کد خبر: ۴۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر سوئد مطرح کردند:
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر شنبه در دیدار آقای استفان لوفون نخست وزیر سوئد با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دو کشور برای ارتقاء همکاری‌ها، خاطرنشان کردند: از افزایش ارتباطات دو کشور در همه عرصه‌ها استقبال می‌کنیم و امیدواریم مذاکرات و توافقات انجام شده در عمل نیز تحقق پیدا کنند.
سوئد در چشم مردم ما کشوری خوشنام است
به گزارش تجارت آنلاین، حضرت آیت الله خامنه‌ای سطح کنونی روابط ایران و سوئد را بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود ارزیابی کردند و افزودند: سوئد به‌دلیل ارتباطات طولانی با ایران، در چشم مردم ما کشوری خوشنام است و این خوش‌بینی ملت‌ها به یکدیگر، زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود.
ایشان با اشاره به رفت‌وآمد و مذاکرات برخی دولت‌های اروپایی در تهران در طول یک‌سال و نیم اخیر و در عین حال عملی نشدن اغلب توافقات انجام‌گرفته، خطاب به نخست‌وزیر سوئد گفتند: با شناختی که از جنابعالی وجود دارد، شما فردی اهل اقدام و عمل هستید و انتظار می‌رود به نحوی عمل کنید که توافقات صرفاً بر روی کاغذ باقی نماند.
رهبر انقلاب اسلامی، مهمترین ظرفیت ایران را «جوانان تحصیل‌کرده و با نشاط و آماده‌به‌کار، و ملتی پر شور و با عزم و اراده بالا» خواندند و با اشاره به راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن امسال گفتند: سالگرد انقلاب‌ها در دنیا به صورت تشریفاتی و با انجام رژه نظامی در حضور تعدادی از نخبگان و سیاسیون برگزار می‌شود اما در ایران، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یک جشن واقعی است که به‌دست خود مردم و با حضور همه قشرها برگزار می‌شود.
ایشان این حضور پر شور و مثال‌زدنی را نشانه‌ای شگفت‌انگیز و بی‌بدیل از نشاط و آمادگی ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: تحلیلگرانی که از دور درباره ایران قضاوت می‌کنند، از درک این عظمت عاجز هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به رأی مثبت جمهوری اسلامی ایران به عضویت سوئد در شورای امنیت سازمان ملل، افزودند: شورای امنیت ظرفیت مهمی است که متأسفانه زندانیِ برخی قدرت‌های بزرگ شده است اما در عین حال می‌توان با ایفای نقشی سازنده، در جلوگیری از اِعمال استانداردهای دوگانه از سوی این نهاد تلاش کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ریشه مشکلات امروز منطقه را دخالت بعضی قدرت‌های بزرگ خواندند و افزودند: امریکا و بسیاری از قدرتهای اروپایی در ایجاد حوادث تلخ در سوریه و عراق نقش داشته‌اند و مردم منطقه با آگاهی از این دخالت‌ها، به‌درستی به آنها بدبین هستند.
ایشان، راه‌حل مشکلات منطقه را در درون منطقه دانستند و با اشاره به وضعیت رو به بهبود در عراق، افزودند: امکان حل مسئله سوریه نیز به همین ترتیب وجود دارد اما لازمه آن، قطع حمایت از تروریزم و جنگ‌افروزی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، حضور سفیران برخی کشورهای غربی در میان معارضان دولت سوریه و تحویل سخاوتمندانه سلاح به آنان در آغاز شکل‌گیری مخالفتها در سوریه را نمونه‌ای از این دخالتهای مشکل‌ساز برشمردند و خاطرنشان کردند: برای حل مشکل، باید ریشه مشکل را شناخت و سپس به درمان آن پرداخت.
در این دیدار که حجت‌الاسلام روحانی رییس‌جمهور نیز حضور داشت، استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد، سفر به تهران را سفری مهم و تاریخی خواند و با ارزیابی مثبت از مذاکرات دوجانبه، افزود: در مورد روابط اقتصادی و مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم و تلاش می‌کنیم تا توافقات عملی شود.
لوفون با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: کرسی عضویت در شورای امنیت را برای انجام کاری مؤثر و متفاوت قبول کردیم و بر همین اساس نیز در این جایگاه از مواضع کشورهای غیرمتعهد پشتیبانی کرده‌ایم.
نخست‌وزیر سوئد با تاکید بر اهمیت نقش ملت‌ها به خصوص جوانان تحصیل‌کرده و فعال، گفت: جمعیت جوان ایران، سرمایه و دارایی بسیار ارزشمندی است.
استفان لون نخست وزیر سوئد که جمعه شب وارد تهران شد، صبح شنبه پس از استقبال رسمی توسط رییس جمهوری ایران وارد مذاکره دو جانبه و چند جانبه شدند.

*همکاری ایران و سوئد برای امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای
در همین رابطه رییس جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست هیات های عالی‌رتبه ایران و سوئد اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه را بسیار تحریک‌کننده دانست و گفت: همه باید به عنوان یک مسئولیت بزرگ درک کنیم که اعمال و رفتار رژیم صهیونیستی یکی از ‏ریشه‌های اصلی ایجاد ناامنی و تنش در منطقه و خاورمیانه است.‏
وی با بیان ‏اینکه تهران و استکهلم از روابط تاریخی و دیرینه مثبتی برخوردار هستند، اظهار داشت: این سفر در شرایطی ‏انجام می‌شود که توافق هسته‌ای انجام و تحریم‌ها برداشته شده و شرایط نیز برای توسعه روابط اقتصادی دو ‏کشور بیش از گذشته آماده است و بدون تردید این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.‏
رییس جمهوری گفت: توافق هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت بزرگ این واقعیت را روشن کرد که ‏کشورمان در زمینه مسایل مهم بین‌المللی دارای شفافیت است و همچنین صداقت و صلح‌آمیز بودن ‏فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اثبات رسانید.‏
روحانی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط ایران و سوئد وجود دارد، گفت: با ‏توجه به تجربه سوئد در زمینه امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای و تجهیزات ایمنی نیروگاه‌ها و همچنین مدیریت پسماند، این حوزه می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور باشد.‏
وی همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تولید دارو و تجهیزات ‏پزشکی، صنعت و فناوری‌های نوین، حمل و نقل، محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و فناوری ‏اطلاعات را از زمینه‌های مهم همکاری بین دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران و سوئد می‌توانند در تمامی این ‏حوزه‌ها همکاری‌های دو جانبه و مشترکی داشته باشند و در ایران این آمادگی وجود دارد تا به عنوان هاب ‏منطقه‌ای در زمینه صنعت و تکنولوژی‌های مختلف، با سرمایه‌گذاری‌های مشترک بتوانیم محصولات مشترکی ‏را تولید و در منطقه و جهان عرضه کنیم.‏
رییس‌ جمهوری همچنین ضرورت تقویت همکاری‌های بانکی و مالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای ‏اینکه بتوانیم همه ظرفیت‌های همکاری را فعال کنیم، نیازمند، توسعه و تسهیل هر چه بیشتر روابط بانکی هستیم.‏
پس از این دیدارها، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های نوآوری و فناوری که از طرف ایران سورنا ستاری معاون فناوری رییس جمهوری و از طرف سوئد خانم آن لیند وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد به امضا رسید.
پنج سند همکاری در زمینه های فناوری، علوم تحقیقات، امور جاده ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده میان جمهوری اسلامی ایران و سوئد در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوئد امضا شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار