کد خبر: ۴۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد؛
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ایران یکی از ۲۰ کشور حادثه خیز جهان است و از ۴۰ بلای طبیعی ۳۱ مورد آن در ایران اتفاق افتاده است.
به گزارش تجارت آنلاین، حسن قربانخانی امروز در نشست خبری گفت: کشور ما از لحاظ بلایای طبیعی به شدت بحرانی است. لذا ما باید در اجرای مقررات ملی بیشترین توجه را داشته باشیم؛ دراین بخش سه حوزه طراحی، نظارت و بهره برداری را باید در نظر بگیریم. در بخش اول تقریبا کار انجام شده است یعنی تمام طراحی ها بر اساس مقررات ملی انجام می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران متوسط مصرف انرژی در ایران نسبت به میانگین جهانی را پنج برابر عنوان کرد و گفت: در شهر تهران عملا ۶۸ درصد ساختمانها از نظارت درخصوص صرفه جویی در مصرف انرژی محروم هستند. تاسیسات برقی و مکانیکی قلب یک ساختمان است. برق ساختمان از روز اول باید مورد توجه باشد و اتفاقا بسیاری از شکایات مردم از همین ناحیه است. در کشور ما ۶۸ درصد ساختمانهایی که ساخته می شود از کنترل لازم در این بخش محروم است و به همین دلیل صرفه جویی در بخش انرژی انجام نمی شود.
به گفته قربانخانی بر اساس قانون نظام مهندسی هرکس می خواهد به امر ساختمانی ورود کند باید صلاحیت لازم را داشته باشد ولی متاسفانه در ایران ساختمان ها توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می شود. در کشور به لحاظ تعداد مهندس رده سوم جهان را در اختیار داریم ولی متاسفانه از این پتاسیل استفاده نمی شود و هنوز ساختمانهای ما توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می شود.
وی افزود:  اکنون میانگین عمر ساختمان ها در ایران کمتر از 30 سال است و متاسفانه همین عامل سبب شده است تا سالانه میلیارد تومان در بخش ساختمان به واسطه پایین بودن عمر بناها هدر رود. این در حالی است که به ازای هر سالی که به سن ساختمان ها افزوده می‌شود ۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی حاصل می‌شود.
قربانخانی با اشاره به پایین بودن عمر ساختمانها در کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم کیفیت ساختمان‌ها را افزایش دهیم و ثروت‌های کشور را حفظ کنیم باید در جهت سن ساختمان ها و افزایش کیفیت زیست مردم تلاش کنیم.
وی افزود: برای جلوگیری از بروز حادثه‌ای شبیه پلاسکو باید همه به مقررات ملی ساختمان تمکین کنند که باعث افزایش کیفیت ساخت و سازها در کشور می‌شود.
*حادثه پلاسکو نتیجه بی توجهی به مقررات ملی
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: حدود ۳ سال است مبحث ۲۲ مقررات ملی را داریم اما تا امروز مسکوت مانده و اتفاقا حادثه پلاسکو از همین ناحیه برمی خیزد.
حسن قربانخانی اظهار کرد: بحث نگهداری و بهره برداری از ساختمانها بسیار مهم است؛ زیرا هر محصولی اگر قرار است کیفیت خود را حفظ کند نیاز به نگهداری دارد. در این خصوص حدود ۳ سال است مبحث ۲۲ مقررات ملی را داریم اما تا امروز مسکوت مانده و اتفاقا حادثه پلاسکو از همین ناحیه برمی خیزد. اگر مقررات ملی را بخصوص در بخش بهره برداری، تعمیر و نگهداری رعایت نکنیم نمی توانیم مطمئن باشیم عملکرد خوبی دارد و نمی توان تضمین داد که حوادثی مشابه پلاسکو رخ ندهد.
وی افزود: در بخش نظارت و اجرا علیرغم گذشت ۲۰ سال هنوز موارد حادی را داریم. درست است که در کشور ما تقریبا ساختمانی بدون نظارت ساخته نمی شود اما این نظارت شامل بخشهای مختلفی است. اتفاقی که می افتد این است که هرکدام از حوزه ها به صورت تخصصی توسط عده ای از آقایان نظارت می شود. به طور مشخص بخش ایمنی توسط مهندسان عمران، در موارد بهداشت و صرفه جویی توسط مهندسان معمار و تاسیسات کنترل می شود اما در این بخشها به نظرمی رسد خیلی اهمیت داده نشده است.
*آماری از ساختمانهای غیرایمن تهران وجود ندارد
قربانخانی در پاسخ به این سوال که آماری از تعداد ساختمانهای فرسوه و غیرایمن در استان تهران دارید؟ گفت: با توجه به اینکه هیچ متولی تا به حال وجود نداشته و هیچکس در جهت عملیاتی شدن مبحث ۲۲ اقدام نکرده بعید می‌دانم کسی بداند ما چند ساختمان پرخطر در تهران داریم. وقتی شناسایی نکردیم، حتما در جهت جلوگیری آن هم نمی توانیم اقدام کنیم. اگر می خواهیم مقررات ملی رعایت شود باید همیت ملی اتفاق بیفتد. به جای اینکه در حوادثی مثل پلاسکو هرکس سعی کند مسوولیت را به گردن دیگری بیندازد بهتر است همه در جهت اصلاح فرآیندها تلاش کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: سال ۱۳۶۹ به دنبال زلزله مهیب رودبار که ۳۵ هزار نفر کشته شدند، دو نهاد سازمان نظام مهندسی و ستاد بحران تشکیل شد. برای اینکه امر مقاوم سازی ساختمانها باید چه کرد. به همین دلیل قانون نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ تدوین شد. بر این اساس بنا شد مقررات ملی تدوین شود. مقررات ملی اصول لازم الاجرا در سراسر کشور است که برای تمام افراد حوزه ساخت و ساز، مراجع صدور پروانه، کارفرمایان و حتی بهره برداران لازم الاجرا است. هدف ایمنی، بهداشت و صرفه جویی در انرژی است؛ دقیقا چیزی که ما هم اکنون به آن نیاز داریم.
*سالانه ۱۹۰۰ نفر در حوادث ساختمانی کشته می شوند
قربانخانی تصریح کرد: بانکهای ما برای ایجاد ساختمان، تسهیلات رایگان ارایه می دهند اما شرایطی ندارند که این تسهیلات به کسانی تعلق بگیرد که حداقل اصول ایمنی در آن رعایت شده باشد. نتیجه این می شود که در بسیاری از شهرها مناطق فرسوده را نو می کنند اما متاسفانه دوباره فرسوده سازی می شود؛ چون مقررات ملی رعایت نمی شود و می بینیم که سالیانه ۱۹۰۰ نفر کشته در حوادث ساختمانی داریم.
وی با بیان اینکه مقررات ساخت و ساز روی زمین مانده و رعایت نمی شود، گفت: اگر قصد داریم کیفیت ساختماها را بالا ببریم و ثروتهای کشور را حفظ کنیم باید هر ساله عمر مفید ساختمانها را افزایش دهیم. بنابراین بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی در جهت افزایش کیفیت ساختمان و افزایش کیفیت زیست خود تلاش کنیم. این از ماموریتهای سازمان نظام مهندسی است ولی این سازمان یک بخش است و می طلبد سایر بخشها نیز در این جهت تلاش کنند.
*بانک شهر هنوز پول سازمان را آزاد نکرده است
وی درباره پرونده حقوقی سازمان نظام مهندسی با بانک شهر گفت: یک شرکت خصوصی بدون رضایت سازمان از طریق سپرده گذاری سازمان نظام مهندسی از بانک شهر وام گرفته است. در زمان سپرده گذاری، مسوولان بانک اوراق سفیدی را به امضای مسوولان وقت سازمان رساندند که بدین ترتیب شرکت خصوصی، پول سازمان نظام مهندسی را وثیقه دریافت وام قرار داده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: بانک شهر تا امروز به ما اعلام نکرده چه میزان وام دادند، چه زمانی و با چه شرایطی پرداخت کردند. متاسفانه از سویی بانک شهر پول ما را بلوکه کرده و از سوی دیگر طرف مقابل از این شرایط سوءاستفاده کرده و قصد بازگرداندن پول را ندارد. البته به لحاظ قضایی کار را پیگیری می کنیم و امیدواریم مسوولان قضایی هرچه سریعتر موضوع اموال سازمان را به حکمی برسانند که بتوانیم اموال خود را آزاد کنیم.
*هیچ شکایتی در مورد نحوه ارجاع کار به ما واصل نشده است
وی در پاسخ به این سوال که آیا ارجاع کار به بعضی اعضای خاص و وجود شرکتهای پدرخوانده در سازمان نظام مهندسی را تایید می کنید، گفت: از روزی که نظام مهندسی تاسیس شد تا سال ۱۳۹۱ حدود ۱۷ هزار نفر پروانه اشتغال به کار در استان تهران صادر شد. از سال ۱۳۹۱ تا به امروز بیش از ۲۰ هزار نفر به آن تعداد قبلی اضافه شده است. مهندسانی که در استان تهران شرایط کار دارند تقریبا سه برابر شدند ولی کاری که وجود داشته کمتر از ۵۰ درصد اتفاق افتاده است. لذا به طور طبیعی امکان ندارد همه مهندسان ما بتوانند از تعداد کاری که وجود دارد استفاده کنند.
قربانخانی افزود: نکته این است که ارجاع نظارت ما به صورت آنلاین و سیستمی وجود دارد و همه می توانند رصد کنند. البته در مقطعی فرمول ارجاع کار ایراد داشته که اصلاح شده است. سازمان نظام مهندسی تولید کار نمی کند بلکه کارها را باید به نحو عادلانه ای ارجاع دهد. هم اکنون آنچه اتفاق می افتد بر اساس دستورالعملهای شورای مرکزی اتفاق می افتد. ضمنا تمام عملیات ارجاع بر روی سایت سازمان وجود دارد و تا الان هیچ شکایتی در مورد نحوه ارجاع کار به ما واصل نشده است.
*اکثر ساختمان تهران توسط افراد فاقد صلاحیت احداث می شود
خبرنگاری از قربانخانی پرسید آیا قبول دارید یکی از مقصران پایین بودن عمر مفید ساختمانها سازمان نظام مهندسی است؟ که رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: سازمان نظام مهندسی بخشی از این موضوع است. در کارهایی که مهندسان ناظر ما حضور داشتند شرایط عمر مفید ساختمانها نسبت به کسانی که حضور ندارند متغیر است. ولی برای اینکه عمرمفید ساختمانها را بالا ببریم فرآیندی دارد، حضور مهندسان ناظر، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و نهایتا تسهیل این امر که صاحبان صلاحیت در امر ساخت و ساز حضور پیدا کنند. ولی نکته ای که وجود دارد این است که چرا در شهر تهران با جمعیت حدود ۱۲ میلیون نفر، ساختمانهایی که ساخته می شود اکثر قریب به اتفاق توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می شود. بنابراین کار از حیطه اختیارات سازمان نظام مهندسی خارج می شود.
بنابراین گزارش قربانخانی در دوره ششم و هفتم عضو هیات مدیره بوده، یک سال عنوان نایب رییسی اول سازمان نظام مهندسی را بر عهده داشته و دو ماه قبل به دنبال کناره گیری حبیب الله بیطرف از سمت ریاست سازمان نظام مهندسی به عنوان رییس این سازمان انتخاب شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: