کد خبر: ۴۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
روحانی: دوران دیوارکشی بین ملت ها گذشته است
رییس جمهوری با بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران که در روز ملی فناوری فضایی در سالن اجلاس سران برپا شده است، در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت‌ها در این بخش قرار گرفت.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم روز فناوری فضایی از ماهواره‌های ناهید ١، پیام امیرکبیر و سامانه انتقال مداری سامان ١ رونمایی کرد.
رییس جمهوری همچنین از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران که در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی در سالن اجلاس سران برپا شده است، بازدید و با توضیح مدیران و متخصصان حوزه فناوری فضایی کشور در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت ها در این بخش قرار گرفت.
رونمایی رییس‌جمهور از پیام امیر کبیر و ناهید یک

*ماهواره "ناهید ١"

ماهواره ناهید ١ اولین ماهواره مخابراتی در کشور است که در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.
ماموریت این ماهواره مخابراتی در راستای دست یابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده سازی شده و فناوری به کار گرفته شده در آن، پایه اصلی فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی کشور است.
باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی KU در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی از جمله ماموریت های ماهواره مخابراتی ناهید ١ است.
همچنین فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم های فضایی ، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن نیز از اهداف ثانویه طراحی و ساخت این ماهواره است.
*ماهواره "پیام امیر کبیر"
ماهواره پیام امیرکبیر که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است، دارای ماموریت تصویربرداری پایشی با دقت بهتر از ٤٠ متر در طیف های رنگی و پانکروماتیک و ذخیره و ارسال پیغام های کاربران و سنجش تشعشعات فضایی است که با پرتابگر بومی پرتاب خواهد شد. فناوری های متعددی در این پروژه بومی شده و به سطح بلوغ نهایی برای استفاده در صنعت فضایی رسیده است.
*سامانه "انتقال مداری (سامان١ ) "
سامانه انتقال مداری (سامان١) که در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.
اجزاء این سامانه شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل یک سیستم پیشرانش کامل (با بازدهی بالا برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است.
با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارا است.
ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره ١٠٠ کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع ٤٠٠ کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ٧٠٠ کیلومتر و حضیض ٤٠٠ کیلومتری تعیین شده است.
رییس جمهوری در این آیین طی سخنانی ، اقدامات اخیر دولت آمریکا در ممنوعیت صدور ویزا به مسافران 7 کشور مسلمان و ایجاد دیوار حائل را تبعیض غلط و ناروا توصیف کرد و گفت: دوران دیوار کشی بین ملت ها برای ایجاد فاصله گذشته است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز روز جداسازی نیست، درباره قطع صدور ویزای آمریکا به مسافران 7 کشور اسلامی گفت: آدم هایی که در سیاست نبودند- در عالم دیگری بودند- و این فضا برای آنان جدید است تا وقتی که بفهمند در دنیا چه خبر است، ممکن است خسارت هایی به خود و دیگران بزنند.
روحانی ادامه داد: اصلا دنیای امروز دنیای این حرف ها است؟ این ها سال ها شعار می دادند با دولت ایران مخالفیم اما طرفدار مردم ایران هستیم؛ با این اقدام به طور واضح پرده دو رویی را از حرف نادرستی که سال ها می زدند و پشت پرده طور دیگری عمل می کردند، برداشتند.
وی اضافه کرد: شعار این ها عدم تبعیض بود و می گفتند این دوران سپری شده است. بنابراین اساس این کار غلط بر مبنای تبعیض غلط و ناروا است. آن ها می گفتند حقوق انسان ها و بشر را رعایت می کنیم ولی این اقدام؛ زیرپا گذاشتن حقوق انسان ها است. آن ها می گفتند ما به تعهداتمان وفاداریم پس چطور گذرنامه و ویزا صادر کردید ولی به آن عمل نمی کنید و تمام اصول بین المللی را زیرپا گذاشتید؟
رییس جمهوری گفت: دنیا، دنیای ارتباطات است و جهان، جهان اتصال افکار مردم جهان است. از دوران اینکه بخواهیم از دیوار برای فاصله بین ملت ها و کشورها استفاده کنیم، خیلی سپری شده است و در شرایطی هستیم که باید به خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار