کد خبر: ۴۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تبعات فقدان "آیت الله" برای اصلاحات را بیشتر از سایرین دانست و با بیان اینکه روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بدون رقیب است گفت: بی‌رقیب بودن روحانی در انتخابات برای پیشبرد روند دموکراسی خوب نیست.
عبدالله رمضان‌زاده در گفت‌و گو با ایسنا با بیان اینکه نبود آیت‌الله هاشمی برای کل کشور خسارت بار است، اما جریان اصلاح‌طلب به دلیل اینکه یکی از حامیان خود را از دست داد، خسارت بیشتری متحمل شده است اظهار کرد: جریان اصلاحات آنقدر پویایی دارد که بر این نقصان بزرگ البته نه در کوتاه مدت غلبه کند.

وی درباره جایگزینی آیت‌الله هاشمی در جریان اصلاحات معتقد است که علی‌اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی این توانایی را دارند که جایگزین آیت‌الله هاشمی در جریان اصلاحات شوند.

سخنگوی دولت اصلاحات همچنین با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند افزود: نزدیک شدن روحانی به اصولگرایان ضرری ندارد و ما در جریان اصلاحات از آن استقبال می‌کنیم.

متن کامل گفت‌و گوی ایسنا با عبدالله رمضان‌زاده درباره تبعات درگذشت آیت‌الله هاشمی بر فضای سیاسی کشور، انتخابات اردیبهشت 96، رویکرد جریان اصلاحات در انتخابات96  و رقبای روحانی در این انتخابات به شرح زیر است:

آیت‌الله هاشمی این تیز هوشی را داشت که هیچگاه جانب اکثریت را رها نکرد

رمضان‌زاده در باره تبعات فوت آیت الله هاشمی بر جریان اصلاحات معتقد است : فوت آیت‌الله هاشمی خسارت بزرگی برای کل کشور است، زیرا وی وزنه تعادلی در سیاست ایران بود و همیشه سعی می‌کرد همه نگاه‌های وفادار به جمهوری اسلامی ایران را در کنار هم قرار دهد. آیت‌الله هاشمی این تیز هوشی را داشت که هیچ گاه جانب اکثریت را رها نکرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه درباره‌ رابطه جریان اصلاحات با آیت‌الله هاشمی افزود: نیروهای موسوم به چپ تا سال 76 طرفدار هاشمی بود. در دولت دوم هاشمی اختلاف نظرهایی درباره‌ مسائل اقتصادی پیش آمد که آیت‌الله هاشمی از نظر ما دیر متوجه شد که سیاست‌های خود را اصلاح کند و نتیجه آن تورم بالا و بی‌سابقه بود. از سویی شاهد رفتارهایی در وزارت اطلاعات بودیم و بعدها متوجه شدیم که به دلیل تمرکز آیت‌الله هاشمی بر سازندگی‌، وی عملا خود را از سایر مسائل کنار کشیده بود.

رمضان زاده خاطر نشان کرد: پس از انتخابات مجلس ششم نزدیکی اصلاحات به آیت‌ هاشمی دوباره شروع شد که تا سال 84 ادامه یافت و پس از سال 88 کاملا در کنار هم قرار گرفتند. نبود آیت‌الله هاشمی برای کل کشور خسارت بار است، اما جریان اصلاح‌طلب به دلیل اینکه یکی از حامیان خود را از دست داد، خسارت بیشتری متحمل شد.

مواضع ناطق ‌نوری برای اصلاح‌طلبان قابل دفاع است

وی با بیان این که جریان اصلاحات آنقدر پویایی دارد که بر این نقصان بزرگ البته نه در کوتاه مدت غلبه کند تصریح کرد: چگونگی رفع این نقصان به شرایط عمومی کشور بستگی دارد. امیدواریم شرایط همچنان با آرامش پیش برود، زیرا خواست عمومی اصلاح‌طلبان این است که جامعه در چارچوب قانون و با  آرامش پیش برود. مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی می‌تواند گام مهمی در ایجاد وحدت، همدلی و انسجام باشد.

رمضان‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا جریان اصلاحات جایگزین برای آیت‌الله هاشمی دارد اظهار کرد:‌ وقتی اعلام می‌کنیم اصلاح‌طلبی یعنی حرکت آرام، تدریجی و در چارچوب قانون اساسی و اصول نظام، باید فکر آن باشیم که کانال ارتباطی با مجموعه حاکمیت برای خود تعریف کنیم. این یک ضرورت سیاسی است. البته نه در حد هاشمی ولی افراد دیگری  همچون علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی دارای چنین پتانسیلی هستند. شخصیت این افراد به بازسازی این ارتباط کمک می‌کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که رابطه ناطق نوری را با اصلاح طلبان چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: ما در جریان اصلاح طلب بنایی به مطرح کردن خواسته حداکثری نداریم. در انتخابات 92 هم نه روحانی خود را اصلاح‌طلب می‌دانست و نه ما او را اصلاح طلب می‌دانستیم اما برنامه‌های وی در جهت خواسته‌های حداقلی ما بود و ما دیدیم در شرایط روز جامعه، مسیر دیگری نداریم.

رمضان زاده افزود: وقتی می‌گوییم  ناطق نوری توان بالقوه دارد به این معنا نیست که وی اصلاح‌طلب شده باشد و ما مواضع وی را صد در صد تایید می‌کنیم. منظور ما این است که مواضع ناطق ‌نوری برای ما قابل دفاع است و می‌تواند به جریان اصلاحات کمک کند. همین اندازه برای ما کفایت می‌کند.

سخنگوی دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چرا جریان اصلاحات باید وابسته به افراد خاص باشد تصریح کرد:‌در همه دنیا بعضی شخصیت‌ها آنقدر کاریزما دارند که خود را به کلیت سیاست تحمیل می‌کنند مثل آقای هاشمی یا خاتمی که نباید از آنها غفلت کرد. از طرفی جامعه ما هم متکثر است که نیازمند نمایندگی اشخاص متفاوتی از جریان‌های متکثر جامعه است. در همه دنیا این نمایندگی از طریق احزاب انجام می‌شود. اما فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگ اقتصادی و امنیت کشور اجازه رشد احزاب بزرگ را نمی‌دهد.

وی افزود: در غیاب احزاب، شخصیت‌ها گل می‌کنند. تا زمانی که این احزاب بزرگ شکل نگیرند ما مجوریم از شخصیت‌ها برای نمایندگی جریان‌های سیاسی استفاده کنیم.

تجربه دولت افراطی احمدی‌نژاد برای 15-10 سال جامعه ایرانی کفایت می‌کند

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا با  فوت آیت‌الله هاشمی، افراطیون فرصت تازه برای ظهور و بروز پیدا می‌کنند خاطر نشان کرد: ظهور جریان‌های سیاسی همیشه محتمل است. در فرانسه هم ترس از بازگشت افراطیون وجود دارد. در سال 84 قدرت آیت‌الله هاشمی از سال 88 و 94 بیشتر بود، ولی در سال 84 جریان افراطی احمدی نژاد ظهور کرد. خطر افراطی‌گری همیشه ما را تهدید می‌کند و بازگشت افراطی‌گری به شرایط عمومی سیاست ، جامعه و تحولات بین‌الملل بستگی دارد.

رمضان زاده در ادامه با بیان این که معتقدم حافظه جامعه ایرانی آنقدر کوتاه نیست که نقش مثبت نیروهای  معتدل را فراموش کند افزود:‌ تجربه دولت افراطی احمدی نژاد فعلا برای 15-10 سال جامعه ایرانی کفایت می‌کند. به هر حال افراطیون به نهادهای قدرت دسترسی دارند و از قدرت حاکمیت سوء استفاده می‌کنند مثلا از صدا و سیما بهره می‌برند و البته ما باید استقبال کنیم که فعالیت آنها در سطح صدا و سیما باقی بماند و وارد فازهای خطرناک نشود. هر کاری از این جریان بر می‌آید و احتمال انجام حرکات کور افراطی وجود دارد ولی این حرکات تبدیل به حرکات غالب علیه دولت نمی‌شود. بدتر از ترور سعید حجاریان، حمله با باغ سفارت انگلیس و سفارت عربستان بود که اثراتش خیلی بیشتر از ترور یک فرد بود. مهم این است که این حرکات محکوم شود مثلا در حمله به سفارت عربستان، شهردار تهران از کسی که ستادش را مدیریت می‌کرد، اعلام برائت نکرد. این محکومیت افراطی گری را در جریانات سیاسی کم داریم.

برجام نقطه قوت و عملگرا بودن نظام سیاسی است

وی درباره‌ اینکه آیا برجام می‌تواند نقطه قوت دولت باشد یا خیر اظهار کرد: مهم این است که اگر برجام رخ نمی‌داد چه می‌شد؟ شرایط جامعه در سال 92 را با الان مقایسه کنید. تورم بالا، فقر گسترده، انزوار کامل سیاسی ، حداقل امکانات اولیه از جمله دارو، و خط جنگ در آن سال وجود داشت اما امروز نرخ تورم کنترل شده ، تبادل ما با دنیا آزاد شده، برای ارتباط با دنیا التماس نمی‌کنیم، جذب سرمایه  خارجی داریم، از منابع نفتی بهره برداری می‌کنیم و در اوپک تاثیر گذاریم. اگر برجام نبود از ونزوئلا بدتر می‌شدیم.

رمضان زاده با اشاره به این که برجام را نقطه قورت و عملگرا بودن نظام سیاسی می‌دانم گفت: برجام تدبیر رهبری بود که باید به این تدبیر آفرین گفت. مذاکرات قبل از دولت روحانی آغاز شده بود و هنر دولت روحانی به موفقیت رساندن برجام بود. من برجام را مهمترین دستاورد کل نظام سیاسی می دانم که کلیت نظام از آن دفاع می‌کند. هر چند ما به ایده آل‌های خود نرسیدیم اما وقتی از تعبیر  برد-برد استفاده می‌کنیم یعنی هر دو طرف دستاورد داشته‌اند.

این فعال سیاسی افزود:‌ آمریکا نمی‌تواند برجام را به همه بزند اما آمریکا و اسراییل می‌خواهند کاری کنند که ما برجام را نقض کنیم. ما باید  هوشیار باشیم و کاری نکنیم که بهانه نقض برجام را به آنها بدهیم.

وی تاکید کرد:‌ مشکل دولت این است که توانایی ارائه دستاوردهای خود را ندارد. ناکارآمدی دولت در بیان دستاوردهایش مهمترین مساله دولت است.

از روحانی حمایت می‌کنیم

رمضان زاده همچنین درباره‌ رابطه جریان اصلاحات با روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تصریح کرد:‌ روحانی بیش از حد مورد نظر موفق عمل کرده است. روحانی فقط رئیس‌جمهور اصلاحات نیست، بلکه رئیس جمهور کل کشور است. او رئیس جمهور موفقی است هر چند شاید ما اصلاح طلبان به اهداف صد در صد خود نرسیده باشیم ما اهل شرط گذاشتن برای روحانی نیستیم و از وی به عنوان کسی که در مسیر درست حرکت می کند حمایت می‌کنیم هر چند روحانی اصلاح طلب نباشد.

نزدیک شدن روحانی به اصولگرایان ضرری ندارد

وی درباره‌ این دیدگاه  که روحانی به دلیل اطمینان از حمایت اصلاح طلبان از خود به سمت اصولگرایان حرکت می‌کند گفت: خوب است که روحانی این کار را انجام دهد و با رای بالاتری انتخاب شود. این کار ضرری ندارد. خیلی خوب است که روحانی رئیس جمهور هر دو  جریان باشد. ما به چنین شخصیت‌هایی نیاز داریم و باید از  این رویکرد استقبال کرد.

نگرانی من این است که روحانی بدون رقیب پیروز شود

رمضان‌زاده درباره ی مطرح شدن بحث بررسی صلاحیت روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: این حرف شورای نگهبان قانونی و منطقی است، ولی من دلیلی برای نگرانی نمی‌بینم. آنها کجا با عملکرد روحانی مشکل دارند؟ برجام  که تایید رهبری را داشته است. منافع ملی هم در اوپک تامین شده است. آنها  با کاهش تورم یا سیاست فرهنگی روحانی مشکل دارند؟ روحانی کدام عمل خارق‌العاده ضد ملی را انجام داده که رد صلاحیت شود؟ از این بابت من نگرانی ندارم و آنقدر قوه عاقله نظام را بالا می‌دانم که روحانی را تایید صلاحیت کند. نگرانی من این است که روحانی بدون رقیب پیروز شود. این وضعیت برای پیشبرد روند دموکراسی خوب نیست که روحانی بدون رقیب توانمند پیروز انتخابات شود. اکنون روحانی هیچ رقیبی ندارد.

قالیباف جرات حضور در انتخابات را ندارد

وی در مورد احتمال ورود قالیباف به انتخابات هم گفت: قالیباف جرات کاندیداتوری ندارد و اقداماتش هم تبلیغی است . اظهار تاسف من از بی‌رقیب پیروز شدن روحانی است.

مصباح‌یزدی هم از جلیلی حمایت نمی‌کند

سخنگوی دولت اصلاحات همچنین درباره‌ احتمال حضور سعید جلیلی نیز افزود:‌ از حضور وی باید استقبال کرد زیرا این جریانات به خاطر روحیه افراطی‌گری که دارند اگر در انتخابات شرکت نکنند به حرکت‌های غیرقانونی روی می‌آورند باید فضای باز برای گفت و گو با آنها ایجاد کرد و مانع حضور آنها نشد، اما متاسفانه من رقیبی برای روحانی نمی‌بینم و حتی مصباح یزدی هم از جلیلی حمایت نمی‌کند.

وی درباره‌ اظهارات اخیر سعید جلیلی در مورد برجام تصریح کرد: جلیلی قبل از آغاز مذاکرات کنار گذاشته شد. جلیلی یک روز بیاید جواب دهد که در مذاکرات چه دستاوردی داشته و چرا کنار گذاشته شد و چه کسی او را کنار گذاشت؟ مذاکراتی که منجر به توافق برجام شد توسط ولایتی در عمان آغاز شد در حالی که جلیلی در آن زمان مسئول تیم مذاکره کننده بود.

بگویند اصولگرایی یعنی چه؟

رمضان زاده هچنین در تحلیل خود از جریان اصولگرا با اشاره به این که من اردوگاهی به اسم اصولگرایی نمی‌شناسم که وجود خارجی داشته باشد تصریح کرد:‌ آنهایی که ادعای اصولگرایی دارند بگویند چه کسی اصولگراست و اصولگرا یعنی چه؟ ما  در تعریف جریان اصلاحات می‌گوییم ما طرفدار قانون اساسی، اصلاح تدریجی امور، رفتارهای مدنی و آرامش در جامعه هستیم. آنها بگویند اصولگرا یعنی چه؟ آیا ناطق اصولگرا است یا قالیباف؟ موحدی کرمانی یا جلیلی؟  میر سلیم یا مصباح یزدی؟ مرحوم عسگر اولادی و مهدوی کنی تا چه میزان مورد اقبال اصولگرایان بوده‌اند؟

وی افزود: این مشکل پیش آمده که وقتی یک جمعی برخی نهادهای قدرت را دراختیار دارند می‌خواهند جناح بندی درست کنند که این کار باید تعطیل شود. من متلاشی شدن جبهه اصولگرایی را برای روند توسعه دموکراسی در کشور مضر می‌دانم ما باید دعا کنیم یک جبهه قوی و متشکل از اصولگرایی شکل  بگیرد تا آنها مانع حرکت‌های افراطی شود. بنابراین باید از یکپارچه شدن جریان اصولگرایی استقبال کنیم ولی آنها چون از رانت و قدرت بهره برده‌اند نمی‌توانند به صورت مستقل به ایجاد جبهه متشکل اقدام کنند.

برای تهیه لیست ائتلافی با حامیان دولت تلاش کنیم

 رمضان زاده همچنین درباره‌ اختلافات پیش آمده در درون جبهه اصلاحات و تصمیم حزب اعتماد ملی برای جدایی از این جریان در انتخابات پیش رو اظهار کرد: اعتماد ملی هنوز موضع خود را روشن نکرده است. اختلاف این جاست که دوستان حزبی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معتقدند تهیه لیست باید به عهده احزاب گذاشته شود که این مساله نقش برخی اشخاص مهم مثل سید محمد خاتمی که حزبی نیست را نادیده می‌گیرد. سوال این جاست که ما نقش  خاتمی را کجا قرار دهیم؟ من فکرمی‌کنم شورای عالی سیاست‌گذاری بهتر می‌تواند کلیه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را نمایندگی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا، اصلاح طلبان در تهران لیست ائتلافی با حامیان دولت ارائه می‌کنند یا خیر؟ تصریح کرد: باید در این راستا تلاش کنیم که حتما هم مثل لیست امید با مشکل مواجه می‌شویم. من پیش از انتخابات مجلس هم در ستاد ائتلاف سخنرانی کردم و گفتم بابت این لیست حتما مشکل پیدا می‌کنیم، ولی ناچاریم لیست را این گونه تهیه کنیم و آنجا گفتم حتما بعضی از اعضای لیست آن طرف می‌روند. ما درانتخابات شوراها حتما یک لیست اصلی و چند لیست فرعی خواهیم داشت البته امیدواریم به این نقطه نرسیم ولی نمی‌توانیم کسی  را هم از دادن لیست منع کنیم.

اجازه ندهیم هیچ اتفاقی، امنیت کشور را به خطر اندازد

سخنگوی دولت اصلاحات  در پاسخ به این پرسش که تا اردیبهشت 96 شما چه نگرانی‌هایی دارید تصریح کرد: اولا این که نباید هیچ اتفاقی امنیت کشور را به خطر اندازد. همه باید از دست آورد امنیت کشور که حاصل تلاش 37 ساله همه نیروهای درگیر در جامعه است حفاظت کنیم. دوم این که  نباید بهانه‌ای‌ برای نقض برجام به آمریکا و اسراییل بدهیم. آنها قدرت نقض برجام را ندارند و اراده‌اش را هم ندارند و سوم این که باید همه تلاش کنیم که مانع بازگشت افراطی‌گری شویم چون ممکن است افراطی ‌گری امنیت کشور را به خطر بیاندازد.

رمضان‌زاده در پایان این مصاحبه دیدگاه خود درباره این افراد، مفاهیم و نهادها را در تعابیری کوتاه بیان کرد:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: وزنه تعادل که رفتنش خسارت بزرگی بود

محمود احمدی‌نژاد: فاجعه ملی

محمدجواد ظریف: دیپلمات کارکشته  در سطح بین‌المللی نه منطقه‌ای

حسن روحانی: سیاستمداری کارکشته

سید محمد خاتمی: مظهر صلح و مدارا

محمدرضا عارف: دانشمندی سیاست‌مدار

پرویز فتاح: آدم سالمی که فعالیت خوبی انجام می‌دهد

محمدباقر قالیباف: کاش همان رزمنده باقی می‌ماند

علی اکبر ناطق نوری: شخصیتی با انصاف و سیاست‌مداری ساکت

علی مطهری: پدیده سیاست در ایران

علی لاریجانی: سیاست‌پیشه

سعید جلیلی: شکست خورده در مذاکرات

حسین فریدون: بهتر است خودش مصاحبه‌ای شفاف نسبت به اتهاماتش داشته باشد

برجام: نقطه قوت سیاست عملی در ایران

مجمع تشخیص مصلت نظام: کارایی‌اش را از داده است

ریاست جمهوری دوازدهم: روحانی

مجلس دهم: نشانه تعامل نیروهای سیاسی

جریان اصلاحات: جریانی پویا

 جریان اصولگرایی: از هم پاشیده

مجلس خبرگان رهبری: سکوت

آیت‌الله جنتی: سکوت

آملی لاریجانی: سکوت

قوه قضاییه:‌سکوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار