کد خبر: ۴۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
رفع تحریم ها علیه ایران، رنگ و بویی تازه به دنیای طلای سیاه در کشور داد، تحریم‌هایی که سد عبور و حضور کشورهای خارجی در دنیای نفتی ایران شده بود، پس از برجام مجددا بشکه‌های نفتی این کشورها را از نفت ایران پر کرد به طوری که در یک مقطع زمانی چهار ماهه تولید را به سطح چهار میلیون بشکه رسانده و صادرات نفت از کمتر از یک میلیون بشکه، به بیش از دو میلیون بشکه افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، نکته دیگر در این زمینه، تغییرات اساسی در فهرست خریداران نفت ایران پس از اجرای برجام است. درحالی که در دوران تحریم این فهرست بسیار کوتاه شده و به چند کشور آسیایی محدود بود، در پسابرجام و در زمستان ۱۳۹۵ درکنار خریداران جدید آسیایی، ۱۵ شرکت اروپایی به آن افزوده شده است که روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت ازایران خریداری می‌کنند .عمده خریداران اروپایی نفت ایران شامل شرکت‌های توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و تاپراش ترکیه می شود که قراردادهای بلند مدت با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند.

در طول یک سال اخیر به طور متوسط روزانه، ۱۶۰ هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، ۶۰ هزار بشکه توسط هلنیک پترولیوم، ۳۰ تا ۶۵ هزار بشکه ازسوی ساراس، حدود ۸۰ هزار بشکه توسط لوک اویل روسیه، ۶۰ هزار بشکه ازسوی سپسا و حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت توسط تاپراش خریداری شده که پیش‌بینی می‌شود این روند برای سال ۲۰۱۷ میلادی هم تمدید شود. به تازگی شرکت ملی نفت ایران با شرکت انی ایتالیا قراردادی ١٠٠هزار بشکه‌ای برای فروش نفت در سال ٢٠١٧ میلادی امضا کرده است که از ابتدای ژانویه سال جدید میلادی این قرارداد هم عملیاتی شد.

از سوی دیگر در کنار قراردادهای بلندمدتی که به آنها اشاره شد، شش شرکت بزرگ نفتی اروپایی نیز اقدام به واردات نفت خام از ایران به صورت تک محموله کرده‌اند که شامل اوام وی اتریش، انی ایتالیا، لوتوس و پی کی ان اورلن لهستان، ‌ام او ال مجارستان، شل و بی‌پی انگلیس، ویتول سوئیس و رپسول اسپانیا می شود. مقامات رسمی از افزایش ماهانه ۳.۳ میلیارد دلاری درآمد نفت در ماه‌های اخیر خبر داده‌اند.

تحولات تعاملات نفتی درحالی در ایران رخ می‌دهد که برخی گمان می‌کردند با روی کار آمدن ترامپ، مجددا سد رفت و آمد کشورهای دیگر به ایران برای انعقاد قرارداد یا خرید نفت از ایران ساخته خواهد شد، این فرضیه زمانی شدت گرفت که رییس جمهور آمریکا حدود یک هفته گذشته از ممنوعیت ورود ایرانیان به این کشور و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده بود.

فرضیه‌ای که توسط معاون وزیر نفت رد شد و گفته‌های علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که  سیاست‌های ترامپ تاثیری در تصمیم کشورهای دیگر در برقراری ارتباط نفتی با ایران ندارد.

طبق گفته کاردر، تحریم‌های جدید علیه ایران تاکنون تاثیری در روابط کشورهای دیگر با ایران در صنعت نفت نداشته است و رفت‌وآمد هیات‌های خارجی که در هفته قبل صورت گرفت که همگی بعد از روی‌کار آمدن ترامپ بود گواهی بر این ادعا است. البته به آنها طرح مطلب شده اما آنها جدی نگرفتند.

وی در نهایت تاکید کرده پیام ایران به اروپا این است که یک تصمیم واحد بگیرد. ما فقط نگرانی در حوزه بانکی داریم در غیر این صورت کشورهای دیگر علاقه دارند در صنعت نفت ایران حضور داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: