کد خبر: ۴۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
رییس مجمع ملی صادر کنندگان دام زنده کشور، دلالی و حلقه توزیع را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز عنوان کرد و گفت: آنچه در بازار تهران عرضه می شود، گوشت میش حذفی (ماده)، بز و گوشت های وارداتی است و گوشت بره بسیار محدود در بازار دیده می شود.
 به گزارش ایرنا، منصور پوریان روز دوشنبه در نشستی خبری با ارایه گزارش از آخرین وضعیت آمار دام زنده، علل گرانی گوشت قرمز و میزان صادرات آن افزود: در بازار داغ گران فروشی، برخی قصابان اقدام به عرضه گوشت های میش حذفی، بز و وارداتی با قیمت گوشت بره می کنند که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
وی با بیان این که تفکیک گوشت بره نر به دلیل کیفیت بالا باید از گوشت بز، میش ماده، میش حذفی و گوشت وارداتی متفاوت قیمت گذاری شود، اظهار داشت: اکنون بخش عمده گوشتی که به بازار عرضه می شود، گوشت میش ماده حذفی است.
پوریان با تاکید بر این که دام زنده مورد نیاز کشور تامین است، اظهارداشت: امسال 27 میلیون راس دام به جمعیت دامی کشور اضافه شد بنابراین با مازاد دام تولید در کشور مواجه هستیم و هیچ کمبودی در بازار داخلی وجود ندارد.
رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به این که برخی قصابی ها گوشت قرمز را به قیمت های دلخواه عرضه می کنند گفت: کنترل گرانی های گوشت قرمز در حلقه توزیع و قصابی ها برعهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین اتحادیه گوشت گوسفندی است.

** گوشت بره گوسفندی 315 هزارریال عرضه شود
پوریان با بیان این که قیمت هرکیلو دام زنده بین 120 تا 140 هزار ریال است، اضافه کرد: طبق برآوردها قیمت تمام شده گوشت گوسفندی با احتساب هزینه حمل و نقل در قصابی ها باید 315 هزار ریال برای گوشت بره و 95 هزار ریال گوشت میش نر عرضه شود.
وی افزود: این در حالی است که به دلیل نبود نظارت از سوی دستگاه های مسوول هر شقه گوشت قرمز گوسفندی با قیمتی در دامنه 365 تا 400 هزار ریال به فروش می رسد.
وی تصریح کرد: اکنون روزانه 14 هزار رأس دام سبک و 15 هزار رأس دام سنگین در هفت کشتارگاه صنعتی استان تهران ذبح و به بازار عرضه می‌شود.

** کاهش قیمت گوشت در هفته آینده
وی با بیان این که حدود 95 درصد نیاز کشور از منابع داخلی و تنها پنج درصد از محل واردات تامین می شود، ادامه داد: با ورود دام مولد در بازار امیدواریم در هفته آینده با کاهش قیمت گوشت قرمز مواجه شویم.

** درآمد ارزی بیش از یک میلیارد دلاری از محل صادرات دام زنده در سه سال
رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده کشور با بیان این که درآمد ارزی حاصل از صادرات دام زنده در سه سال گذشته یک میلیارد و 280 میلیون دلار بوده است، گفت: طبق آمارها در سال 93، یک میلیون و 452 هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز به ارزش 380 میلیون دلار و در سال 94 یک میلیون و 232 رأس به ارزش 425 میلیون دلار صادر شد که این رقم در 9 ماهه سال 95 به یک میلیون و 262 رأس به ارزش 375 میلیون دلار رسیده است.
به گفته وی، صادرات دام سنگین نیز در سال 93 شامل 25 هزار راس گوساله و 380 نفر شتر، در سال 94 برابر 6 هزار راس گوساله و 200 نفر شتر و در 9 ماهه سال 95شامل چهار هزار راس گوساله و 400 نفر شتر بوده است.
پوریان عمده کشورهای مقصد صادرات دامی ایران را عمان، کویت، قطر و امارات عنوان کرد و گفت: این صادرات به کشورهای بحرین و عربستان سعودی نیز به شکل غیرمستقیم انجام می شود.
وی به برنامه ریزی سال 96 در صادرات دام زنده اشاره کرد و گفت: تمامی صادرات دام زنده با برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی انجام می شود و درنظر داریم سال آینده یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک و 10 هزار راس دام سنگین صادر شود.
وی ادامه داد: با وجود خشکسالی ها و داشتن تولید مناسب میزان صادرات و ارزآوری قابل توجه در این بخش صورت گرفته و صادرات نمی تواند توازن بازار را برهم بزند زیرا تنها 2 درصد تولید به صادرات اختصاص دارد که نسبت به حجم تولید رقم چندانی نیست.
پوریان نیاز سالیانه کشور را 20 تا 21 میلیون راس دام سبک و 2.5 میلیون راس دام سنگین برآورد کرد که هر سال 27 میلیون راس به جمعیت دامی کشور اضافه می شود.
رییس شورای تأمین دام زنده کشور درباره این ادعا که برخی گرانی بازار گوشت را ناشی از صادرات، قاچاق دام و عرضه دام زنده از کردستان به تهران اظهارداشت: دام زنده حواشی تهران گوشت قرمز مورد نیاز این استان را تامین می کند و نیازی به این نیست که دام از یک فاصله 700 کیلومتری به تهران عرضه شود.
وی ادامه داد: هزینه نگهداری این دام‌ها در اطراف تهران و هزینه سربار توزیع و فعالیت واسطه‌ها نیز به افزایش قیمت دامن می‌زند و از این رو قاچاق دام زنده به دلیل هزینه های بالا و به صرفه نبودن صحت ندارد.
به گفته وی، دام زنده استان های مرزی برای صادرات مناسب است زیرا کشورهای وارد کننده دام های صنعتی را نمی پسندند.
وی درباره قاچاق دام زنده گفت: این موضوع به دلیل این که صرفه اقتصادی ندارد، صحیح نیست و گرانی‌های اخیر گوشت قرمز ناشی از بازاربازی است زیرا اکنون در حلقه دلال‌ها کسانی فعالیت می‌کنند که هیچ اطلاعاتی از دام و گوشت ندارند.

** گوشت قرمز شب عید تامین است
رییس شورای تأمین دام زنده کشور اظهار داشت: با وجود انباشت دام زنده در کشور و ادامه زایش ها به طور قطع گوشت قرمز مورد نیاز کشور تامین است و باید با قیمت مناسب و منطقی به بازار عرضه شود.
به گزارش ایرنا، سالیانه 940 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و نزدیک 60 هزار تن از خارج تامین می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: