کد خبر: ۴۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
رئيس كل بيمه مركزي در برنامه تلويزيوني اقتصاد ايران:
دكتر همتي، رئيس كل بيمه مركزي در گفتگوي تلويزيوني اقتصاد ايران در شبكه پنج سيما ضمن گراميداشت آغاز دهه مبارك فجر در خصوص آثار حادثه پلاسكو در صنعت بيمه، با درود بر روح آتش نشانان شهيد اين حادثه،گفت: متاسفانه حادثه غمناك پلاسكو، آثار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بالايي بر جامعه را به همراه داشت كه در اين ميان گرايش به خريد بيمه آتش سوزي در ميان مردم به خصوص كسبه افزايش يافت.
دكتر همتي، رئيس كل بيمه مركزي در گفتگوي تلويزيوني اقتصاد ايران در شبكه پنج سيما ضمن گراميداشت آغاز دهه مبارك فجر در خصوص آثار حادثه پلاسكو در صنعت بيمه، با درود بر روح آتش نشانان شهيد اين حادثه،گفت: متاسفانه حادثه غمناك پلاسكو، آثار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بالايي بر جامعه را به همراه داشت كه در اين ميان گرايش به خريد بيمه آتش سوزي در ميان مردم به خصوص كسبه افزايش يافت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي، دكتر همتي وي افزود: اين گرايش به سمت خريد بيمه هر چند احساسي بود اما جاي خوشحالي دارد، نه به لحاظ درآمد زايي براي صنعت بيمه چون تعهدات و خسارت ها را هم بالا مي برد بلكه به جهت درك اهميت اين بيمه نامه اساسي و ضروري از سوي مردم اميدوار كننده بود.
دكتر همتي با اشاره به كاسته شدن از شتاب اوليه براي خريد بيمه آتش سوزي گفت: مردم نبايد اهميت اين بيمه نامه را فراموش كنند و با موج احساسي حادثه ديگري براي خريد اين بيمه نامه اقدام كنند، چرا كه با خريد اين بيمه نامه مي توانند از اموال و دارايي ها خود محافظت كنند.
رئيس كل بيمه مركزي حق بيمه، بيمه آتش سوزي در برابر خسارت پرداختي احتمالي را ناچيز دانست و گفت: مردم بايد بدانند حادثه در كمين است و پرداخت حق بيمه را نوعي سرمايه گذاري بدانند.
دكتر همتي در خصوص نحوه پرداخت خسارات واحدهاي داراي بيمه در ساختمان پلاسكو گفت: خسارت واحدهاي واقع در ساختمان اصلي بدليل اينكه به طور كامل از بين رفتند، توتال لاست يا خسارت كامل محسوب شد و سقف تعهدات پرداخت مي شود اما پاساژ ۴طبقه پشت ساختمان اصلي كه خسارت زيادي نداشته اند، بايد بعد از اجازه ورود به آن محوطه از سوي شركت هاي بيمه، ارزيابي شود و متناسب با ميزان آسيب، خسارت پرداخت شود.
وي همچنين در خصوي بيمه آتش نشانان گفت: ارزش رشادت و از خودگذشتگي آتش نشانان با هيچ مبلغي قابل جبران نيست اما خوشبختانه چند هفته قبل از حادثه، سازمان آتش نشاني، بيمه مسئوليت و عمر و حادثه اين عزيزان را تمديد كردند و بيمه كارآفرين كه بيمه گر اين عزيزان بوده، مبلغي حدود ۴۱۰ ميليون تومان ديه براي هريك از شهداي آتش نشان را اعلام كرده است.
دكتر همتي در پاسخ به اين سوال كه برنامه صنعت بيمه براي كاهش آثار حوادث طبيعي و انساني در كشور چيست، گفت: ايران جزو ده كشور حادثه خيز دنياست اما الزام براي خريد پوشش هاي بيمه اي مناسب، خيلي پايين است. لازمه توسعه پايدار، جبران سريع تبعات مالي اين گونه حوادث است و ما بايد از سوخت ملي جلوگيري كنيم.
وي افزود: كشور هاي هم رده ما از نظر حادثه خيز بودن براي جبران سريع خسارات مالي حوادث، صندوق حوادث طبيعي تاسيس كرده اند. صنعت بيمه كشور نيز با توجه به نقش حمايتي خود اين طرح را ارائه كرد اما متاسفانه ۱۳ سال طول كشيد تا لايحه تاسيس صندوق حوادث طبيعي به مجلس برود.
وي در ادامه گفت: حادثه خيز بودن ايران، همواره مشكلات زيادي را بوجود آورده كه اقدامات جدي را مي طلبد چرا كه اين حوادث بار مالي زيادي براي كشور به دنبال دارد، لايحه صندوق بيمه حوادث طبيعي، مي تواند انقلابي در بيمه حوادث طبيعي ايجاد كند.
اين لايحه در حال حاضر در مجلس تصويب شد اما به دليل ايرادات وارده توسط شوراي نگهبان هم اكنون در حال بررسي مشترك توسط مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان براي رفع ۵ ايراد وارده به لايحه بيمه همگاني حوادث طبيعي مي باشد كه ايرادات وارده به بيمه مركزي منعكس و پاسخهاي لازم جهت رفع آنها تهيه شده است كه پس از اين بررسي ها مقرر شده است متن اصلاحيه مجددا به مجلس ارسال شود.
وي در خصوص مزاياي اين صندوق گفت: با تاسيس اين صندوق، بيمه زلزله براي همه اجباري مي شود و تعيين حق‎بيمه پايه در اين صندوق به صورت پلكاني تنظيم شده است؛ به گونه‎اي كه ظرف مدت ده سال از آغاز اجراي اين قانون سهم مالكان به صددرصد (۱۰۰%) و سهم سازمان مديريت و بحران كشور به صفر برسد. در هر حال در نخستين سال اجراي اين قانون سهم مالكان از حق‎بيمه پايه ماهيانه واحدهاي موجود در روستاها، شهرهاي كوچك با جمعيت زير پنجاه هزار نفر و شهرهاي بزرگ به ترتيب نبايد از ۵۰۰۰ ريال، ۷۵۰۰ ريال و ۱۰۰۰۰ ريال بيشتر باشد. شركت هاي بيمه بازرگاني نيز مي توانند، بيمه مكمل آن را بفروشند تا از تبعات مالي حوادث طبيعي بكاهيم و يك آرامش خاطر نسبي را براي مردم ايجاد كنيم.
دكتر همتي از پرداخت ميانگين روزانه ۴۵ ميليارد تومان خسارت از سوي شركت هاي بيمه خبر داد و گفت: اين رقم قابل توجهي است اما متاسفانه اغلب ناديده گرفته مي شود.
وي در خصوص پيشنهاد تغيير مبناي ديه گفت: تغيير مبناي ديه با توجه به  مباحث فقهي و شرعي امكان پذير نيست و ما در اين زمينه تابع نظر قوه محترم قضاييه هستيم و لذا به دنبال راهكار ديگري براي كاهش مبلغ حق بيمه، بيمه شخص ثالث هستيم تا بتوانيم به هموطنانمان كمك كنيم.
دكتر همتي با اشاره به آمار بالاي كشته شدگان حوادث رانندگي در كشور گفت: بايد به دنبال راهكاري براي كاهش حوادث باشيم چرا كه پرداخت ديه عامل اصلي افزايش ضريب خسارت بيمه شخص ثالث شده و شركت هاي بيمه را با مشكل مواجه كرده است.
وي در خصوص سقف تعهدات مالي بيمه شخص ثالث گفت: طبق ماده ۸ قانون جديد بيمه شخص ثالث، مبناي خسارت مالي در تصادف با خودروهاي گران قيمت براي مقصر حادثه و شركت بيمه، متناظر با ۵۰ درصد ديه معادل يعني ۱۲۶ ميليون تومان تعيين شده است.
رئيس كل بيمه مركزي، با اشاره به اينكه از ۱۱ ميليون موتورسيكلتي كه در كشور تردد مي كنند تنها ۲ ميليون داراي بيمه شخص ثالث هستند، گفت: متاسفانه اين ۹ ميليون موتورسيكلت فاقد بيمه نامه به معضلي براي صنعت بيمه به خصوص صندوق تامين خسارت هاي بدني تبديل شده است.
وي با اعلام يك خبر خوش براي اين ۹ ميليون موتورسوار فاقد بيمه نامه گفت: اخيرا در مجمع صندوق خسارت هاي بدني، مصوب شد جريمه تاخير در خريد بيمه نامه براي موتورسيكلت ها بخشوده شود، اميدواريم كه اين ۹ ميليون موتور سوار فاقد بيمه نامه با اين بخشودگي به خريد بيمه شخص ثالث تشويق شوند.
دكتر همتي گفت: كارهاي خوبي بعد از انقلاب در صنعت بيمه انجام شده، نفوذ بيمه به بالاي ۲ درصد رسيده و به ميانگين جهاني نزديك شده ايم.
وي علت بالا بودن ضريب نفوذ بيمه در جهان را سهم بالاي بيمه هاي عمر دانست و گفت: در كشورهاي پيشرفته ۶۰ درصد پرتفوي صنعت بيمه را بيمه عمر تشكيل داده است و اگر سهم بيمه عمر را از ضريب نفوذ جهان كم كنيم ما فاصله چنداني نخواهيم داشت.
وي افزود: ما نيز گسترش بيمه هاي عمر را در برنامه كاري خود قرار داديم و اولين شركت بيمه تخصصي عمر به زودي فعاليت خود را آغاز مي كند.
وي در خصوص جمع سرمايه تحت پوشش بيمه گفت: ۷۰۰ ميليارد دلار از سرمايه كشور در بخش هاي مختلف انرژي، كشتي و صنايع مختلف تحت پوشش بيمه قرار دارند كه نياز به پوشش اتكايي دارند و خوشبختانه در دوران پسا برجام همكاري هاي بين المللي خوبي با شركت هاي بيمه اتكايي مطرح جهان در حال شكل گيري است كه اميدوارم به نتايج خوبي برسيم.
رئيس كل بيمه مركزي گفت: در حال حاضر بيمه گذاران بايد براي خريد بيمه نامه ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده پرداخت كنند كه اگر حذف شود بيمه ارزان تر مي شود. اميدوارم با پيگيري هاي وزير محترم اقتصاد و تصويب لايحه در مجلس به زودي شاهد حذف ان باشيم تا بتوانيم از اين طريق بيشتر به مردم خدمت كنيم.
وي عوارض وضع شده بر بيمه شخص ثالث را عامل فشار به شركتهاي بيمه دانست و گفت: بيمه شخص ثالث به خودي خود زيان ده است و اين عوارض نيز مزيد بر علت شده است.صنعت بيمه سالانه مبالغ زيادي از حق بيمه شخص ثالث را به دو ارگان وزارت بهداشت و نيروي انتظامي پرداخت مي كند كه وزارت بهداشت از اين منابع مصدومان حوادث رانندگي را رايگان پذيرش مي كند.
رئيس كل بيمه مركزي، در مورد پرونده بيمه توسعه گفت: تا كنون ۶۵۰ميليارد تومان خسارت از سوي بيمه مركزي و بيمه ايران پرداخت شده است و اميدواريم در آينده نزديك پرونده بيمه توسعه بسته شود.
وي افزود:ما اميدواريم با اقداماتي كه در خصوص تقويت واحد نظارت بيمه مركزي در حال انجام هستيم شاهد بيمه توسعه ديگري در صنعت بيمه نباشيم.
رئيس كل بيمه مركزي چشم انداز صنعت بيمه را خوب پيش بيني كرد و گفت: اهداف راهبردي كه از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي مطرح شده بود در صنعت بيمه در حال انجام است، در تلاشيم تا پايان برنامه ششم ضريب نفوذبيمه را به ۳.۵ درصد برسانيم.
دكتر همتي با اعلام رشد پنجاه درصدي بيمه هاي عمر نسبت به سال گذشته گفت: به مردم توصيه ميكنم بيمه عمر را براي سرمايه گذاري در اولويت قرار دهند چرا كه علاوه بر وجه سرمايه گذاري، نوعي تامين آتيه در صورت فوت بيمه شده براي بازماندگان خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: