کد خبر: ۴۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی فاش کرد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با تاکید براین که رهاسازی میوه به دریا و بیابان برای دریافت مجوزهای صادراتی موضوعی دور از ذهن نیست، این امر را خیانت به منافع ملی، تولید داخلی و اقتصاد کشور دانست.
سیدرضا نورانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره 'صادرات میوه های نمایشی' و 'صادرات صوری'با هدف دریافت جوایز صادراتی و رهاسازی میوه ها به دریا و بیابان افزود: مصوبه صادرات سیب درختی به ازای واردات موز یک مشوق صادراتی برای محصولات کشاورزی نیست بلکه یک مشوق وارداتی به شمار می رود به طوری که افراد سودجو علاوه بر دریافت جوایز صادراتی، ارز دولتی و گرفتن تسهیلات بانکی می توانند واردات کالا را با کمترین عوارض انجام دهند.
وی اظهارداشت: متاسفانه تمامی مشکلات ما در بخش صادرات و واردات ناشی از تصمیمات و بخشنامه های یک شبه است که برخی مسوولان می گیرند.
نورانی درباره تجربه واردات موز در ازای صادرات موز در دهه 1370 گفت: در دهه 1370 با کمبود واردات موز مواجه بودیم که با تصویب قانون واردات موز در ازای صادرات سیب، مشکلاتی ایجاد شد. به طوری که به ازای صادرات یک کیلوگرم سیب درختی به خاور دور، واردات دو کیلوگرم موز و صادرات سیب به خاورمیانه و واردات نیم کیلو موز در دستور کار قرار گرفته بود.
وی اظهار داشت: بنابراین برخی افراد سودجو برای این که واردات موز را افزایش دهند، مقصد نهایی را خاور دور اعلام می کردند و میوه ها رهاسازی می شد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با بیان این که واردات در کشور ما رایج است، گفت: واردکنندگان ما علاوه بر دریافت ارز آزاد از ارزهای دولتی نیز به راحتی بهره مند می شوند، بنابراین دیگر نیازی به تصمیمات یک شبه و ایجاد مشوق برای واردات نیست.
نورانی تاکید کرد، اگر زنجیره کاشت، داشت، برداشت، نگهداری، ذخیره سازی، سورتینگ(جداسازی) محصولات کشاورزی رعایت شود و این چرخه معیوب نباشد، علاوه بر رونق کسب و کار و اشتغال زایی می توانیم با توسعه صادرات ارز آوری خوبی به کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به این که باوجود تلاش های دولت یازدهم برای کنترل تورم همچنان مشکلاتی در این زمینه داریم، گفت، معتقدم برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی نرخ تورم باید به صفر برسد.
نورانی یکی از مشکلات صادرات را ثابت نگه داشتن نرخ ارز عنوان کرد و افزود: با ثابت نگه داشتن نرخ ارز ممکن است روزی به جایی برسیم که قیمت تمام شده محصولات تولیدی کشورمان قابل رقابت با دیگر کشورهای جهان نباشد، به طوری که واردات هر نوع کالای خارجی نسبت به تولید داخل ارزان تر تمام شود ، بنابراین با افزایش واردات روز به روز تولید داخلی ضعیف تر می شود.
وی ثبات نرخ ارز درازای صفرشدن نرخ تورم را برای توسعه صادرات و حفظ تولیدات داخلی ضروری دانست.
وی با تاکید بر این که پرداخت یارانه به صادرات و واردات زمینه های رانت و سواستفاده را افزایش می دهد و با این موضوع مخالفم، افزود: بهتر است یارانه به بخش حمل و نقل اختصاص یابد که از کانال های گمرک، وزارت جهادکشاورزی و اتاق بازرگانی (گواهی مبدا) قابل ردیابی است.
نورانی یکی از راهکارها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی را فراهم کردن زمینه حضور تشکل ها دانست و اظهار داشت: نیاز است با هماهنگی تشکل های کشاورزی اتفاقات ارزیابی و در تصویب بخشنامه ها به نتایج مطلوبی برسیم.
رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود: رهاسازی میوه در دریا یا بیابان، علاوه بر لطمه زدن به تولید ایرانی، خیانت به تولید داخلی و منافع ملی است که باید این موضوع از سوی دستگاه های متولی پیگیری و با سودجویان برخورد قانونی شود.
نورانی براین باور است که قوانین و مقررات ما باید به گونه ای باشد که از چنین اقدامات سودجویانه جلوگیری شود.
وی صادرات پرتقال و نارنگی و واردات این محصولات را یکی دیگر از این مصوبات یک شبه نام برد که خوشبختانه به دلیل سرمازدگی چندی پیش این موضوع منتفی شد.
به گزارش ایرنا، با توجه به مصوبه چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی که برای حمایت از تولید داخلی، صادرات سیب درختی به ازای واردات موز صورت گرفت ، شرایط برای رانت و سو استفاده برخی سودجویان مهیا شد، به طوری که برخی گزارش ها نشان می دهد با جعل اسناد صادرات نمایشی میوه و صادرات صوری بخشی از محموله‌های بزرگ سیب درختی به دریا خالی و بخشی دیگر با کامیون‌های صادراتی در بیابان‌های عراق رهاسازی می‌شوند و با اتمام ماموریت کشتی و کامیون‌ها، سودجویان مجوز ویژه واردات را دریافت می کنند.
همچنین در معاملات صوری صادرات، واردکنندگان با دورزدن قوانین و مقررات و جعل اسناد فرآیند صادرات صوری کالا را طی کرده و بدون صادرات واقعی کالا از مزایای صادرات از جمله جوایز صادراتی، ارز دولتی، کاهش عوارض واردات کالا، گرفتن تسهیلات بانکی استفاده می‌کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: