کد خبر: ۴۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه رشد اقتصادی موضوع جامعی است که از ابعاد مختلفی برخودار است، به تحلیل نقش نظام بانکی در رشد اقتصادی کشور در سال های آینده پرداخت.
به گزارش میزان،مسعود نیلی صبح امروز در سخنرانی خود در ششمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید بحثی تحلیلی درباره نقش نظام بانکی در رشد اقتصادی کشور را مطرح کرد و گفت: رشد اقتصادی موضوع جامعی بوده که دارای ابعاد مختلفی است؛ مهم ترین موضوعی که باید درباره رشد اقتصادی به آن توجه کنیم، تولید ناخالص داخلی سرانه است.
 
وی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت ثابت ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۶ روند نسبتا خوبی را شروع کرده بود، گفت: از سال ۱۳۷۹ در اقتصاد کشور شاهد رشد درآمد سرانه ۵.۳ درصدی بودیم که برای سال ها آن را تجربه نکرده بودیم.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری نقطه شکست رشد اقتصادی در کشور را سال ۱۳۸۷ عنوان کرد و اوج آن را سال ۱۳۹۱ به دلیل تحریم های اقتصادی دانست.
 
این استاد دانشگاه یکی از دلایل مهم تحقق رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی در سال جاری را افزایش تولید نفت ناشی از برداشته شدن تحریم ها اعلام کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که چه مسیری را باید دنبال کنیم تا به مسیر رشد اقتصادی قبل از سال ۱۳۸۷ بازگردیم؟ باید توجه داشت که برای تحقق رشد اقتصادی اعلام شده در سند چشم انداز ۲۰ سال در سال ۱۴۰۴ نیاز به رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۱۱,۵ درصد داریم که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد امکان آن بسیار دشوار است.
 
وی خاطرنشان کرد در صورتی که کشور بخواهد همان مسیر اعلام شده قبل از سال ۱۳۸۶ را دنبال کند، می تواند اشتغالزایی را افزایش دهد اما شکاف درآمدی در کشور باقی خواهد بود.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری توضیح داد که شکاف درآمدی یکی از مهم ترین عواملی است که رشد اقتصادی در کشور احساس نمی شود زیرا سطح درآمدها پایین است.
 
نیلی تصریح کرد :در صورتی که کشور بخواهد مسیر دنبال شده از سال ۱۳۸۷ به بعد را دنبال کند، رشد تولید ناخالص داخلی سرانه بین ۲ تا ۲.۵ درصد خواهد بود.
 
وی با شبیه سازی ۳ شوک اخیر اقتصادی در سال های جاری با سال های گذشته،گفت: در سال های اخیر کشور سه شوک وفور درآمدهای نفتی در دهه ۸۰ را شاهد بودیم که ۴.۷ برابر درآمدهای نفتی کشور در سال های گذشته بود؛ شوک تحریم های همه جانبه و شوک مجدد کاهش قیمت نفت که باعث شد تا ۵۷ درصد درآمدهای نفتی کشور در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش یابد.
 
این اقتصاددان ادامه داد: در پنج سال دوم دهه ۵۰ شاهد وفور درآمدهای نفتی با حدود ۴.۳ برابر شدن بودیم، سپس شاهد شوک سیاسی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هشت ساله بودیم و بعد از آن نیز در سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ درآمدهای نفتی ۵۷ درصد کاهش یافت.
 
نیلی اظهار داشت: در برنامه سوم توسعه اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران رخ داد و از آنجایی که نوسان نفتی کم بود و حد متوسطی منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی داشتیم بنابراین شاهد رشد ۶.۶ درصدی بدون نفت بودیم.
 
وی ادامه داد: بعد از آن وفور نفتی دهه ۸۰ رشد ۱.۸ درصدی در تولید ناخالص به وجود آورد و پله پله رشد کشور کاهش پیدا کرد و این همان مساله ای است که در سال ۱۳۸۷ به بعد در اقتصاد ما رخ داده و رشد اقتصاد ایران را پایین آورده است.
 
نیلی، بودجه دولت را از جمله منشاهای افزایش نقدینگی عنوان کرد و افزود: باید با تمرکز بر نظام بانکی و تاکید بر برون گرایی پیش برویم زیرا اگر برون گرایی در اقتصاد کشور ایجاد نشود، افزایش تورم و نقدینگی را در پی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: یکی از مولفه های مهم در برون گرایی آشتی سیاست و اقتصاد است زیرا این دوگانگی ها باعث ضربه زدن به اقتصاد و سیستم بانکی کشور خواهد بود.
 
به گفته ی مشاور اقتصادی رییس جمهور اصلاح نظام بانکی و ساختار تامین مالی دولت از دیگر عوامل مهم و تاثیرگزار در برون گرایی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار