کد خبر: ۴۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
یک مقام مسئول با تشریح ۳ تهدید پیش روی افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۷، گفت: در صورتی‌که کیفیت پایبندی اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت بالا باشد امکان افزایش قیمت‌ها تا ۶۰ دلار وجود دارد.
سیدمحمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه از ابتدای ژانویه سال جدید میلادی باید تولید نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در مجموع حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، گفت: در شرایط فعلی هر چند قیمت نفت در طول چند هفته گذشته روندی افزایشی داشته اما سه تهدید افزایش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار را تهدید می‌کند.

نماینده سابق ایران در اوپک با اعلام اینکه نخستین تهدید میزان پایبندی اعضای اوپک به تعهدات کاهش تولید نفت است، تصریح کرد: هر چند تاکنون عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی از طرح کاهش تولید نفت اوپک حمایت کرده‌اند اما تولید و صادرات نفت عراق در ماه پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی با ثبت یک رکورد جدید افزایش یافت.

این تحلیلگر بازار نفت با تاکید بر اینکه بر اساس مستندات تاریخی در خوش بینانه‌ترین حالت میزان پایبندی اعضای اوپک به رعایت سهمیه‌ها و مدیریت تولید نفت حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده است، اظهار داشت: تا پایان ماه نوامبر ۲۰۱۶ حجم تولید نفت اوپک حدود ۳۳.۵ تا ۳۴ میلیون بشکه در روز بوده و در صورت پایبندی ۶۰ درصدی اعضای اوپک برای ماه ژانویه حدود یک میلیون بشکه از تولید روزانه نفت اوپک کم خواهد شد.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پیش بینی می‌شود با توجه به توافق وین تولید نفت سه کشور مستثنی شده در مجموع حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه افزایش یابد، یادآور شد: بنابراین باید از پایبندی احتمالی پایین اعضای اوپک به کاهش تولید نفت به عنوان نخستین تهدید قیمت‌های بالای نفت در بازار یاد کرد.

وی از عدم پایبندی کشورهای غیر عضو اوپک هم به عنوان دومین تهدیدکننده قیمت بالای نفت در بازار یاد کرد و افزود: کشورهای غیر عضو اوپک هیچگاه به صورت ۱۰۰ درصد به تعهدات خود در قبال اوپک پایبند نبوده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت که این کشورها به طور کامل تولید نفت خود را مطابق با توافق وین کاهش دهند.

خطیبی از افزایش ظرفیت تولید شیل اویل و شیل گس به ویژه با افزایش قیمت نفت به عنوان سومین تهدید بازار نفت نام برد و گفت: در صورتی که آثار هر یک از این سه تهدید با با بالا بودن کیفیت پایبندی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بالا باشد می‌توان انتظار افزایش قیمت نفت خام به بشکه‌ای بیش از ۶۰ دلار را در سال ۲۰۱۷ میلادی داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار