کد خبر: ۴۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
سخنان دوپهلوی شهردار تهران در روز پر التهاب خیابان "بهشت"
تجارت آنلاین: صبح يکشنبه همانطور که از قبل خبرش منتشر شده بود، شهردار تهران براي پاسخگويي به سوالات اعضاي شوراي شهر تهران راهي ساختمان خيابان بهشت و صحن شورا شد.
عذرخواهی به شیوه قاليباف!
جلسه ديروز شوراي شهر اما با هفته‌هاي گذشته متفاوت بود و اين بار برخلاف جلسه هفته گذشته مجلس، شهردار تهران پاسخگوي مستقيم سوالات نمايندگان مردم در شورا و در حضور رسانه‌ها بود. با اين حال روز شنبه و پس از صحبت‌هاي قاليباف درباره درخواستش از شورا براي حضور خبرنگاران، گزارش‌هايي منتشر شد كه تعدادي از خبرنگاران براي حضور در جلسه روز گذشته با دشواري مواجه شدند.
ديروز جلسه علني شوراي شهر تهران با حضور محمدباقر قاليباف، شهردار تهران برگزار شد، جلسه‌اي كه پيش از اين مشخص بود قرار است به بررسي حادثه پلاسكو بپردازد. طي روزهاي گذشته مطرح شده بود كه حضور قاليباف در صحن علني شورا مي‌تواند فرصتي باشد براي عذرخواهي از مردم. شهردار تهران اما از اين فرصت براي انتقاد از عملكرد دولتي‌ها استفاده كرد
ديروز برخلاف چهارشنبه هفته گذشته قاليباف، فيلمي‌همراه خود نداشت و اين مرتبه با پاورپوينتي به بررسي وظايف حقوقي و قانوني دستگاه‌هاي مختلف پرداخت.
شهردار تهران روز گذشته در بخشی از سخنانش در نوبت صبح جلسه علنی شورای شهر درباره دیر پاسخ دادن به شورا و نیامدن به صحن برای گزارش فاجعه پلاسکو گفت: «بعضا این سوال مطرح بود که چرا زودتر به این مساله پرداخته نشد؛ همه ما در اینجا پیام گهربار مقام معظم رهبری را شنیدیم که ایشان در پیام اول تاکید داشتند تا زمانی که حادثه را جمع نکردید، به موضوعات دیگری نپردازید؛ ضمن تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری که دو پیام بسیار موثر و راهگشا و زیارت قبور شهدای آتش نشان را داشتند، باید بگویم تا روز چهارشنبه که درگیر مراسم ختم شهدای آتش نشان بودیم، اما به محض پایان، من استقبال کردم در اولین جلسه به این موضوع بپردازیم.»
شهردار تهران گفت: در کشور در شهرستان‌ها فرماندارها رياست بحران را بر عهده دارند؛ اما در شهر تهران استثنائا رئيس مديريت بحران شهردار است. بايد اين نکته را بپذيريم که خود مديريت بحران در کشور دچار بحران است. جايي که بايد از مردم عذرخواهي کنيم مديريت بحران است نه حادثه پلاسکو!
شهردار تهران خود را از نوکر مردم پایین‌تر خطاب کرد و گفت: شرمنده مردم هستم که نتوانستم جانم را در راه خدمت به آنها بدهم.
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه بر اساس گفته مقام معظم رهبری مسئولان نوکر مردم هستند گفت: من از نوکر مردم هم پایین‌تر هستم و فقط و فقط از مردم به این خاطر که هر روز در هر میدانی پای کار آمدم تا جان بدهم عذر خواهی می‌کنم و شرمنده مردم هستم که نتوانستم جان خود را در راه خدمت به آنها فدا کنم.
وی با بیان اینکه من نمی‌خواهم بحث دو طرفه شود و لازم است ابهامات و ابعاد حادثه پلاسکو در جلسات تخصصی مورد بحث قرار گیرد گفت: در حوزه تجهیزات هرگز ادعا نداریم که تجهیزات ما کامل است چرا که قطعا اگر به مانند حادثه پلاسکو دو اتفاق دیگر همزمان رخ می‌داد قادر به اداره کردن آن نبودیم.
شهردار تهران با بیان اینکه هرگز مدعی نبودیم که تجهیزات ما مدرن است گفت: جای سوال است که آیا در بقیه دنیا حریق ساختمان‌های بلندمرتبه را با نردبان خاموش می‌کنند یا آئین نامه مقرراتی را اجرا می‌کنند؟
وی با بیان اینکه چه کسی مسئول این است که آتش نشانان ما تجهیزات خود را با پله از ساختمانی به ارتفاع 800 تا 1000 متر بالا بردند گفت: حالا که می‌گوییم ساختمانی بلندمرتبه در کوچه 6 متری ساخته شده تاریخش را هم بفرمایید و بگویید که چه کسی باید رسیدگی کند؟
قالیباف با بیان اینکه اعضای شورا عنوان کردند که 250 ساختمان بلندمرتبه پروانه ندارند گفت: تاریخ ساختش را هم نگاه کنید و بگویید که در زمان چه کسانی مجوز گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه در پردیس 800 برج بالای 12 طبقه وجود دارد گفت: جای سوال است آیا پردیس آتش نشانی دارد؟ جاده دسترسی دارد؟ بیمارستان دارد؟ در زمان مدیریتی چه کسی ساخته شده؟
وی با بیان اینکه مثال پردیس به این دلیل نیست که بگوییم در تهران اشکالی وجود ندارد، ادامه داد: ما در تهران مدعی هستیم کارمان در بین همه شاگردهای تنبل و تجدیدی بهتر است و ما بین تجدیدی‌ها، شاگرد زرنگ هستیم.
وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورا نسبت به درخواست بودجه برای خرید دوربین گلایه دارند گفت: نگوییم برای دوربین 2000 میلیارد تومان بودجه خواستید اما برای آتش نشانی هیچ. یادمان نرود مهمترین چالش تهران آلودگی هوا و تلفات این آلودگی بیشتر از پلاسکو است و دوربین را برای درست کردن آلودگی هوا می‌خواهیم و یادمان نرود که ما مسئول هستیم که همه شهر را و نه یک بخش را اداره کنیم.
وی با بیان اینکه در مورد تجهیزات آتش نشانی باید ساعت‌ها جلسه کمیته فنی بگذاریم گفت: نمی‌شود در یک جلسه قضاوت کنیم.
وی با اشاره به مغرور خواندنش گفت: من اگر مورد خطاب قرار نگرفته بودم صحبت نمی‌کردم اما باید بگویم من هیچ وقت ادعایی نداشته‌ام ولی ما در کشوری زندگی می کنیم که به نسبت کارهای دیگران قضاوت می شویم.
وی با اشاره به صحبت‌های یکی از اعضا در مورد نحوه مدیریت غلط بحران گفت: شما عضو دولتی بودید که یک هواپیما با 105 مسافر در فرودگاه اصفهان در فاینال باند 29 فرودگاه دچار حادثه شد و این هواپیما در ساعت 20:40 شب دچار حادثه شد و تا ساعد 6:30 صبح روز بعد مدیریت بحران آن دوره نتوانست ردی از این هواپیما پیدا کند و این در حالی بود که مسافران با استفاده از موبایل‌های خود به دیگران زنگ می‌زدند و باید بگویم با توجه به‌ آن حادثه و مدیریتش به مدیریت حادثه پلاسکو افتخار می‌کنم.
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی اسبق که هفته‌ای یکبار مقاله می نویسد در سال 82 در کارنامه‌اش قطار نیشابور را دارد که دو قطار به یکدیگر برخورد کردند و آتش سوزی در دل بیابان رخ داد که 320 نفر به دلیل عدم مدیریت صحنه جان خود را از دست داده و حتی جسد برخی‌ها نیز کشف نشد و این در حالیست که در آن حادثه 460 نفر مجروح شدند و علاوه بر 24 آتش نشان فرماندار نیز جان خود را از دست داد اما ما بی عرضه هستیم و قبول داریم. انشالله خدا به ما عرضه بدهد.

*انتقاد اعضاي شورا به گزارش قاليباف
عضو شوراي شهر تهران گفت: با وقوع حادثه پلاسکو نظر شهردار تهران در مورد عذرخواهي يا استعفا چيست؟ محمدمهدي تندگويان در جلسه روز گذشته با اشاره به وضعيت مديريت بحران در حادثه پلاسکو گفت: گفته مي‌شود؛ به هنگام وقوع حوادثي مانند پلاسکو مسئول مرتبط يا بايد استعفا دهد يا بايد عذرخواهي کند. وي ادامه داد: پس از اين حادثه نظر شهردار تهران در مورد عذرخواهي يا استعفا چيست؟ عضو شوراي شهر تهران گفت: آقاي قاليباف به‌عنوان شهردار تهران چه دوره تخصصي در رابطه با مديريت بحران گذرانده، لطفا ايشان در اين رابطه گزارش دهد. تندگويان گفت: قانون براي رفع مسئوليت نيست، همه ما مي‌توانيم کوله‌باري از قوانين را پيدا کنيم که بگويد در مورد مساله‌اي مسئول نيستيم يا مسئول هستيم. وي گفت: چرا آتش‌نشانان ما نبايد جي‌پي‌اس داشته باشند تا بفهميم در کجا دفن شده‌اند؟ گفته مي‌شود برخي از آتش نشانان دستگاه بي‌سيم هم نداشتند تا متوجه دستور خروج از ساختمان باشند.
همچنين احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران گفت: در ساعت‌هاي اوليه حادثه پلاسکو حتي يک نفر از معاونين و خود شهردار در محل حادثه حضور نداشتند و يک بلاتکليفي حاکم بود و مدير عمليات نيز مدام عوض مي‌شد. وي با اشاره به اينکه من مساله ايجاد کميته حقيقت‌ياب را مطرح کردم، اما زمينه‌هاي تشکيل آن فراهم نشد، گفت: سه سال پيش در حادثه آتش‌سوزي خيابان جمهوري جلساتي را پيگيري مي‌کرديم اما برخي گفتند؛ بهتر است اين مساله را جمع کنيم. برخي گفتند، مشيت الهي بوده در حالي که اگر آن بحث‌ها ادامه پيدا مي‌کرد، شاهد چنين وضعيتي اکنون نبوديم.
در ادامه رئيس فراکسيون کارگري شوراي شهر تهران گفت: شهردار تهران براي مصوبات شورا تره هم خرد نمي‌کند. محسن سرخو در واکنش به گزارش قاليباف در صحن علني شوراي شهر گفت: از روز گذشته تعدادي از رسانه‌هاي دروغ پراکن طرفدار شهردار شروع کردند به تهمت زدن و ما را تهديد کردند که سکوت کنيم. وي با بيان اينکه اين بدترين نوع دفاع از يک شخص است، ادامه داد‌: آنها مي‌خواستند ما را عصباني کنند تا در اين جلسه هرچه از دهانمان مي‌آيد، بگوييم ولي عصباني نمي‌شويم و حرف کارشناسي مي‌زنيم. سرخو با بيان اينکه ما سه مصوبه در ارتباط با آتش‌نشاني در شوراي شهر داشتيم، اظهار کرد: شهردار تهران براي مصوبات شورا تره هم خرد نمي‌کند.
همچنين رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با استناد به نحوه پرداخت بودجه شهرداري در دو بخش مديريت بحران و آتش‌نشاني، گفت: شواهد نشان مي‌دهد که شما در انجام وظايف خود تعلل کرده‌ايد، از مردم عذرخواهي کنيد. رحمت اله حافظي اظهار کرد: برخي از دوستان مي‌گويند، مگر مي‌شود 1700 واحد غيراستاندارد در شهر تهران را مديريت کرد؟ در پاسخ بايد گفت چطور اقدام براي دريافت عوارض از دو ميليون واحد مسکوني، تجاري و اداري، امکان‌پذير است، اما شناسايي، تذکر و ايمن‌سازي اين ساختمان‌ها امکان‌پذير نيست. به نظر مي‌رسد كه سخنان روز گذشته شهردار تهران در صحن شوراي شهر به مانند جلسه هفته گذشته مجلس، هيچ نکته‌اي نداشت؛ و اين بار هم قاليباف انگشت اتهام خودش را محکم تر به سمت دولت گرفت.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار