کد خبر: ۴۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
فضای مجازی در بین ورزشكاران محبوبیت خاصی دارد. این روزها كمتر ورزشكاری را می‌توان پیدا كرد كه به حضور در این قبیل شبكه‌های مجازی علاقه نشان نداده و فعالیت‌های روزانه‌اش را در معرض دید هوادارانش قرار ندهد.
اینكه استفاده از این شبكه‌ها تاكنون چندین بار مشكلاتی از جنس‌های مختلف برای ورزشكاران ایجاد كرده است، موضوعی است كه پیش از این بارها به آن پرداخته شده است؛ اما این بار انتشار یك عكس كار را به بازداشت ورزشكار خانم كشاند.
به گزارش تجارت آنلاین از قانون، فدراسیون بدنسازی بارها اعلام كرده بود كه انتشار تصاویر بانوانی كه در زمینه بدنسازی فعالیت می‌كنند، قانونی نیست و با آن‌ها برخورد خواهد شد. این‌بار یك بدنساز خانم بازداشت شده؛ ورزشكاری كه هیچ‌كدام از مسئولان فدراسیون و دیگر بانوان بدنساز كشورمان شناختی از او ندارند و حتی نامی هم از این ورزشكار به میان نیامده است. در این گزارش سعی می‌كنیم به جزئیات بیشتری از این ماجرا بپردازیم.
*از تذكر شفاهی تا ابطال كارت مربی‌گری
سخنگوی فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی در گفت‌وگو با «قانون» مدعی شد این بانوی بدنساز كه گویا بخش عمده فعالیت‌هایش در زمینه بدنسازی در یكی از كشورهای خارجی انجام شده است، به دلیل انتشار عكسی نیمه‌عریان در صفحه مجازی‌اش بازداشت شده است.
رضا سلطانی‌نژاد، درباره این اتفاق به «قانون» گفت: «چندی پیش خبری به دست ما رسید كه در آن آمده بود یكی از بانوان رشته بدنسازی كه گویا مربی این رشته بوده است، از سوی مراجع قانونی كشور بازداشت شده است.
ما هم اطلاع دقیقی از نام و نشان این ورزشكار در اختیار نداریم اما به نظر می‌رسد وی در ایران حضور دائمی نداشته و در رفت و آمد بوده است. موضوع مهمی كه باید به آن اشاره كنم، این است كه این ورزشكار در زمره ورزشكاران و مربیان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران نبوده و كارت مربیگری او از سوی فدراسیون صادر نشده است زیرا اگر اینطور بود، اطلاعات دقیق او را در اختیار داشتیم و نامه یا اخطاری را از مراجع قانونی دریافت كرده بودیم».
سخنگوی فدراسیون بدنسازی درباره انتشار برخی تصاویر بانوان ورزشكار این رشته كه در شبكه‌های مجازی منتشر می‌شود، معتقد است كه این رخدادها حاصل فرهنگ اشتباهی است كه رایج شده است. سلطانی‌ن‍ژاد در این باره عنوان كرد: «متاسفانه مدتی بود كه برخی از مربیان بدنسازی اقدام به انتشار تصاویری از خود در صفحه‌های مجازی‌شان می‌كردند كه به هیچ عنوان در چارچوب موازین اسلامی و در شان یك بانوی ورزشكار مسلمان و ایرانی نبود. البته فدراسیون از همان روزهای ابتدایی كه‌ با این موضوع مواجه شد، ورزشكارانی كه مرتكب این خطا شده‌ بودند را فراخواند و تذكرات لازم را به آن‌ها داد. به اعتقاد من این قبیل رفتارها بیش از هر چیز حاصل ناآگاهی‌ این افراد بوده است».
سلطانی‌نژاد از روند برخورد فدراسیون در ادامه چنین رفتارهایی صحبت كرد و گفت:« ما در مرحله اول با فراخواندن این ورزشكاران به فدراسیون در حضور نماینده حراست وزارت ورزش به آن‌ها تذكر شفاهی می‌دهیم و در صورت ادامه روندشان كمیته انضباطی تشكیل خواهیم داد و در این باره تصمیم‌گیری می‌كنیم. آخرین اقدام فدراسیون به این نفرات، ابطال كارت مربیگری‌شان خواهد بود».
*فعالیت‌ بانوان بدنساز محدود به آموزش
سخنگوی فدراسیون بدنسازی با اشاره به اینكه بخش عمده فعالیت‌های این فدراسیون در زمینه بانوان، بحث آموزش است، می‌گوید: «به دلیل موازین و چارچوب‌هایی كه در كشور ما و در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، بی‌شك ما هم مانند هر كشور مسلمان دیگری شرایط حضور ورزشكاران‌مان در مسابقات بین‌المللی را نداریم و از آنجایی‌ كه 90 درصد سالن‌های بدنسازی ایران در نوبت صبح اختصاص به بانوان دارد، موظف هستیم در بحث آموزش، بانوان بدنسازمان را تربیت كنیم. اما شرایط این را نداریم كه این ورزشكاران در بخش قهرمانی و مسابقات حضور داشته باشند».

سلطانی‌نژاد از اتفاقی در همین ارتباط خبر داد و عنوان كرد: «چندی قبل یكی از بانوانی كه از فدراسیون كارت مربیگری بدنسازی اخذ كرده بود، تصمیم به شركت در مسابقاتی بین‌المللی در كشور روسیه داشت كه ما به محض اطلاع از این موضوع با وی برخورد كردیم و به او هشدار دادیم. بانوانی كه در ایران فعالیت می‌كنند باید به موازین و چارچوب‌های كشورشان پایبند باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند».
سخنگوی فدراسیون بدنسازی معتقد است مربیان بدنساز خانم برای تبلیغ كار خود راهكارهای بسیار مناسب‌تری از انتشار تصاویر نیمه‌عریان خود دارند. او در این زمینه گفت:‌ «اكثر خانم‌های بدنساز كشور، مدیریت سالن‌های بدنسازی را بر عهده دارند. آن‌ها می‌توانند سالن‌های ورزشی و تجهیزات بدنسازی خود را در صفحات مجازی و پایگاه‌های تبلیغاتی تبلیغ كنند. بی‌شك این روش مناسب‌تری است».
*انتشار این تصاویر اشاعه فحشاست!
از صحبت‌های سخنگوی فدراسیون بدنسازی اینطور برآورد می‌شود كه با بانوان بدنسازی كه تصویرشان را در فضای مجازی منتشر می‌كنند، به شدت برخورد خواهد شد. اما این اقدام قانونی است؟ و فدراسیون اجازه چنین برخوردی را دارد؟ عبدالصمد خرمشاهی، كارشناس حقوقی در این باره به «قانون» گفت: «این موضوع در صلاحیت و جزو اختیارات فدراسیون است و كمیته انضباطی می‌تواند به رفتار افراد در فضای مجازی بپردازد. فدراسیون می‌تواند مجوز فعالیت این بانوان را باطل كند ولی براساس آیین‌نامه باید بررسی شود كه اقدامات فدراسیون قابل اعتراض در مراجع بالاتر هست یا خیر».
این حقوقدان درباره قانونی بودن تصمیم فدراسیون برای باطل كردن كارت مربی‌گری گفت: «به نظر می‌رسد در وهله اول تصمیمات فدراسیون قانونی است و مرجع دیگری نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری كند البته اگر عناوین مجرمانه وجود داشته باشد، سایر مراجع هم در این زمینه می‌توانند تصمیم بگیرند».
خرمشاهی درباره احتمال برخورد فدراسیون بدنسازی با سایر بانوانی كه مجوز ندارند و در این زمینه فعالیت می‌كنند، عنوان كرد: «فدراسیون فقط می‌تواند با آن‌هایی كه قرارداد یا تعهدی دارند، برخورد كند. در غیر این صورت نمی‌تواند با سایر بانوانی كه تصویرشان را در باشگاه بدنسازی منتشر می‌كنند، برخورد كند. این وظیفه دادستانی و مقامات قضایی است و هیچ ارتباطی به فدراسیون نمی‌تواند داشته باشد».
این كارشناس حقوقی درباره روش‌های تبلیغ مربیان بدنسازی بانوان در شبكه‌های مجازی گفت: «تبلیغ باید در چارچوب قوانین باشد؛ در غیر این صورت اشاعه فحشا محسوب می‌شود و می‌توان با این ورزشكاران برخورد كرد. البته این نكته را هم نباید فراموش كرد كه صرفا صدور مجوز فعالیت در بدنسازی دلیل نمی‌شود كه به طرق مختلف، تبلیغاتی انجام شود كه با شئونات اسلامی و قوانین مرتبط از جمله قانون مجازات اسلامی در تغایر باشد».
*به دنبال تبلیغات خلاقانه‌تر
به هر ترتیب بازداشت یكی از بانوان فعال در زمینه بدنسازی نشان داد كه فدراسیون در این زمینه تصمیمات جدی و قاطعی گرفته است. بیشتر بانوان فعال در زمینه بدنسازی این روزها تصاویر خود را از شبكه‌های اجتماعی حذف كرده‌اند و به نظر می‌رسد به دنبال راه‌حل بهتری برای تبلیغ باشگاه‌هایشان هستند. باید دید آن‌ها در این زمینه تا چه اندازه موفق خواهند بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار