کد خبر: ۴۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقابله این کمیسیون با فشار «شبکه سازمان‌یافته تراریخته» برای تغییر قانون در مجلس، تراریخت را خطرناکتر از تریاک، و آزاد شدن آن را خیانت دانست.
علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) با اشاره به اینکه «اگر هدف را توسعه کشور بدانیم، انسانهای سالم محور این توسعه هستند» خاطرنشان کرد: این روزها آسیبهای جدی به امنیتی غذایی کشور ما وارد می‌شود؛ از جمله می‌توان به مصرف سموم شیمیایی، محصولات تراریخته، مسئله فاضلابها و سایر آلاینده‌ها و عدم رعایت استانداردها در تولید غذا و عملیات زراعی اشاره کرد.
شاعری با بیان اینکه «مهمترین اقدامات خود را در برنامه ششم متمرکز کردیم» تصریح کرد: برای ان کار آمارهای مربوط به محصولات تراریخته و محصولات ارگانیک (زیستی)، آلاینده‌های محیط‌زیست و همچنین آمار حمایتهایی که لازم بود از کشاورزی انجام شود را احصا کردیم؛ سپس برنامه ششم دولت را آنگونه که باید، کم و زیاد کردیم و دادیم به کمیسیون تلفیق.
وی در ادامه به مصوبات این کمیسیون، ازجمله الزام دولت به توسعه محصولات ارگانیک و ممنوعیت تراریخت اشاره کرد و افزود: اولین گام را محکم برداشتیم؛ همین که این محصولات را ممنوع کردیم، 500 امضای جعلی جمع کردند که البته انگیزه ما را برای ادامه راه بیشتر کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون ممنوعیت این محصولات را تصویب کردیم؛ اینها می‌خواستند کلمه «مجاز» در این قانون درج شود؛ فشار می‌آوردند که فقط بنویس مجاز؛ البته من در یک مورد به طرف گفتم «خودت هم شبیه تراریخته شدی؛ از مجلس برو بیرون!»
وی با اشاره به تغییر مختصر این بند در کمیسیون تلفیق گفت: بند مدنظر ما وقتی رفت به تلفیق تراریخته‌اش کردند؛ دستکاریش کردند؛ البته خیلی به هم نزدند.
شاعری در ادامه بر لزوم آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها درخصوص مضرات این محصولات تأکید کرد و گفت: ما در صحن لیبل‌گذاری و رنگ‌بندی را اضافه کردیم؛ اگر خانواده من و شما بدانند دیگر نمی‌خورند. باید حرکتها و جنبش اجتماعی برای اصلاح سبک زندگی شکل بگیرد و با آگاهی مردم با هر نوع استثمار و بهره‌کشی و فساد باید به سمت یک حرکت بنیادی برویم.
وی با اشاره به وجود «یک شبکه سازمان‌یافته‌» که در همه دولتها فعال بوده‌اند، گفت: یک شبکه سازمان‌یافته وجود دارد که روی تراریخته و جنگل و زمین‌خواری و کلاً بیزنس کار می‌کند و می‌خواهد همه‌چیز را ببلعد که این دولت و آن دولت هم ندارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «کمیسیون کشاورزی روی یک سری اصول با کسی معامله نمی‌کند» تصریح کرد: در 4 سالی که ما در مصدر قانونگذاری هستیم، بر این موضوعات نظارت خواهیم داشت و تحت تأثیر هیچ جوسازی قرار نمی‌گیریم.
شاعری در خاتمه با اشاره به مضرات تراریخت اضافه کرد: این محصولات از تریاک خطرناکتر است؛ می‌توانند بگویند تریاک مجاز است؟ این خیانت به کشور است؛ چرا که تراریخته را کمپانیهای امریکایی و اسرائیلی سازماندهی می‌کنند. جالب است که مصرف این محصولات در اکثر کشورهای پیشرفته رو به افول، و در کشورهای عقب‌مانده رو به افزایش است.

نام:
ایمیل:
* نظر: