کد خبر: ۴۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
عمر ۱۵ ساله قاچاق سازمان یافته در کشور
رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه قاچاق سازمان یافته بیش از ۱۵ سال است که در کشور رسوخ کرده است، گفت: طی ده سالی که اوج درآمدهای نفتی کشور بود، قاچاق رشد عجیبی پیدا کرد.
علی فاضلی در پاسخ به این پرسش که همچنان کالاهای قاچاق در سطح شهر دیده می شود، چه تهمیداتی در این خصوص دارید، گفت: بحثی در خصوص تعریف قاچاق وجود دارد اما متاسفانه با جای اینکه در موضوع مبارزه با قاچاق به اصل موضوع پرداخته شود، فرعیات مورد توجه قرار می گیرد.
وی بابیان اینکه امکان دارد که کالای قاچاق در یک مغازه ای دیده شود اما بدون اینکه ریشه یابی شود به اصناف تهمت می زنند، افزود: باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا در ده سالی که اوج درآمدهای نفتی یک کشور بود، قاچاق رشد عجیبی پیدا کرد. اما کسی به این موضوع نپرداخته است.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه قاچاق براساس آمار رسمی کشور از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است که آمار گمرک آن را تایید می کند، افزود: ما تعریف درستی از کالای قاچاق نداریم. براساس قانون آن دسته از کالاهایی که دارای برگ سبز گمرکی نیستند قاچاق محسوب می شود اما برخی به بازار می روند و هرچه کالای خارجی می بینند تصور می کنند که قاچاق است.
فاضلی با تاکید بر اینکه یقینا چنین نیست البته بیشتر نگاه ها به سمت لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی است، اظهار داشت: اگر بخواهیم به کالاهای آرایشی و بهداشتی بپردازیم، می‌بینیم که این اقلام جزو کالاهایی هستند که در ایران تولید نمی شود و اکثریت این کالاها وارداتی است.
وی با اشاره به اینکه وقتی مطرح می شود که لوازم آرایشی در یک مغازه قاچاق است باید پرسید که آیا  از مغازه دار برگ سبز خواسته اید یا نه، اظهار داشت: از سوی دیگر هم می‌دانیم که تمام کالاهای خارجی در بازار هم دارای برگ سبز گمرکی نیستند.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ممکن است برخی چندتکه کالا از لب مرز خریداری کرده و در بازار تهران یا سایر شهرهای بفروشند، اظهارداشت: بسیاری از کالاها هم در مرزها به وسیله کوله برها وارد کشور می شود، سوال این است که چرا با این واردات مبارزه نمی شود و از اصناف می خواهند که جلوی ورود قاچاق کالا به شهرها را بگیرند.
فاضلی به ورود کالا از سوی تعاونی های مرزی اشاره کرد و گفت: خواهش من این است که حتما بازار  را رصد کنید اما باید به این نکته توجه داشت که همه امور در اختیار اصناف نیست، بلکه باید مصرف کننده ترغیب شود که کالای تولید داخل را خریداری کنند و کالاهای قاچاق نخرند.
به گفته وی اینکه اصناف متهم شوند راه به جایی نمی برید، اظهار داشت: بطور حتم در ۳ میلیون بنگاه یک درصد ناچیزی هم مبادرت به تخلف می کنند اما نباید با این نگاه وارد این مجموعه شد، واقعیت این است که برخورد با قاچاق کالا در سطح عرضه بسیار سخت است.
*قاچاق سازمان یافته انجام می گیرد
رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از اجناس قاچاق  به صورت هدفمند و سازمان یافته وارد کشور می شود، گفت: حتی می بینیم که برخی از این کالاها فاسدشدنی هستند و باید در ۲ تا ۳ هفته از مبدا به مقصد رسیده و به دست مصرف کننده برسد مانند انواع میوه  که از شیلی وارد کشورمی شود.
فاضلی ادامه داد: آیا اینکه ما این قاچاق گسترده و هدفمند را رها کرده و به یک مغازه دار که ۱۵۰ کیلو میوه قاچاق دارد، بچسبیم برخورد ریشه ای با قاچاق است؟ بنابراین باید در همه سطوح اینگونه نگاه داشته باشید.
وی با اشاره به اینکه در سطح عرضه براساس قانون نظام صنفی عمل کردیم، افزود: هیچ واحد دارای پروانه کسب، حق خرید، فروش و ارائه خدمات در مبحث کالای قاچاق را ندارد اما اینقدر این موضوع متنوع و گسترده است که شناسایی اینکه یک کالا قاچاق است یا نه سخت شده است.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در بازار کالاهای حجیم مانند یخچال ساید بای ساید می بینید، اظهار داشت: یخچال های سایبد بای ساید آمریکایی در بازار موجود است که می‌دانید در مکزیک تولید می شود و سازمان یافته از مرز گمرکات رسمی وارد کشور می شود.
فاضلی با تاکید بر اینکه در برخی مواقع کم اظهاری شده و این کالاها اظهار نمی شود، افزود: وقتی در مورد قاچاق کالا صحبت می شود باید همه واقعیت را مطرح کرد و اینکه اصناف به طرح مبارزه با قاچاق تمیکن نمی کنند درست نیست.
وی ادامه داد: بله در همین اصناف هستند افرادی که متخلفند و دارای انبارهای غیررسمی هستند و کالای قاچاق جابجا می کنند اما تعمیم این تخلف به همه مجموعه اصناف منصفانه نیست  اما ممکن است چند متخلف هم در میان این ۳ میلیون واحد باشد.
*چرا با دستفروشان برخورد نمی شود؟
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به وجود دستفروشان در سطح شهر، گفت: الان در سطح شهر افراد دستفروش نمی بینید که لوازم آرایشی و بهداشتی به وفور می فروشند؟ چه نهادی با اینها برخورد می کند؟
به گفته فاضلی بزرگترین عارضه این است که متاسفانه منفعت شخصی بر منافع ملی ترجیح داده می شود، گفت: به همین دلیل راهی برای توجیه کالای قاچاق پیدا شد و این کالاها به کشور آمد از سویی دیگر تولید داخل ما علیرغم همه زحمات و تلاش هایی که شده توجیه پیدا نکرد و ذائقه مصرف کننده را تامین نمی کند.
وی با اعلام اینکه باید مزیت تولید داخل افزایش می یافت و تولید داخل رقابت پذیر می شد، اظهار داشت: اجناس تولید داخل باید با کالاهای خارجی همسان می شد اما همه مسئولیت ها را رها کردند و به سراغ مبارزه با قاچاق کالا آمدند.
رئیس اتاق اصناف ایران افزود: رهبری گفتند که کالاهایی که در مبدا کشف می شوند، را آتش بزنید. ایشان کی فرمودند که به بازار کشور هجوم بیاورید و ۴ تا قطعه کالا در بازار را به آتش بکشید؟ با این اقدامات امنیت بازار را از بین می برید و آن را نابود می کنید. متاسفانه برای اینکه صورت مساله را پاک کنند، هدف را بنگاه های درون شهر قرار دادند.
فاضلی با بیان اینکه باید با این عارضه بد اقتصادی مبارزه شود، اظهار داشت: ما دست همه کسانی که در این جهاد شرکت می کنند را می بوسیم چرا که خودمان بیشترین آسیب و صدمه را در بخش قاچاق می بینیم. نباید فقط در این بخش فروشندگان را دید، ۶۵۰ هزار بنگاه تولیدی صنفی وجود دارند که از قاچاق آسیب می بینند.
به گفته وی بیش از ۸۰۰ هزار بنگاه در بخش خدمات فنی وجود دارند که به خصوص بخش تولید قطعات از قاچاق آسیب شدیدی دیدند، گفت: اما انقدر توزیع این نوع کالاهای قاچاق در شبکه ها گسترده شده که کار از دست ما در رفته است. عرضه اقلام قاچاق، بخشی اش  در شبکه مجازی، یکسری در بنگاه های بدون پروانه و بخشی در دستفروشی ها جلوی مغازه ها انجام می شود.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه بانگاهی به خیابان جمهوری میبینید که اغلب خرید و فروش ها بیرون از مغازه و سرکوچه انجام می گیرد، ادامه داد: راهکار این است که با این دمل بدخیم باید درست مبارزه کرد، اگر نیشتر را بدون فراهم کردن امکانات بزنید یقینا این دمل تبدیل به سرطان می شود.
فاضلی با اعلام اینکه بنابراین در جلسه ای که با معاون اول داشتیم این موضوع مطرح شد که در سطح عرضه با اصناف برخورد شود، گفت: نمی گوییم در مبارزه با قاچاق کالا توفیق صددرصدی داشتیم اما با توجه به امکانات به دستاوردهای خوبی رسیدیم، خیلی جاها پاکسازی شد اما یقینا باید بازار اسلامی از وجود کالاهای خارجی غیررسمی پاک شود.
وی با اشاره به اینکه شرایط باید فراهم شود تا مزیت تولیدات داخلی را بالاببریم، افزود: باید مصرف کننده قانع شود که حتما از تولیدات داخلی استفاده کند همچنین باید راه ورود کالاهای خارجی را سر مرزها ببندیم و اجازه ندهیم که کالاهای قاچاق وارد کشور شود.
رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: همه اینها باید فراهم شود و ما نیز با توجه به بضاعتی که در مورد بازرسی داریم در حال برخورد با اینها هستیم و این راه را هم ادامه می دهیم اما باید توجه داشت که این معضل تقریبا در یک دوره زمانی ۱۵ ساله اتفاق افتاده و در ۶ ماه نمی توان آن را ریشه کن کرد و نیاز به زمان دارد. بنابراین باید به مردم و مصرف کننده و ارائه کننده خدمات و فروش آگاهی دهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که در مورد ورود کالاهایی مانند لوازم خانگی قاچاق گفته می شود که همین برندهای رسمی اقلام قاچاق هم وارد می کنند، گفت: در تایید یا تکذیب این موضوع صاحب صلاحیت نیستیم زیرا این برندها در کشور کارخانجات متعددی دارند و تولید می کنند ضمن آنکه در این خصوص باید گمرک پاسخگو باشد و صاحب صلاحیت نیستم، اینها را جزو کالاهایی تولید داخل قلمداد می کنم و خط تولید اینها را دیده ام.
رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص اینکه دستگاه های ناظر بر قاچاق زیاد هستند اما در عمل اقدامات آنها به جایی نرسیده است، گفت:  مسئولیت مبارزه با قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، برای اصناف قانونگذار تعریف کرده است که براساس قانون نظام صنفی اصناف حق خرید و فروش کالای قاچاق را ندارند، پس قانونگذار کار را درست تعریف کرده است.
فاضلی ادامه داد: پس اینکه قانون به درستی اجرا نمی شود ما مسئول برخورد نیستیم، حتی اتاق اصناف ایران را در اصلاح قانون سال ۹۲ از کاشف بودن حذف کردند، یعنی اصناف که بزرگترین شبکه توزیع کالاهای تولید داخل و وارداتی است از کاشف بودن حذف شد.
*تولیدکننده نباید دغدغه مواد اولیه داشته باشد
وی با بیان اینکه اینکه آمار ۲۵ میلیارد دلاری قاچاق به ۱۵ میلیارد دلار رسیده و این عالی است اما کافی نیست، گفت: اگر بتوانیم در تولید به خودکفایی برسیم و بازار داخلی کشور را تامین کنیم، به طور حتم مشکلات زیادی برطرف می شود، تولیدکننده نباید دغدغه تامین مواد اولیه را داشته باشد همچنین در نوسازی و بهسازی ماشین آلات هم مشکل دارند. اما کمکی به آنها نمی شود پس چه انتظاری از تولیدکننده داخلی داریم.
رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: بارها گفتم اینهمه بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی داریم باید ببینیم چقدر نظام پولی و بانکی در اختیار اینها است اما در دهه اخیر می بینید که سوداگرای در اقتصاد ایران جا بازکرده و نشسته است و برای خود جایگاه درست کرده است.
فاضلی با تاکید بر اینکه خراب کردن این جایگاه بسیار سخت است، گفت: کاشف دستگاه اصلی است و بقیه در کنار آنها هستند مانند نیروی انتظامی که برای مبارزه با قاچاق در اختیار دستگاه ها است. اما متاسفانه حجم بسیار بالا است تا متاسفانه کالای قاچاق تا سطح عرضه حمل می شود.
وی با اشاره به اینکه این کالاهای حجیم یقینا از مبادی رسمی وارد کشور می شود، اظهار داشت: این ساید بای ساید به این بزرگی که کالاهای همراه مسافر نیست یا لوازم آرایشی نیست که بتوان در کیف گذاشت، این حتما باید با کانتینر وارد کشور شود و با وسایل سنگین حمل و نقل شود.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه عرض من این است که هجوم را به سمت بنگاه های صنفی نیاورید تا صورت مساله پاک شود، در پاسخ به این پرسش که اگر عرضه کننده نفروشد، کالای قاچاق ممکن است کمتر شود، گفت: چرا به این سمت نمی روید که اگر خریدار نباشد عرضه کننده هم نیست چرا به سمت مصرف کننده نمی رویم، حتما مزیت کالاهای داخلی را با خارجی می سنجند که خارجی را خریداری می کنند، بنابراین باید زنجیره را به طور کامل ببینیم.
فاضلی بابیان اینکه مطبوعات و رسانه های ما در این مقوله نباید نگاه حزبی و گروهی داشته باشند، افزود: مصرف کننده نیاز به کالا دارد و متاسفانه ما به عنوان بخشی از مسئولان به جای اینکه مسائل ملی را در نظر بگیریم منافع شخصی را در نظر می گیریم.
وی با اشاره به ورود بخشی از کالاهایی که جزو حرامات است به کشور، گفت: چرا این کالاهای حرام در این حجم وارد می شود؟ ما به تشکیلات  واردکننده کاری نداریم اما من به عنوان بخش اعظم اقتصاد کشور نه در تولید ملی نقشی دارم نه در واردات.
فاضلی با طرح این پرسش که آیا کالای حرام در شبکه اصناف توزیع می شود؟ گفت: چه شبکه ای اینها را توزیع می کند؟ باید باورکرد که اینها وجود دارد و با آن به مبارزه پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار