کد خبر: ۴۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
وزیر نیرو خبر داد
وزیر نیرو از امضای دو میلیارد یورو قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال خبر داد و گفت: پس از برجام هیات های متعددی از کشورهای مختلف به ایران مراجعه کردند و تاکنون پیشنهاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را دریافت کردیم.
حمید چیت‌چیان در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار داشت: پس از برجام هیاتهای متعددی از کشورهای مختلف به ایران مراجعه کردند و تاکنون پیشنهاد  ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی را دریافت کردیم.
به گفته وی، تاکنون مراجعات گوناگون از کشورهای خارجی مانند روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، انگلیس برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق صورت گرفته است که با برخی از این کشورها در حال مذاکره و با برخی دیگر در حال انعقاد قرارداد هستیم. همچنین برخی از قراردادها که بیشتر در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بوده وارد مرحله اجرا شدیم.
چیت‌چیان اعلام کرد: تا پایان سال قرارداد دو میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی امضا خواهد شد.
وزیر نیرو همچنین گفت: در حال حاضر وزارت نیرو هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای تغییر تعرفه‌ قیمت آب و برق در سال جاری و سال آینده را ندارد و این مساله تابع قانون بودجه سال ۱۳۹۶ خواهد بود.
چیت‌چیان با بیان این‌که احکام برنامه ششم هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است، گفت: زمانی که قانون بودجه تصویب شود می‌توان درباره به تعرفه‌های آب و برق نیز صحبت کرد.
وزیر نیرو گفت: بهره‌برداری از ۵ هزار و ۳۱۴ طرح آب و برق به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در ایام دهه فجر آغاز خواهد شد.
چیت‌چیان با گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر و یاد شهدای فجر آفرین و شهدای آتش نشان، با اشاره به پروژه‌های صنعت آب و برق که در این ایام به بهره‌برداری رسیده یا کلنگ زنی خواهند شد، اظهار داشت: هزینه پروژه‌های صنعت آب و برق که در دهه فجر به بهره برداری می‌رسند بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی ادامه داد: هزینه طرح‌هایی که در بخش آب و برق کلنگ زنی خواهد شد نیز ۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون یورو خواهد بود و ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز برای طرح‌هایی که جدیداً کلنگ زنی می‌شود انجام خواهد شد.
وزیر نیرو از کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب کشور طی برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در این برنامه باید روش‌های کشت را به سمت صنعتی شدن ببریم و الگوهای کشاورزی را تغییر دهیم.
به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمید چیت‌چیان" امروز (یکشنبه) در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی نشست خبری با اصحاب رسانه مدیریت منابع آبی را یکی از نگرانی‌های این وزارتخانه برشمرد و افزود: مدیریت مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است بدین منظور در دولت یازدهم آب قابل برنامه ریزی برای تمامی دشت‌ها و منابع سطحی به تفکیک تمامی استان‌ها تدوین شده است و به تفکیک مصارف محیط زیست، صنعت، شرب، کشاورزی و فضای سبز به تمام استان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.
 
*کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب کشور در برنامه ششم توسعه
چیت چیان خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا در برنامه ششم توسعه بتوانیم سالیانه ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف آب کشور را کاهش دهیم تا منابع و مصارف آب را به تعادل برسانیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین استفاده از منابع آب غیرمتعارف، استفاده از آب دریاها با شیرین سازی برای مصارف شرب و صنعت، توجه به منابع آب‌های ژرف و بارورسازی ابرها نیز از جمله اقداماتی است که در کنار مدیریت منصرف برای افزودن به منابع آبی کشور در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.
 
*برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق در سال جاری مطرح نیست
وی همچنین به وضعیت قیمت آب و برق در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و برای سال آینده نیز ما تابع قانون بودجه خواهیم بود.
چیت‌چیان در پاسخ به سوالی مبنی بر قطعی برق مشترکان به فاصله زمانی کوتاهی از گذشت موعد مقرر در قبوض، عنوان کرد: وزارت نیرو در بخش برق هیچ مبلغی را از سوی دولت دریافت نمی‌کند و براساس درآمد حاصل از فروش این انرژی مراکز مربوطه خود را اداره کند. بنابراین از مشترکان می‌خواهیم که در پرداخت آب و برق خود عقب تأخیر نداشته باشند؛ ولی با این وجود از همکاران خود خواسته‌ایم قطع برق مشترکان منوط به عدم پرداخت چند دوره قبض مصرفی باشد.
وی از افزایش توان ۷۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در سال آینده خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده در سال جاری ۱۰۰ مگاوات و در سال آینده نیز ۷۰۰ مگاوات دیگر نیز به توان نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور بیفزاییم.
 
*کاهش ۴۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته
چیت‌چیان همچنین گریزی به وضعیت بارندگی‌های کشور زد و افزود: حجم متوسط بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۵) تا روز گذشته مجموعاً به ۷۲ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۷ درصدی و نسبت به متوسط بلند مدت کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد و حاکی از ادامه وضعیت نامناسب بارندگی در کشور است.
 
وزیر نیرو همچنین از نحوه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب در کشور سخن به میان آورد و افزود: مبنای همکاری این دو وزراتخانه براساس تصمیمات شورای عالی آب، هیئت دولت و قانون برنامه است که براساس تفاهمات بین این دو وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه هستیم.
وی دستیابی به چنین مهمی را بسته به نوع رفتار مصرفی تمامی کشاورزان دانست و گفت:‌ ما باید شیوه‌های آبیاری خود را اصلاح کنیم، روش‌های کشت را به سمت صنعتی شدن ببریم و الگوهای کشاورزی را تغییر دهیم. به طور مثال برخی محصولات با اقلیم کشور ما سازگار نیست و به جز سه استان شمالی کشور ما نباید در سایر مناطق برنج بکاریم و در مناطق خشک به سمت کشت محصولات آب بر برویم. که امیدواریم با همکاری میان مردم و دستگاه‌های مسئول به اهداف مورد نظر برنامه ششم توسعه در این بخش دست پیدا کنیم.
 
*اختصاص هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای آب و برق مسکن مهر
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق وعده‌های ریس جمهور بایستی واحدهای مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم به اتمام رسیده و در اختیار متقاضیان بگیرد ولی با این وجود بسیاری از این واحدها همچنان آب و برق ندارند، عنوان کرد: برای رفع مشکل آب و برق مسکن مهر پرداخت هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی توسط سازمان برنامه و بودجه در دستور کار است ولی با این وجود همکاران ما در شرکت‌های آب و برق در تلاش هستند تا قبل از دریافت اعتبارات بتوانند فعالیت‌های مربوط به این بخش را به پیش ببرند.
چیت چیان در بخش دیگری از سخنان به با تاکید بر اینکه مذاکرات با طرف عراقی برای ادامه صادارات برق به این کشور ادامه دارد و تاکنون قرارداد جدیدی در این زمینه منعقد نشده است، تصریح کرد:‌ متاسفانه کشورهای همسایه همچون عراق در حال حاضر شرایط اقتصادی جدیدی را تجربه می‌کنند و با کاهش قیمت نفت درآمدهای آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل نیز توان پرداخت بدهی ایران را ندارند و با قطع صادرات برق از سوی ایران مواجه هستند. ولی با این وجود امیدواریم به زودی شاهد رفع این مشکل با طرف عراقی باشیم.
 
وزیر نیرو همچنین به دستاوردهای این وزارتخانه در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت نیرو یکی از دستگاه‌های پیشرو اجرای این سیاست‌ها بوده است که از ابتدای سال مجموعاً ۲۲ پروژه در قالب ۱۷ طرح اقتصادی برای وزارت نیرو تکلیف شده است که تاکنون به تناسب زمان پیشرفت خوبی در اجرای طرح‌های یاد شده داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل سد، نیروگاه، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، کنتورهای هوشمند، کاهش تلفات شبکه و... است. ولی باید به این نکته نیز دقت کنیم که شاه بیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم اقتصاد را توزیع کنیم تا بخش‌های بیشتری از مردم در فعالیت‌های ما مشارکت داشته باشند. هم اکنون در زمینه پروژه‌های نیروگاهی، آبرسانی و ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب بخش خصوصی مشارکت بالایی دارد و باید شاهد ادامه چنین روندی در کشور باشیم.
 
*انتقال ۵۰۰ هزار مترمکعب آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان
چیت چیان همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر طرح‌های موجود این وزارتخانه به منظور شیرین سازی آب دریاها، گفت: این طرح به صورت گسترده در حال اجراست و شهرهای کناره خلیج فارس و دریای عمان از اولویت بیشتری برخوردار هستند. ما در پی اجرای این طرح در تلاش هستیم تا ۵۰۰ هزار مترمکعب آب تأمین شده از خلیج فارس را به استان‌های یزد و کرمان منتقل کنیم. حتی طرح‌های نیز برای استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان نیز دیده شده است که هم اکنون در مرحله طراحی است.
حمید چیت چیان اضافه کرد: مجموع طرح‌های وزارت نیرو که در این ایام به بهره برداری می‌رسند ۵ هزار و ۳۱۴ طرح است که ۴ هزار و ۸۶۰ طرح در بخش برق و ۴۵۴ طرح نیز در بخش آب خواهند بود.
وی ادامه داد: وزارت نیرو در ایام دهه فجر ۹ برنامه آبگیری سدهای جدید که کار احداث آن‌ها به پایان رسیده است را با حجم ۷۴۲ میلیون متر مکعب و یک میلیاردو ۱۸۶ میلیون متر مکعب حجم تنظیمی در برنامه خود دارد.
او با اشاره به اینکه ۱۵۰ مگاوات نیروگاه برقابی نیز در این سدها احداث شده یا خواهد شد افزود: به جز این‌ها، ۳ سد در استان‌های خراسان رضوی، اردبیل و مرکزی نیز که آبگیری آن‌ها به اتمام رسیده است به بهره برداری می‌رسند.
وزیر نیرو اضافه کرد: همچنین ۱۲ شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت ۵۶ هزارو ۶۱۵ هکتار با اعتباری بالغ بر ۸۲۳ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد و دو شبکه آبیاری و زهکشی نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این ایام ۲۱ طرح آبرسانی نیز به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ظرفیت تأمین آب این طرح‌ها ۴ هزارو ۲۴۹ لیتر بر ثانیه خواهد بود.
چیت‌چیان یاد آور شد: برای این ۲۱ طرح آبرسانی، ۲۷.۵ کیلومتر تونل و ۴۵۷.۳ کیلومتر خط انتقال اجرا شده، ۱۴۰ حلقه چاه حفر شده و ۶ ایستگاه پمپاژ نیز احداث شده و تعداد قابل توجهی تصفیه خانه به همراه این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد؛ برای این طرح‌ها، ۸۶۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در ۳۱ استان کشور اقدامات بسیار وسیعی برای آبرسانی روستایی به اجرا در آمده است گفت: در این دهه، ۳۹۱ مجتمع آبرسانی که ۱۳۷۵ روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد به بهره برداری می‌رسد و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۴۵ هزار نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه در این ایام ۲۲ طرح فاضلاب نیز به بهره برداری خواهند رسید افزود: در مجموع برای این ۲۲ طرح، ۹۹۱ میلیارد تومان برای خطوط انتقال و شبکه جمع آوری و ۱۱۳ میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه هاهزینه شده است.
حمید چیت چیان با بیان اینکه در ایام الله دهه فجر ۵ دستگاه پست ۴۰۰ کیلوولت، ۱۶ دستگاه پست ۲۳۰ کیلوولت، ۵۲ دستگاه پست ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت به بهره برداری خواهند رسید افزود: ۲۷ خط انتقال و فوق توزیع و بیش از ۴ هزارو ۱۹۰ شبکه توزیع برق نیز به بهره برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه در ایام فجر انقلاب اسلامی ۱۸ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۴ طرح بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی نیز مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت گفت: همچنین دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۶ مگاوات به همراه پروژه‌های برقرسانی ۵۲۵ روستا که ۶۲ روستا جمعیت بیش از ۲۰ خانوار و ۴۶۳ روستای کمتر از ۲۰ خانوار دارند، نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وزیر نیرو تاکید کرد: امسال دیگر روستای بیش از ۱۰ خانوار بدون برق نخواهیم داشت و ۳۱ روستا نیز از انرژی‌های تجدید پذیر برقدار می‌شوند.
وی با بیان اینکه ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان، ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان با مجموع ظرفیت ۱۴۷۶ مگاوات به بهره برداری می‌رسند گفت: ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری هرمزگان، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی همدان، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بوئین زهرا و ۸۹۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد عملیات اجرایی خود را آغاز خواهند کرد.
چیت چیان با اشاره به اینکه گام بسیار بزرگی برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور در سالجاری برداشته شده است افزود: این طرح‌ها در مجموع برای پروژه‌های برقی، ۸۵۵ میلیون یورو به اضافه ۳ هزارو ۲۳ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
وی ادامه داد: برای طرح‌های آب و فاضلاب نیز ۵ هزارو ۲۸۷ میلیارد تومان هزینه شده است.
وزیر نیرو در خصوص سیاست این وزارتخانه برای قطع آب و برق به دلیل بدهی گفت: در بخش برق هیچ پولی از سوی دولت دریافت نمی‌شود. لذا تمام درآمد وزارت نیرو از طریق فروش برق ایجاد می‌شود. به همین دلیل اگر قبض‌های برق پرداخت نشود، وزارت نیرو قادر به پرداخت حقوق پرسنل نیز نخواهد بود.
وی ادامه داد: تقاضای ما از مصرف‌کنندگان این است که نسبت به پرداخت قبوض خود کوتاهی نکنند. در این بین نیز وزارت نیرو موظف است که پس از چندین اخطار اقدام به قطع مشترک کند اما این مسئله که گفته می‌شود برق مشترکان با یک بار اقدام قطع می‌شود، از نظر من قابل قبول نیست.
چیت‌چیان با اشاره به سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران عنوان کرد: این نوع انرژی به دو دسته انرژی تجدیدپذیر و انرژی تجدیدپذیر نو تقسیم می‌شود که در گروه اول سدهای بزرگ برق آبی مورد محاسبه قرار می‌گیرند که با این شرایط باید گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد ظرفیت تولید برق ایران به انرژی تجدیدپذیر اختصاص یافته است.
به گفته وی، متاسفانه در حوزه انرژی‌های نو آنطور که باید ظرفیت‌های موجود در ایران قابل قبول نیست. با این وجود وزارت نیرو با ارائه راهکارهایی همچون خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان بخش خصوصی توانسته حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۷۰۰ مگابایت نیروگاه تجدیدپذیر در سال آینده و ۱۰۰ مگابایت تا پایان سال جاری به جمع مولدهای کشور افزوده خواهد شد، تاکید کرد: در دنیا به دلیل توسعه فناوری‌های جدید و کاهش قیمت نفت و انرژی فسیلی قیمت خرید انرژی تجدیدپذیر کاهش یافته که همین مسئله نیز موجب شده در ایران با کاهش تعرفه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر روبه‌رو باشیم.
چیت‌چیان در خصوص پرداخت مطالبات شرکت‌های خصوصی گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های معوق سال گذشته در صنعت برق کاهش یافته و در حال حاضر میزان مطالبات شرکت‌های خصوصی از وزارت نیرو ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش برق تخمین زده شده است.
وی با اشاره به طرح‌های نیمه‌تمام وزارت نیرو اظهار کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این وزارتخانه به طور متوسط به ۲۸ سال زمان نیاز است. به همین دلیل سیاست دولت و وزارت نیرو افزایش مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام تدوین شده‌اند.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ طرح وزارت نیرو با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است، اظهار کرد: با توجه به مکانیزم‌هایی که دولت برای بخش آب در نظر گرفته به نظر می‌رسد که اگر افزایش اعتبار نیز در این مسیر صورت بگیرد، می‌توان با سرعت بیشتری پروژه‌های برقی را به نتیجه رساند.
چیت‌چیان در خصوص سیاست وزارت نیرو و دولت برای جایگزین کردن مصرف گاز طبیعی به جای برق و گسترش خودروهای برقی عنوان کرد: با توجه به آلودگی هوا وزارت نیرو آمادگی خود را برای جایگزین کردن مصرف برق به جای گاز اعلام کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم حمل و نقل است، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به وارونگی هوا میزان مصرف سوخت در منازل مسکونی افزایش یافته. لذا با توجه به تجربه کشورهای دنیا برای استفاده برق به جای گاز به نظر می‌رسد که ایران نیز پتانسیل انجام این طرح را داشته باشد.
وزیر نیرو ادامه داد: پیشنهاد ما این است در شهرهای بزرگ که با مشکل آلودگی روبرو هستند، از این سیستم استفاده کنند.
وی با اشاره به فرونشست‌ دشت‌های تهران گفت: مسئله فرونشست زمین به دلیل مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی یک پدیده شناخته شده و یکی از خطراتی است که ایران را تهدید می‌کند که البته این مسئله تنها مختص دشت‌های تهران نمی‌شود.
چیت چیان تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی زمین به ۳۶ سانت رسیده که تنها چاره این مسئله اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی است اما من به صراحت می‌توانم اعلام کنم که اگر طرح تعادل‌بخشی متوقف شود و برداشت در چاه‌های غیرمجاز ادامه یابد، قطعا مسئله فرونشست می‌تواند به تجهیزات شهری آسیب‌های جدی وارد کند.
وی ادامه داد: با توجه به تصمیم شورای عالی آب اجرای طرح تعادل‌بخشی سرعت خوبی پیدا کرده که انتظار می‌رود بتوانیم نتایج خوبی را نیز از این طرح اتخاذ کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: