کد خبر: ۴۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
بیش از ۳۴ میلیون و 377 هزار یورو منابع تسهیلاتی از سوی بانک توسعه صادرات ایران برای احداث پروژه واحد تولید کک متالوژی شرکت کک طبس اختصاص یافت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، پروژه احداث واحد تولید کک متالوژی شرکت کک طبس با سرمایه گذاری 38 میلیون و 200 هزار یورویی و هزار و 400 میلیارد ریالی، به مرحله اجرا درآمد.
نگاهی به گزارش طرح های تامین مالی شده توسط مدیریت امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران نشان می دهد که این طرح در بخش صنعت و فولاد کشور، از تسهیلات کلی به مبلغ 34 میلیون و 377 هزار و 549 یورو و 690 میلیارد ریال برخوردار شده است.
در عین حال، نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح و دوره بازپرداخت آن نیز مشخص شده و سود ارزی 2 درصد در سال، ریالی 18 درصد و مدت بازپرداخت 4 ساله برای آن پیش بینی شده است.
منابع تسهیلاتی مربوط به این طرح از محل منابع بانک توسعه صادرات ایران و حساب ذخیره ارزی و همچنین منابع بانک ایران و ونزوئلا خواهد بود. همچنین نوع عقود اسلامی به کار گرفته شده در این طرح، مشارکت مدنی و فروش اقساطی است.
نوع طرح ایجادی خواهد بود و محصول نهایی طرح کک متالوژی بوده که بازار مصرف آن در صنعت فولاد کشور و صادرات آن نیز به کشورهای منطقه صورت می گیرد. در زمینه میزان ارزآوری این طرح و یا جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز می توان گفت کک ماده اولیه کارخانه های فولاد سازی است که به روش کوره بلند به تولید فولاد منجر می شود.
بر پایه این گزارش، شرکت ذوب آهن اصفهان بزرگترین مصرف کننده داخلی کک محسوب می شود و سالیانه همواره بخشی از کک مورد نیاز خود را از کشورهای اندونزی و چین تامین می کند که قطعا با راه اندازی واحد کک سازی شرکت کک طبس، شرکت ذوب آهن اصفهان از واردات این محصول بی نیاز خواهد شد و جلوی خروج ارز از کشور گرفته می شود.
برای این طرح 250 نفر اشتغال مستقیم و به صورت غیرمستقیم نیز 1000 نفر اشتغال زایی پیش بینی شده که انتظار می رود با بهره برداری از این طرح مشغول به کار شوند.
از نکات حائز اهمیت درباره اجرای این پروژه، منطقه ای است که طرح در آن واقع شده که تکمیل و عملیاتی شدن این طرح می تواند بر اقتصاد منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد.
با اجرای این طرح، کسب و کار اقتصادی و اشتغال پایدار جدیدی برای استان خراسان جنوبی که جزء مناطق محروم کشور محسوب می شود، ایجاد شده و دستاوردهایی برای این منطقه کمتر توسعه یافته به دست خواهد آمد.
کشورهایی که برای صادرات محصولات تولیدی طرح کک طبس پیش بینی شده ترکیه و کشورهای اروپایی مانند آلمان خواهد بود که با توجه به نوع تکنولوژی تولید فولادی که مورد استفاده قرار می دهند (کوره بلند)، از اصلی ترین خریداران و مصرف کنندگان بالقوه کک تولیدی شرکت کک طبس خواهند بود.
میزان همکاری بانک ها با سایر بانک ها در تامین مالی طرح نیز نشان می دهد که 34 میلیون یورو در بخش ارزی و 350 میلیارد ریال در بخش ریالی توسط بانک توسعه صادرات و 340 میلیارد ریال در بخش ریالی توسط بانک ایران و ونزوئلا تامین شده و مابقی بخش ارزی و ریالی توسط سهامداران تامین شده و بانک دیگری در این خصوص نقشی نداشته است.
مدت زمان بهره بردای از زمان شروع طرح تا آغاز بهره برداری نیز حاکی از آن است که اجرای طرح از سال 89 آغاز و گشایش اعتبار مربوطه جهت واردات تکنولوژی و ماشین آلات مورد نیاز انجام گرفت و پیش بینی می شود تا پایان سال 95، بهره برداری از طرح آغاز شود.
5.5 سال به منظور پرداخت تسهیلات، 6 ماه تنفس و 4 سال بازپرداخت (جمعا ده سال) با عنایت به اینکه طرح در مناطق محروم واقع شده را می توان دوره اجرا و بازپرداخت لحاظ کرد.
وضعیت این صنعت در کشور نیز حاکی از آن است که به دلیل نوع تکنولوژی مورد استفاده توسط کک سازی های داخل کشور (بازیافت شیمیایی)، مشکلات زیست محیطی زیادی در این صنعت وجود دارد که امید است با تکنولوژی مدرن به کار گرفته شده در این پروژه (بازیافت حرارتی) این نگرانی ها و دغدغه های زیست محیطی کاهش یابد.
از نکات حائز اهمیت در این طرح این است که تکنولوژی تولید به روز و کارآمد طرح و بهره مند سازی مناطق محروم کشور از مزایای آن، باعث شده امید زیادی به این پروژه ایجاد شده و لذا بر این اساس طرح فوق جزء طرح های مهم توسط ستاد اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: