کد خبر: ۴۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
سرمايه‌گذاري 4/6 ميليارد دلاري ژرمن‌ها در ایران
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از تکميل خط لوله اتيلن غرب تا اسفندماه خبر داد و گفت: پس از برجام بانک‌هاي جهاني درجه يک براي تضمين سرمايه گذاري در ايران ابراز تمايل کرده‌اند.
شتاب رشد اقتصادی در ایران با موتور پتروشیمی
به گزارش تجارت آنلاین، مرضيه شاهدايي در نشست خبري که برگزار شد، درمورد روند تکميل خط لوله اتيلن غرب توضيح داد: خط لوله اتيلن غرب از عسلويه تا مهاباد و برخي از انشعابات آن نيز اجرا شده است. همچنين ايستگاه‌هاي کمپرسور هم در مرحله راه‌اندازي قرار دارد و اين خط تا پايان سال ٩٥ به طور کامل تکميل مي‌شود. وي با اشاره به دوران تحريم در سال‌هاي ۸۴ تا ۹۴ اظهار کرد: در اين سال‌ها روند توسعه پتروشيمي‌موفق نشد، اما شتاب آن کاهش پيدا کرد. مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي‌با اشاره به ظرفيت توليد اين صنعت گفت: ظرفيت توليد صنعت پتروشيمي‌در سال ۸۴، ۲۰.۴ درصد ميليون تن بود که اين ظرفيت در سال ۹۵ با راه‌اندازي چند طرح جديد به ۶۴.۱ درصد ميليون تن افزايش پيدا کرد.
شاهدايي با بيان اينکه ميزان صادرات محصولات پتروشيمي‌نيز افزايش داشته است، تصريح کرد: در سال‌هاي ۹۱ تا ۹۲ که کشور در تحريم به سر مي‌برد، نياز داخلي به محصولات پتروشيمي‌بيشتر بود اما به طور کلي همه مجتمع‌هايي که طراحي شده‌اند، قابليت اين را دارند که همه محصولات خود را صادر کنند اما به طور کلي اولويت با فروش داخل است. در حال حاضر سهم ايران از ظرفيت توليد محصولات در خاورميانه و جهان حفظ شده‌اما براي افزايش اين سهم بايد تلاش کنيم. وي در مورد صادرات محصولات غيرنفتي نيز تصريح کرد: ميزان صادرات محصولات غيرنفتي در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود که اين ميزان کاهش پيدا کرده است و اين کاهش به علت کاهش تناژ نبوده است بلکه از آنجايي که قيمت نفت کاهش پيدا کرد، ارزش محصولات پتروشيمي‌نيز با کاهش مواجه شد. معاون وزير نفت با بيان اينکه از پايان سال ۹۱ تا سال ۹۵، ۱۶ درصد رشد در ظرفيت‌ها وجود دارد، افزود: ميزان صادرات در پايان سال ۹۴، ۱۸.۸ ميليون تن بوده که اين ميزان تا پايان سال به ۲۰.۲ ميليون تن مي‌رسد. بايد گفت ارزش صادرات علي‌رغم افزايش ميزان صادرات، ۲۱ درصد کاهش داشته است که اين موضوع به دليل کاهش قيمت نفت و در نتيجه کاهش محصولات پتروشيمي‌است. شاهدايي در مورد طرح‌هاي سال ۹۵، اظهار کرد: در سال ۹۵، ۲۰ طرح در مرحله اجرا قرار گرفت و ۷.۵ ميليون تن به ظرفيت صنعت پتروشيمي‌افزوده شد. چند طرح ديگر نيز تا پايان سال افتتاح مي‌شود که فاز دوم پتروشيمي‌کاويان، فاز دوم پتروشيمي‌کارون، فاز سوم پرديس و پتروشيمي‌کردستان که در مرحله راه‌اندازي و پيش‌راه‌اندازي قرار دارد، از جمله طرح‌هاي مذکور است.
* ۵۵ ميليارد دلار براي توسعه صنعت پتروشيمي‌لازم است
وي با اشاره به واگذاري طرح‌ها از شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به بخش خصوصي گفت: بعد از اينکه طرح‌ها به بخش خصوصي واگذار شد، ماموريت شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌تغيير کرد. در حال حاضر يکي از وظايف شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌کمک به جذب سرمايه‌گذار خارجي است زيرا براي اينکه زنجيره ارزش را کامل کنيم نياز به تکنولوژي جديد و سرمايه‌گذاري خارجي داريم. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ادامه داد: به طور کلي ۵۵ ميليارد دلار منبع براي توسعه صنعت پتروشيمي‌نياز داريم که بايد از طريق سرمايه‌گذاري خارجي تامين شود.
* جزئيات طرح‌هاي پتروشيمي
شاهدايي در ادامه در مورد جزئيات طرح‌هاي فعال پتروشيمي‌توضيح داد: به طور کلي ۵۰ طرح فعال وجود دارد که ظرفيت کل آن ۴۱.۳ ميليون تن در سال است. ميزان سرمايه‌گذاري مورد نياز در ۲۳ ميليارد دلار و محصول قابل فروش ۳۲.۳ ميليون تن است. وي در مورد برنامه ششم نيز توضيح داد: براي برنامه ششم که از ابتداي سال ۹۶ شروع مي‌شود، طرحي تهيه شده و به مجلس داده شده است. تعداد کل طرح‌ها در برنامه ششم، ۳۰ طرح است و برآورد سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اين ۳۰ طرح، ۳۹.۸ ميليارد دلار تعيين شده است. از اين ۳۰ طرح، ۲۵ طرح پتروشيمي‌و ۵ طرح بالادستي تامين‌کننده خوراک است که ظرفيت کل ۲۵ طرح پتروشيمي‌۴۹.۱ ميليون تن در سال و سرمايه‌گذاري کل آن ۳۱.۳ ميليارد دلار برآورد شده و سرمايه‌گذاري کل طرح‌هاي بالادستي تامين‌کننده خوراک ۸.۵ ميليارد دلار برآورده شده است.
* معرفي مناطق مورد نظر براي توسعه صنايع پتروشيمي
شاهدايي با اشاره به دو منطقه ماهشهر و عسلويه براي توسعه صنعت پتروشيمي‌گفت: تقريبا در اين دو منطقه زميني براي سرمايه‌گذاري باقي نمانده است و با توجه به‌امايش سرزميني که در اين زمينه انجام شده، بايد پتروشيمي‌در مناطقي توسعه پيدا کند که در کنار خوراک و در نزديکي آب باشد که بزرگترين منبع آب، عمان و خليج فارس هستند که در نزديکي آنها زيرساخت‌هاي صادرات نيز فراهم است.
وي ادامه داد: حدود ۳۰۰۰ هکتار زمين در دست مطالعه است که به عنوان فاز دوم منطقه ماهشهر انجام شود. همچنين در عسلويه سايت انرژي‌بر پارسيان توسط شرکت ايميدرو در حال انجام است که سياستگذاري آن بر عهده شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌قرار دارد. همچنين مناطق ديگري مانند لاوان، کيش و قشم به دليل منابع هيدروکربري که در اين مناطق وجود دارند، مدنظر هستند. همچنين جاسک با توجه به پتانسيل درياي عمان مدنظر دولت و وزارت نفت قرار دارد. همچنين چابهار از مناطق ديگر مدنظر براي توسعه صنعت پتروشيمي‌است.
معاون وزير نفت با اشاره به توليد پروپيلن از متانول گفت: يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي صنعت پتروشيمي‌توليد پروپيلين از متانول است که شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌اين فرآيند را به بخش پژوهش و فناوري واگذار کرد و اميدواريم با يک سرمايه‌گذاري خارجي بتوانيم اين طرح را به مرحله تجاري برسانيم.
* آثار برجام بر صنعت پتروشيمي
شاهدايي در ادامه در مورد آثار برجام در صنعت پتروشيمي‌توضيح داد: از سال گذشته تاکنون شرکت‌هاي معتبر دنيا در حوزه پتروشيمي‌مذاکرات زيادي با ما داشتند. همچنين ما بازارهاي صادراتي اروپا را از دست داده بوديم که در حال حاضر مجددا فعاليت صنايع پتروشيمي‌در بازارهاي صادراتي اروپا و همچنين آمريکاي جنوبي آغاز شده است. همچنين شرايط حمل و نقل و بيمه در بازارهاي جهاني بهبود پيدا کرده و بانک‌هاي جهاني تضمين‌کننده سرمايه‌گذاري در ايران شده‌اند. وي ادامه داد: از سوي ديگر قيمت تمام شده محصولات توليدي و اجرايي طرح‌ها کاهش پيدا کرده زيرا در حال حاضر به صورت مستقيم با شرکت‌ها مذاکره مي‌کنيم. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با تاکيد بر اينکه اين صنعت به روابط بين‌المللي وابسته است، توضيح داد: به دليل نياز به تکنولوژي و سرمايه‌گذاري صنعت پتروشيمي‌وابستگي زيادي به روابط بين‌المللي دارد.
 *تمايل شرکت‌هاي معتبر خارجي براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي
وي همچنين از تمايل شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌خبر داد و گفت: شرکت‌هاي معتبر خارجي که قبلا در صنعت پتروشيمي‌ايران حضور نداشتند، اکنون اعلام تمايل کرده‌اند. براي مثال شرکت توتال تاکنون در صنعت پتروشيمي‌ايران سرمايه‌گذاري نکرده بود اما اکنون اعلام تمايل کرده است. همچنين شرکت BAFF در حال بررسي يک طرح با ميزان سرمايه‌گذاري 4 تا 4.6 ميليارد دلاري با يک شرکت ايراني است. اين بررسي در مرحله فني و اقتصادي قرار دارد و هر زمان به نتيجه نهايي رسيد، به قرارداد منجر مي‌شود. همچنين شرکت‌هاي لينده، ميتسويي، فرکوبه، سوجيت، هيوسانگ و شل از جمله شرکت‌هاي معتبر خارجي هستند که براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌ابراز تمايل کرده‌اند.
شاهدايي همچنين از مذاکره با بانک‌ها و شرکت‌هاي خارجي براي تامين مالي طرح‌ها خبر داد و گفت: اين بانک‌ها همگي جزو بانک‌هاي دست اول اروپايي هستند. نقش بانک‌ها در تامين فاينانس‌ها و سرمايه‌گذاري در کشور بسيار موثر است. البته اين موضوع علي‌رغم برجام روند کندي دارد. از سوي ديگر شرکت‌هاي اروپايي تمايل دارند در ايران سرمايه‌گذاري کنند اما بانک‌هاي اروپايي نگران تضمين سرمايه‌گذاري در ايران هستند زيرا گمان مي‌کنند ممکن است با آمريکا دچار مشکل شوند به همين دليل بايد خود شرکت‌ها از بانک‌ها براي سرمايه‌گذاري در ايران تامين منابع کنند.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در مورد قيمت‌گذاري خوراک پتروشيمي‌ها اظهار کرد: بخش خصوصي هميشه به دنبال حداکثري سودآوري و حداکثر کردن حاشيه سود است. وزارت نفت تامين‌کننده خوراک بوده و همه تمهيدات لازم را در نظر گرفته است که شرکت‌ها در قيمت‌گذاري تامين خوراک با ضرر مواجه نشوند. در اين راستا مجلس کميته‌اي تشکيل داده تا وزارت نفت و بخش خصوصي مذاکراتي انجام دهند اما از نظر شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌شرکت‌ها در قيمت‌گذاري خوراک با ضرر مواجه نمي‌شوند.
 *خط اعتباري ژاپن هنوز فعال نشده است
شاهدايي در ادامه با اشاره به خط اعتباري ژاپن اظهار کرد: اين خط به دليل مشکلاتي از جمله بدهي برخي شرکت‌ها که به دليل تحريم تسويه نشده بود، هنوز فعال نشده است. در حال برطرف کردن مشکلات موجود هستيم اما هنوز از پتروشيمي‌اولويت طرح‌ها را نخواسته‌اند.
* لزوم يکپارچه شدن شرکت‌هاي پتروشيمي
وي در ادامه با اشاره به شرکت بازرگاني پتروشيمي‌توضحي داد: زماني که شرکت بازرگاني پتروشيمي‌تاسيس شد، متعلق به شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌بود اما اين شرکت به بخش خصوصي واگذار شد و هر کدام از شرکت‌هاي زيرمجموعه آن آغاز به فروش محصولات با برند خود کردند. زماني که اين شرکت‌ها با يک برند و نام در جهان فعاليت نکنند، نمي‌توانند سياستگذار و تعيين‌کننده قيمت در منطقه باشند و جايگاه واقعي خود را در مناسبات جهاني از دست خواهند داد. بايد تلاش کنيم تا به سمت يکپارچه‌سازي اين شرکت‌ها برويم.
* دليل قطع گاز برخي از شرکت‌هاي پتروشيمي
معاون وزير نفت در مورد قطع گاز برخي از شرکت‌هاي پتروشيمي‌توضيح داد: در قراردادي که شرکت ملي گاز با شرکت‌هاي پتروشيمي‌دارد که ذکر شده که شرکت ملي گاز تعهدي مبني بر گازرساني به شرکت‌هاي پتروشيمي‌در زمستان ندارد زيرا زماني که کشور با مشکل سرمايه مواجه مي‌شود اولويت با گازرساني به مردم براي مصرف خانگي است. شاهدايي ادامه داد: از سويي ديگر به دليل اينکه ترکمنستان صادرات گاز خود به ايران را قطع کرد، براي گازرساني به بخش‌هاي شمالي کشور با مشکل مواجه شديم که شرکت‌هاي پتروشيمي‌بايد اين موضوع را رعايت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: