کد خبر: ۴۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
حاشیه سازی برای برنج ایرانی
تجارت آنلاین - برآورد مصرف سرانه برنج در اتاق بازرگانی ایران که برآوردی ۱۲ ساله را مورد ارزیابی قرار می دهد، سالیانه نزدیک به ۴۰ کیلوگرم است.
آلودگی برنج ایرانی به آرسنیک رد شد
بنابراین با در نظرگیری جمعیت بالغ بر ۷۵ میلیون نفری در کشور، میزان مصرف سالانه برنج بالای ۳ میلیون تن خواهد بود. نتیجه گیری با توجه به وضعیت تولیدات داخلی برنج در کشور، اکثریت کشاورزان به علت افزایش هزینه های کاشت، داشت، برداشت، با حداقل وسعت زیر کشت فعالیت میکنند و این سبب شده تا هزینه تمام شده برنج در کشور بالا رود. با وجود پایین بودن قیمت برنج وارداتی توجه به نکاتی از جمله معضلات و آسیبهای گوارشی که اخیراً در مورد این برنجها اعلام شده، سبب تمایل مردم به استفاده از برنج ایرانی شده است. نکته قابل تامل آنکه برنج جزء کالاهای اساسی مصرف جامعه محسوب شده و جلوگیری از واردات آن به هر طریقی موحبات افزایش قیمت محصول را در پی خواهد داشت. نکته آخر آنکه اتخاذ سیاست صحیح در جهت خودکفایی تولید این محصول و نیم نگاهی به بازار صادراتی مدتهاست دغذغه مسئولان در این زمینه بوده اما تاکنون منجر به نتیجه عملیاتی نشده است.
به گزارش تجارت آنلاین، اگرچه کشاورزان ایرانی تاکید دارند قیمت برنج با توجه به هزینه های آن بالاست و درآمد ناشی از برنج نمی تواند هزینه های زندگی شالیکاران را در یک سال تامین کند، اما گلایه کشاورزان بیشتر از واردات برنج خارجی است. کشاورزان ایرانی تاکید دارند که واردات بی رویه برنج باعث شده تا جایگاه برنج ایرانی کمتر دیده شود و برنجکار ایرانی سود لازم را از این محصول به دست نیاورند. این در حالی است که برنج در سالهای اخیر حدود دوبرابر گرانتر شده و کار به جایی رسیده که مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند. امروزه خرید یک کیلو برنج 12 هزار تومانی برای کارگری که روزانه 26 هزار تومان حقوق می گیرد، به رویا شبیه است. اما می بینیم که با وجود گرانی شدید برنج، همچنان برنج ایرانی به فروش می رود و برنجکاری را نمی توان یافت که نگران فروش نرفتن برنجش باشد. با توجه به این مسایل، واردات برنج خارجی ارزان قیمت برای اقشاری که درآمد پایین دارند، ضرورت دارد و دولت نیز بارها تاکید کرده که واردات برنج برای حمایت از اقشار آسیب پذیر صورت می گیرد. اما برنج خارجی نیز گران است به نوعی که قیمت برنج بی کیفیت خارجی کمتر از 3 هزار تومان نیست و به نظر می رسد که همین قیمت نیز برای برخی از اقشار جامعه سنگین باشد.
در این رابطه و براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم برنج هندی مرغوب ۳۸۰۰۰ ریال، برنج اروگوئه ۲۶۰۰۰ ریال و سایر برنجهای وارداتی ۲۰۰۰۰ ریال تصویب و ابلاغ شد. به گزارش ایسنا، براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، همزمان با توجه به کاهش تعرفه و حذف مابه التفاوت برنج، شرکت بازرگانی دولتی نیز با نرخ مصوب و بدون محدودیت نسبت به توزیع برنج از طریق فروشگاههای زنجیره ای و تعاونیهای مصرف کارمندی و دیگر خریداران اقدام میکند.همانطور که قبلا نیز تصریح و تاکید شده، قیمت های ابلاغی حداکثری است و عرضه با قیمت پایین تر به مصرف کنندگان امری شایسته و مورد تقدیر است. بر این اساس، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از شهروندان درخواست  کرد که ضمن دقت در هنگام خرید، در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی، موارد را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند تا سریعا رسیدگی شود.
بر این اساس مشخص نیست مردم باید برای خرید برنج دو هزار تومانی باید به کدام فروشگاه مراجعه کنند یا برنج اروگوئه را به قیمت 26 هزار تومان از کدام فروشگاه تهیه کنند. به نظر می رسد به جای آنکه دولت شماره ای برای معرفی متخلفان اعلام کند، بهتر است شماره ای را معرفی و مشخص کند که برنج ارزان خارجی را از کجا تهیه کنیم.
*آلودگی برنج ایرانی به آرسنیک رد شد
اما در این آشفته بازار عده ای به دنبال حاشیه سازی برای برنج ایرانی شدند و از آنجا که مدتهاست بحث آلوده بودن برنج هندی به آرسنیک مطرح شده بود، اتهام زنی به برنج ایرانی در دستور کار برخی از فرصت طلبان قرار گرفت. اما مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفهای وزارت جهاد کشاورزی آلوده بودن برنجهای ایرانی را تکذیب کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مازندران با انجام آزمایشاتی وجود عناصر سنگین از جمله آرسنیک و کادمیوم را رد کرد. دلاور حیدرپور در مورد اخبار مربوط به آلوده بودن برنجهای ایرانی اظهار داشت: آلوده بودن برنجهای ایرانی که شایع شده است، حقیقت نداشته و به شدت آن را تکذیب میکنیم، بر اساس اطلاعاتی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مازندران منتشر کردند، هیچ کدام از برنجهای ایرانی آلودگی ندارد.وی با بیان اینکه این دو دانشگاه برنجهای ایرانی را آزمایش کرده و وجود هر نو آلودگی را قویاٌ تکذیب کردهاند، گفت: این دو دانشگاه طی نامههایی اعلام کردند که این موضوع صحت نداشته و هیچ عنصر سنگینی از جمله آرسنیک و کادمیوم در برنجهای ایرانی وجود ندارد.
همچنین مدیرعامل مرکز بینالمللی توسعه تجارت برنج ایران در آمل گفت: برای استقرار واحدهای تولیدی برنج در مرکز توسعه تجارت برنج ایران در آمل آزمایش های متعددی از برنج های تولید شده مازندران حاصل شد که نشان میدهد این برنج ها هیچ مسمومیتی ندارند. سید اسماعیل یزدان پناه افزود: برنج ایران از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و قطعا موضوع بستهبندی را مدنظر قرار می دهیم و برای تحقیقات و پژوهش برنج با انستیتو پاستور همکاری صورت می گیرد تا در بخش آموزش کشاورزی، کیفیسازی و سالم سازی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی با رویکرد بخش دولتی و کمک و تعامل می توانند برج ایران را در دنیا معرفی کنند تا ویژگی های برنج محلی را نشان دهیم، خاطرنشان کرد: به دلیل قیمت برنج، تفکیک اراضی کشاورزی به سختی انجام میشود.




نام:
ایمیل:
* نظر: