کد خبر: ۴۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
بانک توسعه صادرات به منظور مشارکت در توسعه صنعت حمل و نقل و افزایش میزان صادرات و واردات کشور 334 میلیون دلار به تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار از محل منابع صندوق توسعه ملی تخصیص داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل ازروابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از بزرگترین طرح های ملی است که تامین مالی آن در نوع خود در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محل پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات برای این طرح ملی، استان سیستان وبلوچستان منطقه چابهار بوده و نرخ سود آن نیز 4 درصد و مدت بازپرداخت اقساط 8 ساله و در قالب عقود اسلامی است البته مدت زمان در نظرگرفته شده برای توسعه این بندر دو سال بوده و زمان بهره برداری نیز 30 سال است.
مبلغ کل طرح تجهیز فاز 1 بندر شهید بهشتی چابهار 470 میلیون دلار است و این طرح در گروه ایجادی و توسعه قرار دارد همچنین با اجرای آن ظرفیت بارگیری و تخلیه بندر چابهار از 5/2 میلیون تن فعلی به 8 میلیون تن افزایش می یابد.
رسیدن به ظرفیت 8 میلیون تن سالیانه(2 میلیون و 150 هزار TEU و 2 میلیون تن کالای عمومی) در فاز1 از ابعاد صادراتی طرح است .
از آنجایی که طرح مورد نظر زیربنایی بوده و تمامی صادرکنندگان می‌توانند از امکانات ایجاد شده جهت صادرات و ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی خود بهره‌مند شوند پیش بینی می شود با اتمام آن علاوه بر گسترش میزان صادرات و واردات کشور440 شغل به طور مستقیم نیز ایجاد شود.
یادآور می شود، بندرعباس مهمترین و بزرگترین بندر جاری کشور در حال حاضر است و با گسترش و انجام طرح‌های توسعه بندر چابهار بخشی از ترافیک بار موجود در بندرعباس به این بندر منتقل خواهد شد.
این پروژه از لحاظ موقعیت استراتژیکی بسیار حائزاهمیت است؛ چراکه تنها نقطه قابل دسترسی کشور به اقیانوس بوده که در مسیر عبور کشتی های اقیانوس پیما است و با بهره برداری از این بندر و دسترسی به راه های ارتباطی ارزانتر عملا بخشی از هزینه های حمل و نقل به واسطه عدم نیاز ورود کشتی ها به خلیج فارس کاهش می یابد.
از آنجا که بندر شهید بهشتی، جزو بنادر نسل سوم ما خواهد بود که امکانات حمل و نقل چندوجهی، ترانزیت و ترانسشیب کالا را در خود ایجاد خواهد کرد. شبکه راه‌های ارتباطی که در کنار این پروژه توسط سازمان‌های ذیربط در حال ایجاد است، نقطه‌ای برای اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه است که این موضوع از دیرباز مورد توجه کشورهای آسیای میانه و کشور افغانستان به جهت دسترسی به کریدور شمال به جنوب و آب‌های آزاد بوده و به آنها کمک می‌کند تا بتوانند از نزدیک‌ترین نقطه با کمترین هزینه کالاهای خود را مبادله کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: