کد خبر: ۴۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
دستاورد اعزام نیروی کاربه خارج،انتقال دانش و تکنولوژی است
یک کارشناس بازار کار، سه پیشنهاد به دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال ارائه داد.
حمید حاج‌اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که راه ایجاد یک میلیون شغل در سال چیست، اظهار داشت: «با وجود این‌که هم مرکز آمار ایران، هم بانک مرکزی و هم دولت معتقدند که نرخ رشد 7 درصد ایجاد شده، اما نتایج آن در بازار کار محسوس نیست.
وی با اشاره به صحبت‌های وزیر کار درباره بروز پدیده رشد بدون اشتغال، افزود: «در طول دو سال گذشته یک میلیون به بیکاران کشور افزوده شده است.»
این کارشناس بازار کار تصریح کرد: «در واقع در سال 1393 آمار تعداد بیکاران 2 میلیون و 500 هزار نفر بود، اما در حال حاضر این تعداد به 3.5 میلیون نفر رسیده است.»
حاج‌اسماعیلی عنوان کرد: «از سوی دیگر، نرخ بیکاری در میان جوانان دو برابر نرخ عمومی در میان فارغ‌التحصیلان، 4 برابر نرخ عمومی است. این در حالی است که در همه کشورها ابتدا برای جوانان ظرفیت‌سازی برای اشتغال می‌شود.»
وی متذکر شد: «رشد اقتصادی نیز معطوف به نفت است و من اعتقاد دارم بخش زیادی از پول‌هایی هم که حاصل شده، تاثیر مستقیم بر بازار کار نداشته است.»
این کارشناس بازار کار با بیان این‌که دولت باید در حوزه اشتغال تغییراتی ایجاد کند، گفت: «با توجه به پایان سال، تاکید روی گردشگری بسیار است. در این حوزه دولت می‌تواند تخفیف‌هایی را برای هتل‌ها، گردشگران و مردم در نظر بگیرد.»
حاج‌اسماعیلی افزود: «اگر صنعت گردشگری رونق پیدا کند، به طور قطع این رونق در سال آینده ادامه پیدا می‌کند.»
وی متذکر شد: «با توجه به این‌که نرخ رشد اقتصادی 7 درصدی به دلیل نفت بوده و تولید نفت نیز به اندازه امسال افزایش نمی‌یابد، بنابراین در سال آینده رشد اقتصادی این مقدار نخواهد بود، چون ظرفیت نفت در سال آینده افزایش نمی‌یابد.»
این کارشناس بازار کار با تاکید بر این‌که باید روی ظرفیت‌ها و بخش‌های دیگر اقتصادی به طور جدی فکر کرد، گفت: «برای مثال، باید اعتبار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفت.»
حاج‌اسماعیلی ادامه داد: «دولت البته منابع 16 هزار میلیارد تومانی را برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفت، اما بانک‌ها با رویکرد خودشان این وام‌ها را پرداخت کردند. به همین دلیل تاثیر این وام‌ها در اشتغالزایی کم بود.»
وی تصریح کرد: «دولت باید به بنگاه‌هایی کمک کند که هم ظرفیتشان کم شده و یا خاموش شده‌اند. بنابراین باید منابعی خارج از منابع بانکی در نظر گرفت.»
این کارشناس بازار کار با بیان این‌که یکی دیگر از رویکردها، می‌تواند اعزام نیروی کار به خارج باشد، عنوان کرد: «دولت بخشی از نیروی کار را که برای مثال در حوزه پزشکی و بهداشتی تحصیل کرده‌اند، می‌تواند به خارج اعزام کند. این گروه حتی می‌توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند.»
حاج‌اسماعیلی متذکر شد: «یکی دیگر از دستاوردهای اعزام نیروی کار به خارج، انتقال دانش و تکنولوژی است. صنایع ما در دوران گذشته به دلیل فرسودگی تجهیزات آسیب دیدند. بر این اساس، باید سیستم‌ها و ماشین‌آلات به روز شوند.»
وی خاطرنشان کرد: «این‌ها جزو اولویت‌هایی است که دولت باید در حوزه اشتغال انجام دهد؛ اگرچه باید جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود؛ چراکه واردات ارزان بخش زیادی از تولید را از گردونه رقابل خارج کرده است.»

 

نام:
ایمیل:
* نظر: