کد خبر: ۴۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کارکنان دولت برای پایان سال جاری و بر اساس محاسبات قانونی رقمی حدود ۷۷۰ هزار تومان عیدی دریافت خواهند کرد.عیدی و پاداش پایان سالی که کارفرمایان باید تا آخر سال به کارگران پرداخت کنند حداقل یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۴۳۶ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش تجارت آنلاین، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و به ویژه بهمن‌ماه تعیین میزان عیدی و پاداش پایان سال کارکنان و کارگران از دغدغه‌های دولت و این اقشار است.
در حالی به تازگی میزان عیدی امسال کارگران طبق قانون کار معادل ۶۰ روز حقوق اعلام و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل و حداکثر آن دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد که فعلا هیات وزیران درباره عیدی کارکنان و کارگران تصمیمی نگرفته است.
با این وجود محاسبات رقم عیدی براساس قوانین حدود آن را تعیین می‌کند. با توجه به این‌که عیدی کارکنان بر اساس قانون خود با ضرب ضریب حقوق و میزان امتیاز عیدی پایان سال تعیین می‌شود، این محاسبات رقمی حدود ۷۷۰ هزار تومان را برای عیدی سال جاری نشان می‌دهد.
این در حالی است که براساس ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است. از سویی دیگر طبق مصوبه هیات وزیران، ضریب حقوق و عیدی کارکنان در سال جاری رقم آن تعیین و ابلاغ شده است به‌طوری که ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت حدود ۱۵۴۱ ریال تعیین شده است.
بنابراین با ضرب دو عدد ۵۰۰۰ و ۱۵۴۱ میزان عیدی کارکنان دولت رقمی در حد ۷۷۰ هزار تومان خواهد بود که البته این رقم باید در هیات وزیران به تصویب رسیده و در نهایت از سوی سازمان برنامه و بودجه واریز آن ابلاغ و انجام شود به‌طور معمول عیدی کارکنان همراه با حقوق بهمن‌ماه به حساب آنها پرداخت می‌شود.
از سال ۱۳۹۰ تاکنون میزان عیدی‌های پرداخت شده به این ترتیب بوده که در این سال حدود ۳۵۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۱ حدود ۴۰۲ هزار تومان، سال ۱۳۹۲ حدود ۵۰۳ هزار تومان و در سال ۱۳۹۳، ۶۰۳ هزار تومان عیدی واریز شده است. برای سال گذشته هم رقم عیدی پرداخت شده حدود ۶۸۸ هزار تومان بود که در صورت پرداخت عیدی ۷۷۰ هزار تومانی حدود ۸۲ هزار تومان رشد دارد.
*رقم عیدی امسال کارگران مشخص شد
عیدی و پاداش پایان سالی که کارفرمایان باید تا آخر سال به کارگران پرداخت کنند حداقل یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۴۳۶ هزار تومان خواهد بود.
همه ساله پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران بر مبنای قانون مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد و بر اساس آن کارفرمایان موظفند دست‌کم دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق و دستمزد را به عنوان عیدی و پاداش پایان سال به کارگران خود پرداخت کنند.
کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
پایه حقوق سال ۱۳۹۵ کارگران ۸۱۲ هزار تومان است که با احتساب دو ماه ‌حداقل عیدی یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و با احتساب سه ماه حداکثر دو میلیون و ۴۳۶ هزار تومان است.
همچنین پرداخت عیدی و پاداش آن دسته کارگرانی که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند و پایه حقوقشان از یک میلیون تومان بیشتر است، نباید از سه برج حداقل حقوق تجاوز کند.
بنابر اعلام مدیرکل جبران خدمات وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، عیدی امسال کارگران معادل ۶۰ روز حقوق است که حداقل آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
به گفته ظریفی آزاد عیدی و پاداش پایان سال کارگران باید با حقوق بهمن و اسفند آنها پرداخت شود و کارفرمایان حق ندارند آن را به سال آینده موکول کنند.
مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند؛ ضمناً بر طبق تبصره یک ماده واحده مذکور مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.
در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ فوق پرداخت می‌کنند برابر تبصره ۲ ماده واحده فوق عرف کارگاه معتبر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار