کد خبر: ۴۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
بازار سرمایه به اتفاق های ده روز آینده چشم دوخته است
در معاملات کم رمق بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته، شاخص کل روند اصلاحی خود را ادامه داد و در تراز ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدی قرار گرفت؛ این شرایط اصلاحی در حالی ادامه دارد که دماسنج بازار سرمایه در هفته های گذشته توانسته بود از کانال ۸۱ هزار واحدی هم بالاتر رود.
در معاملات کم رمق هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۳۶۸ واحد افت کرد و از تراز ۷۸ هزار و ۹۹۰ واحدی به تراز ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور با ۴۸۴ واحد کاهش، از عدد  ۸۶ هزار و ۷۱۱ واحدی پایین تر رفت و عدد ۸۶ هزار و ۲۲۷ واحدی را تجربه کرد.
در این مدت شاخص بازار اول نیز ۸۳ واحد کاهش یافت و به رقم ۵۵ هزار و ۹۴۵ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم از تراز ۱۶۸ هزار و ۳۲۹ واحدی به رقم ۱۶۶ هزار و ۵۴۰ واحدی رسید و ۱۷۸۹ واحد افت را تجربه کرد.
کمتر از ۱۰ روز مانده به اینکه دونالد ترامپ رسما رییس جمهور آمریکا شود، بسیاری از افراد منتظر هستند تا سیاست های عملی او را در دوران ریاستش ببینند. این موضوع می تواند آثاری روانی بر تصمیمگیری های فعالان بازار سرمایه ایران داشته باشد. اما کمتر از ۱۰ روز دیگر انتظار ها برای لمس سیاست های رییس جمهور جدید آمریکا به سر می رسد که این موضوع می تواند در کوتاه مدت شرایط بورس اوراق بهادار تهران را با نوسان هایی بیش از پیش همراه کند.
از اتفاق های مهمی که در این هفته برای بازار سرمایه ایران رخ داد تخصیص عرضه اولیه  به روش ثبتِ سفارش بود که این موضوع می تواند گام مثبتی برای معاملات بازار سرمایه تلقی شود. در این روش برای عرضه اولیه سهم یک کف و یک سقف قیمتی در نظر گرفته می شود و فعالان بازار سرمایه می توانند در ساعات مشخص تعداد و قیمت سهم درخواستی را سفارش دهند با این روش دیگر نیاز به عجله برای ثبت سفارش وجود ندارد و با توجه به سفارش های ثبت شده در پایان ساعت معاملات کشف قیمت صورت می گیرد.  
این در حالی است که در ماه های گذشته با ثبت سفارش های زیاد در زمان عرضه های اولیه، سامانه معاملات دچار اختلالاتی می شد و این موضوع اسباب نارضایتی تعداد زیادی از فعالان بازار را ایجاد می کرد. اما در روش جدید علاوه بر اینکه این مشکل وجود ندارد سهم ها به صورت عادلانه تری بین خریداران به فروش می رسد چرا که در این روش دیگر کارگزاران در تخصیص تعداد سهم ها نقشی نداشته و سهم ها با توجه به ثبت سفارش کاربران آنلاین به آن ها تخصیص می یابد.
موضوع بسته بودن تعدادی از نمادهای بانکی و گمانه زنی ها درباره زمان باز شدن آن ها همچنان در این هفته نیز بر سر زبان ها بود؛ به طوری که رییس سازمان بورس در روزهای اخیر گفته بسته بودن نماد ها یکی از مسائل مهم بازار سرمایه است و سازمان بورس بی وقفه به دنبال آن است که طی یک یا دو هفته آینده تعدادی از نماد های مهم بازگشایی شود. حال باید منتظر بود و دید که سهم ها در نمادهایی که قرار است بازگشایی شود در صورت باز شدن با چه قیمت هایی داد و ستد می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار