کد خبر: ۴۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
از بازیگری "گوزل" و "جهان" تا سربازی "دافنه" و "قهرمان"
شبکه ماهواره ای جم برای دستیابی به اهداف خود با سربازانی چون «خرم سلطان» و «ماه پیکر» و «فاطما گل» و «پویراز کاریل» و "گوزل" و .... به جبهه ای تاخته است که نه در خارج از مرزها که در قلب خانواده های ایرانی قرار دارد.
خیز بلند GEM برای استحاله فرهنگ ایرانی
«به نظر شما با کیفیت ترین برند ایرانی در زمینه ..... کدام است؟!» ... این جمله سوالی شاید این روزها یکی از آشناترین جملات در زندگی روزمره بسیاری از ایرانیان است. سوالی که مخاطبان را تشویق می کند از طریق شرکت در یک نظرسنجی و عضویت در کمپین رسانه شبکه ماهواره ای GEM سکه بهار آزادی برنده شوند. کمپینی که با شعار و تابلوی حمایت از تولید ایرانی این روزها با شمارش هر لایک بی شک توانسته است ریز و درشت سلیقه ایرانی ها از علاقه شان به فلان رب گوجه فرنگی تا خوردن بهمان کنسرو و کالباس را درآورد و کارخانجات ایرانی را به جان هم بیاندازد. دعوای زرگری که دیر یا زود مدیران و دست اندرکاران تبلیغات و بازاریابی کارخانجات تولیدی کننده در کشور را مجبور می کند وارد بازی کثیفی شوند که در نهایت به سود شبکه ای است که با یک دوجین کانال با گرایش های مختلف درصدد است از آب گل آلود ضعف رسانه ملی و گرایش برخی از شهروندان به تماشای شبکه های ماهواره ای ماهی بگیرد.
به گزارش تجارت آنلاین، این بازی تازه که محصول اتاق فکر پشت پرده این مجموعه رسانه ای ماهواره ای است در تلاش است با ایجاد نوعی رقابت در بین برندهای ایرانی، هم بازار پکیج آگهی های خود را گرم کند و هم با رصد کردن سلیقه ها و گرایش های مصرف کنندگان ایرانی به بازاریابی متمرکز و ساماندهی شده و تاثیر گذاری فرهنگی دست بزند که نمونه آن را می توان در ایجاد کانال های گوناگون و مختلف از پزشکی گرفته تا ورزشی و سبک زندگی دید. این شبکه که در بین شبکه های ماهواره ای فارسی دارای سابقه ای کمتر از ده سال است با شکل و شمایلی متفاوت تر از دیگر شبکه های فارسی زبان با هدف تاثیرگذاری بر فرهنگ ایرانی و اسلامی از طریق اشاعه فرهنگ غربی درصدد است طیف گسترده ای از جامعه را زیر پوشش قرار دهد.

*تاریخچه شبکه GEM
مجموعه رسانه ای جم متعلق به سعید کریمیان در سال ۲۰۰۷ پخش خود را از لندن برروی ماهواره هات‌بِرد آغاز کرد.
این شبکه هدف خود را تولید و پخش برنامه‌هایی سرگرم‌کننده و جذاب با هدف ارتقای سطح فرهنگ و اطلاعات عمومی و همچنین سرگرمی خانواده‌های فارسی‌زبان معرفی می‌کند. در واقع این شبکه موضوع سرگرمی را به‌عنوان هدف اصلی گروه «جم»، محور تولید و پخش خود قرار داده و با ارائه بسته‌ای شامل گردشگری، آشپزی، برنامه‌های مستند در زمینه‌های گردشگری، حیات‌وحش، سلامت و بهداشت، مد و لباس و زیبایی و همچنین ارائه تازه‌های علوم و فناوری‌ها و صنعت خودرو سعی دارد گسترده‌ترین جمعیت از مخاطبان ماهواره را به خود جلب کند.
به‌طور دقیق‌تر می‌توان اهداف فرهنگی مجموعه «جم» در حوزه تغییر در سبک زندگی و القای سبک زندگی غربی به‌عنوان شیوه‌ای ایده‌آل و مدرن برای خانواده‌های امروز ایران را در این شبکه جست وجو کرد. آنچه امروز به‌عنوان تغییر در سبک و ذائقه ایرانی اسلامی در محور برنامه‌سازی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای دیده می‌شود، تقریبا با بالاترین کیفیت در این شبکه ارائه می‌شود.
خیز بلند GEM برای استحاله فرهنگ ایرانی
*سراب GEM و کوچ بازیگران و دوبلورهای ایرانی
شبکه GEM به واسطه بودجه پنهان و کمک های مالی پشت پرده از همان روزهای نخست تلاش کرد با حربه دوبله و پخش فیلم های روز دنیا و سریال هایی که با امکانات بسیار تولیدکنندگان ترک تولید و به فارسی دوبله شده بودند مخاطب ایرانی را جذب کند و متاسفانه در این راه تا حدود بسیار زیادی موفق بود. علاوه بر آن این شبکه با تحریک برخی از بازیگران و تطمیع آنان برای بازی در سریال ها و فیلم های این شبکه تلاش کرد تا با نشان دادن چهره های آشنای مردم ایران از قاب این مجموعه رسانه ای در خانواده های ایرانی بیش از پیش رخنه کند.
موج مهاجرت به ترکیه و حضور در سریال‌های ترکیه‌ای شبکه جِم از حدود دو سال قبل آغاز شد و با پخش آنونس سریال‌های ایرانی تولیدشده در این شبکه مشخص شد برخی بازیگران نسبتاً شناخته‌شده ایرانی در آن‌ها حاضر شده‌اند. چکامه چمن ماه و مانی کسراییان جزو اولین بازیگرانی بودند که به جم پیوستند و البته کشف حجاب چمن ماه بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی داشت. رفتن چمن ماه به این شبکه باعث شد سریال‌هایی که داخل ایران هم بازی کرده بود به ممیزی بخورد و صحنه‌هایی که او در آن‌ها بازی داشت حذف شود. رابعه اسکویی بازیگر دیگری بود که رفتنش به جِم بازتاب زیادی در رسانه های داخلی داشت. به دنبال آن‌ها صدف طاهریان، ساناز زرین مهر، بنیامین احمدی، سارا باهنر و بهارک صالح نیا نیز راهی آن‌سوی مرزها شدند تا کم‌کم تعداد مهاجران به این شبکه بیشتر و بیشتر شود. البته با توجه به میزان شهرت و نامدار بودن این افراد اخبار و حاشیه‌های مربوط به آن‌ها نیز بیشتر بود.مدتی بعد نوبت به موج دوم مهاجرت‌ها رسید و بازیگرانی مثل هرمز سیرتی، رامسین کبریتی و در نهایت پردیس افکاری هم به این شبکه و سریال‌هایش پیوستند تا تعداد کوچ کرده‌ها کم نباشد. در خلال این اخبار بود که حتی مطالبی در برخی رسانه‌ها انعکاس یافت که بخشی از هزینه‌های شبکه جِم را سعودی‌ها می‌پردازند و آن‌ها به پشتوانه این کمک‌ها در حال ساخت شهرک‌های سینمایی در یکی دو کشور آسیایی و شروع پروژه‌های بزرگ هستند. جالب اینکه در لابه‌لای این حرف‌ها خبر خیز برداشتن جم تی وی برای ساخت سریال‌های فاخر ایرانی نیز به گوش رسید؛ سریال هایی تاریخی با داستان هایی از دوران مشروطه و … که نیازمند عوامل داخلی متبحر هستند. در این میان گفته شد جِم تی وی به دنبال کشاندن ۱۰۰ بازیگر و عوامل شاغل در سینمای ایران است . این کوچ البته زمانی اتفاق افتاد که تلویزیون به خاطر مشکلات متعدد مالی و مدیریتی اش دچار زوالی عجیب شده و بازیگران مجموعه های تلویزیونی با سرخوردگی و قهر از فضای کار در جام جم می نالیدند و یکی از انگیزه های کوچ بازیگران را بسیاری، دستمزدهای پرداخت شده در این شبکه می دانستند.
آن روزها گفته می شد برای بازی در یک تله‌فیلم به بازیگر ایرانی مهاجرت کرده ۸۰ میلیون تومان پول داده‌اند یا برای عوامل ایرانی شاغل در این شبکه حقوق ثابت ماهیانه 8 میلیون تومانی در نظر گفته‌شده اما بعدتر مشخص شد تله‌فیلم‌هایی که کلاً ۵۰ تا ۶۰ میلیون هزینه در بردارد برای نقش اولش تنها ۶ میلیون تومان دستمزد در نظر گرفته که در مقایسه با دستمزد بازیگرانی که در داخل کار می‌کنند هم کمتر است. همچنین خیلی زود مشخص شد عوامل حاضر در سریال ها و فیلم‌های این شبکه روزانه تنها یک وعده ناهار از عوامل سازنده می‌گیرند یا حتی برخی خانم‌هایی کوچ کرده به ترکیه به‌صورت اشتراکی سوئیت اجاره کرده و نیمی از حقوق خود را برای اجازه این سوئیت ها می‌پردازند. هر چند این مجموعه خیلی تلاش کرد تا این خبرهای ناراحت کننده و صدها مورد ناراحت کننده و تاسف آور دیگر در جامعه پخش نشود اما به زودی و با بازگشت بسیاری از این بازیگران مشخص شد پشت پرده این ماجراها چیست و در نهایت سراب شبکه GEM چه جهنمی وجود دارد.
هرچند با موج بازگشت ها و افشای بسیاری از واقعیت های پشت پرده این مجموعه نتوانست به خواسته های خود برسد اما راه دیگری را برای جذب مخاطبان در پیش گرفت و با نقاب حمایت از محصولات فرهنگی تولید شده در ایران در صدد برآمد ارتباط موثرتری با اصحاب فرهنگ و به ویژه سینماگران مطرح برقرار سازد.


*حربه نفوذ پشت نقاب حمایت از فرهنگ و سینما
سیل تبلیغات محصولات سینمای ایران در شبکه GEM از آغاز سال جاری و با هدف نقش آفرینی این شبکه در سینمای ایران آغاز شد. شبکه GEM با پخش تیزر فیلم های در حال اکران سینمای ایران در شرایطی که در رسانه ملی تنها در چند نوبت و به صورت محدود این فیلم ها تبلیغ می شدند بسیاری از اهالی فرهنگ را غافلگیر کرد و سبب شد تا جامعه سینمایی کشور با بحرانی تازه روبه رو شود. بحرانی که با تبلیغ چند فیلم از جمله «آبنبات چوبی»، «زاپاس»، «دختر»، «دراکولا» ، «بارکد»، «خشکسالی و دروغ» و ..... شروع شد و باعث شد تا برخی از آن ها تا پایین کشیده شدن از پرده سینماها هم جریمه شوند.

*سی دی های GEM در سوپرمارکت های تهران!
اگر چه چندی بعد با پادرمیانی و قطع این تیزرها ماجرا ختم به خیر شد تا سینمای ایران بیش از این به واسطه یک شبکه ماهواره ای آسیب نبیند و فیلم های ارزشمند سینماگران ایرانی به محاق توقیف نرود اما پیدا شدن سر و کله سریال ها و فیلم های شبکه GEM در سوپر مارکت ها باعث شد تا زوایای دیگری از برنامه های گسترده شبکه GEM برای تاثیرگذاری بر مخاطبان و خانواده های ایرانی آشکار شود.
این در حالی بود که در شیوه جدید این شبکه در تلاش بود تا با تاثیر پذیری از سامانه شبکه نمایش خانگی ان دسته از ایرانیان بدون دیش ماهواره را هم پای برنامه های مهندسی شده خود بنشاند.
ماجرا از آنجا شروع شد که گزارش ها از پخش و فروش فیلم سینمایی «اتوپیا» با بازی «چکامه چمن ماه» به عنوان محصول کشور ترکیه با نشان شبکه GEM در سوپرمارکت ها منتشر شد .
بر اساس این گزارش ها همچنین فیلم «سیندخت» که محصول کشور ترکیه بود هم با دوبله فارسی هرکدام به قیمت ٤‌هزارتومان و با هولوگرام و بسته بندی شبیه تولیدات شبکه خانگی بدون هیچ محدودیتی در سوپر مارکت های تهران به فروش می رسید و نشان می داد این شبکه حالا درصدد است تا راه خود را نه تنها از طریق دیش های ماهواره بلکه از راه سبدهای خرید خانوارهای ایرانی به خانه ها باز کند تا جریان خزنده فعالیت این شبکه به مرحله جدیدی وارد شود.
جریانی که در صدد است تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را به هر طریق که می تواند تغییر داده و به اهداف خود برسد. اهدافی که برای دست یابی به آنها با سربازانی چون «خرم سلطان» و «ماه پیکر» و «فاطما گل» و «پویراز کاریل» و «کارادایی» و .... به جبهه ای تاخته است که نه در خارج از مرزها که در قلب خانواده های ایرانی قرار دارد و باید دید این بار قرار است شبکه GEM چگونه به فرهنگ و هنر ایران حمله کند؟!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار