ایران پس از توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ جهان برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای در قبال لغو تحریم‌های بین‌المللی، جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نفت و گاز در پنج سال آینده را هدف گرفته است.
توتال فرانسه نخستین شرکت نفتی بزرگ غربی بود که با امضای یک قرارداد در نوامبر برای توسعه فاز بعدی میدان گازی پارس جنوبی به اتفاق شرکت ملی نفت چین به بازار ایران بازگشت. شرکت انگلیسی شل در دسامبر حرکت رقیب فرانسوی خود را دنبال کرد و برای مطالعات میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران و همچنین میدان‌های گازی کیش در خلیج فارس توافق امضاء کرد.
سایر شرکت‌ها که سال گذشته با ایران توافق امضاء کردند شامل گازپروم، روس‌نفت و لوک اویل روسیه، شرکت ONGC هند و DNO نروژ بودند. ایران اعلام کرده است ده ها شرکت خواستار حضور در مناقصه برای ۵۰ بلوک اکتشاف و تولید شدند که قرار است اوایل سال ۲۰۱۷ برگزار شوند.
به گفته جیسون روزی چاک، متخصص نفت و گاز در شرکت پینسنت میسونز، سرمایه‌گذاری تهران پس از یک شروع آهسته سرعت بیشتری پیدا کرده و سطح علاقه بالایی از سوی همه شرکت‌ها مشاهده می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: