کد خبر: ۴۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
حضور غول های خودروسازی جهان در تهران
تجارت آنلاین - سعید قلیچی: پيش‌بيني‌ها اين بود كه با تشديد تحريم‌ها طي سال‌هاي گذشته صنعت خودروسازي ايران نابود شود، اما اينطور نشد و اين صنعت طي تمام اين سال‌ها به توسعه خود ادامه داد.
استارت تازه صنعت خودرو ایران
حالا شرايط به نحوي رقم خورده است كه اين ايران است كه براي حضور خودروسازان خارجي در كشور شرط گذاري مي‌كند.
به گزارش تجارت آنلاين، روز گذشته سالن همايش‌هاي برج ميلاد ميزبان ميهمانان داخلي و خارجي صنعت خودرو در بزرگترين گردهمايي خودرويي كشور بود. ديروز چهارمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران با محور فروش و خدمات پس از فروش آغاز به كار كرد. در اين همايش مدیران خودروسازی های بزرگ اروپایی و آسیایی از جمله پژو سیتروئن، اسکانیا، رنو و مدیران عامل انجمن قطعات خودرو ترکیه و رئیس هیات مدیره انجمن قطعات خودرو فرانسه حضور دارند.

*توسعه صنعت خودروی ایران در دوران تحریم‌ها
در ابتدای چهارمین همایش صنعت خودرو ایران، دبیر این همایش گفت: در زمان تحریم مشکلات زیادی به صنعت خودرو تحمیل شد اما خوشبختانه ما به شرایط تحریم به عنوان یک فرصت نگاه کرده و توانستیم قدم‌های توسعه این صنعت را بر داریم. ساسان قربانی به‌عنوان نخستین سخنران با اعلام اینکه در سه همایش گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد صنعت خودرو کشور مطرح شد، اظهارداشت: در زمان تحریم به این صنعت مشکلات زیادی تحمیل شد حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند صنعت خودروی کشور نابود شود اما خوشبختانه ما به شرایط تحریم به عنوان یک فرصت نگاه کرده و توانستیم قدم‌های توسعه این صنعت را بر داریم. وی با اشاره به صحبت‌های سال گذشته رئیس‌جمهور در همایش صنعت خودرو، افزود: رئیس‌جمهور آن روز تاکید داشتند که ایران در صنعت خودرو با شرکت‌هایی همکاری می‌کند که بیشترین تولید قطعه در ایران داشته باشند. قربانی با بیان اینکه شرایط پس از برجام به گونه‌ای است که فضای رقابتی تولید خودرو در کشور کاملا محسوس و قابل لمس است تصریح کرد: این همایش با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همسویی دارد و هدف، توسعه هوشنمندانه صنعت خودرو ایران و تحقق نیازهای مشتریان خواهد بود.

*شروط ایران برای حضور خودروسازان بین‌المللی
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ۶ قرارداد خودرویی با خارجی‌ها تا سال ۹۵ نهایی خواهد شد گفت: در نیمه اول سال آینده نخستین محصول سایپا و سیتروئن تولید و تا پایان ۲۰۱۷ یا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تولیدات مشترک ایدرو و رنو آغاز می‌شود. منصور معظمی روز گذشته و در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با اعلام اینکه در شش ماهه اول امسال رشد اقتصادی خوبی در کشور اتفاق افتاده، اظهار داشت: دو بخش کلیدی و مهم از جمله صنعت نفت و گاز و صنعت کشور در این رشد و جهش نقش بسیار بالایی داشتند. این به این معنی است که اگر بتوانیم اقدامات بیشتری را در این دو بخش انجام دهیم مسیر توسعه کشور بیشتر فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه امروز خودرو یک وسیله لوکس به شمار نمی‌آید، افزود: به مسئولین و مردم حق بدهید که از من در مورد صنعت خودروی کشور سوال بپرسند مردم گاهی به زبان شکوه نارضایتی خود را از این حوزه اعلام می‌کنند به همین منظور ما امروز دور هم جمع شده‌ایم تا مشکلات امروز صنعت خودرو را شناسایی و در صدد رفع آن باشیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: صنعت خودرو درسال 95 اتفاقات و توفیقات خوبی را بدست آورد مردم امروز ولی نعمت ما هستند و ما در سال آینده باید تصمیمات بیشتری را برای توسعه صنعت خودروی کشور به کار بگیریم البته باید تأکید کنم در سال‌های آینده مردم از تصمیمات امروز مدیران صنعت خودرو به نیکی یاد خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو مجموعه‌ای از تولیدکننده و قطعه‌ساز است، اظهار داشت: در سال گذشته حدود 93 میلیون خودرو در دنیا با تراز مالی 2 هزار میلیارد دلاری تولید شده است، در همین مقطع صنعت خودرو جهان 500 میلیارد دلار مالیات به دولت پرداخت کرده است این موضوع نشان می‌دهد، صنعت خودرو علاوه بر پتانسیل‌های بسیاری بود و ما می‌توانیم با ایجاد فضای رقابتی از پتانسیل این صنعت استفاده کنیم. معظمی با اعلام اینکه در سال‌جاری تولید خودرو نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته، افزود: امسال تولید خودرو به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید البته ظرفیت امروز صنعت خودرو بیش از این ارقام است و ما باید از تمام پتانسیل این حوزه استفاده کنیم.
معظمی با تأکید براینکه سیاست ما این است که بتوانیم پاسخگوی نیاز بخش‌های مختلف کشور باشیم، تصریح کرد: بعد از برجام که من آن را یک فرصت طلایی برای تعامل شرکت‌های ایرانی و خارجی می‌دانم صنعت خودرو مسیر توسعه خوبی را پشت سرگذاشته است. البته باید تأکید کنم صحبت من صرف خودروساز نیست بلکه قطعه سازان نیز توانسته‌اند به توفیقات خوبی دست پیدا کنند. وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی اوقات از من سوال می‌شود که چرا شما فقط با برخی از کشورها قرارداد منعقد کرده‌اید، گفت: بازار ایران بر روی همه باز است و هیچ محدودیتی وجود ندارد و تولیدکنندگان خارجی به راحتی می‌توانند با رعایت شروط در این بازار فعالیت کنند اما باید بگویم ایران فقط به دنبال واردات نیست و ما به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌دهیم فقط به واردات محصول به ایران تمرکز کنند بلکه شرط ما این است که باید سرمایه‌گذاری و تولید داخل نیز در کشور انجام شود.
معاون وزیر صنعت در خصوص شروط وزارت صنعت برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران، اظهار داشت: با تولید صادرات محور، استفاده حداکثری از توان داخلی و افزایش سهم ساخت داخل به شرط مهم وزارت صنعت به شمار می‌آید به نحوی که ما در قراردادهای جدیدی که با خودروسازان منعقد کرده‌ایم حداقل 40 درصد ساخت داخل را اعلام و باید آن را در یک بازه زمانی به 60 تا 70 درصد نیز برسانیم که این موضوع یک فرصت برای قطعه سازان به شمار می‌آید. معظمی با بیان اینکه ما نباید تولیدکننده بلکه باید خودروساز شویم، گفت: در تمام قراردادها بحث طراحی و تولید خودرو مورد توجه قرار گرفته است. دیگر شرط وزارت صنعت خدمات پس از فروش است. البته در اینجا باید اعلام کنم چه خوشمان یا چه بدمان بیاید ما هنوز نتوانسته‌ایم رضایت مشتریان را در بحث خدمات پس از فروش کسب کنیم برای رفع این موضوع باید اقدامات لازم برای کسب رضایت مشتری انجام شود. وی به قراردادهای خودرویی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول سال آینده نخستین محصول سایپا و سیتروئن تولید خواهد شد. در مورد تفاهم نامه ایدرو و رنو نیز باید بگویم تا پایان 2017 یا سه ماهه اول سال 2018 تولیدات مشترک این تفاهم نامه نیز آغاز می‌شود همچنین فولکس واگن و هیوندایی نیز تفاهم نامه‌هایی را به امضا رساندند که در مرحله نهایی قرار دارد. در مجموع باید بگویم 6 قرارداد تا پایان سال 95 نهایی خواهد شد.

*گسترش فعالیت‌های رنو در ایران
در بخش دیگری از چهارمین همایش صنعت خودرو ایران، قائم مقام ارشد رنو گفت: ایران ستون اصلی برای توسعه همکاری‌های ما در جهان است. برنارد کامبیر اظهار کرد: ما مایل هستیم که به بهبود ساختارهای صنعت خودرو با مشارکت ایران بپردازیم. وی با بیان اینکه کیفیت یکی از مولفه‌های اصلی فعالیت رنو در ایران است، خاطرنشان کرد: فروش رنو در سال گذشته میلادی در ایران رشد خوبی داشته است. وی با بیان اینکه در ایران رفتار مشتریان نیز مانند دیگر نقاط جهان در حال تغییر است، خاطرنشان کرد: در گذشته بیشتر مشتریان به شیوه‌های سنتی خرید خودرو متکی بودند. در حالی که هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد مشتریان از اینترنت برای این منظور استفاده می‌کنند. قائم مقام ارشد رنو ادامه داد: کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران باید ارتقا یافته و رضایت مشتریان جلب شود، ضمن آنکه باید سیاست نرخ‌گذاری مشخص و شفافی برای این خدمات شکل بگیرد. وی افزود: آموزش پرسنل فعال در خدمات پس از فروش خودرو در ایران و بهینه‌سازی ارائه خدمات از جمله اقدامات آتی رنو در صنعت خودروی ایران خواهد بود. وی تصریح کرد: به کارگیری فناوری‌های جدید از جمله ارائه وقت پذیرش در تعمیرگاه‌ها به صورت آنلاین و همچنین استفاده از اپلیکیشین‌های تلفن همراه در خدمات پس از فروش خودرو از دیگر اقدامات رنو در ایران خواهد بود.

*امضای3 یادداشت تفاهم در صنعت قطعه‌سازی
رئیس انجمن قطعه‌سازان فرانسه از امضای سه یادداشت تفاهم همکاری با ایران در حوزه صنعت قطعه‌سازی خبر داد. موگه، رئیس انجمن قطعه‌سازان فرانسه در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اظهار کرد: در سال‌های اخیر سه یادداشت تفاهم همکاری با ایران در حوزه قطعه‌سازی امضا کرده‌ایم. وی با بیان اینکه مدیران ۹۰ شرکت فرانسوی در چهارمین همایش بین‌المللی خودرو در ایران شرکت کردند، خاطرنشان کرد: این همایش فرصت مناسبی برای شناخت از قابلیت‌های صنعتی ایران و ارتقاء همکاری‌ها است. رئیس انجمن قطعه‌سازان فرانسه تصریح کرد: انجمن قطعه‌سازان فرانسه در سال گذشته بیش از سه‌ونیم میلیارد یورو فروش داشته است. موگه در پایان گفت: امیدواریم با توسعه همکاری‌ها بتوانیم همکاری‌های خود را با ایران در حوزه صنعت خودرو و قطعه توسعه دهیم.

*امضای قرارداد تولید پلت‌فرم با شرکت طراح ایتالیایی

همچنين هاشم یکه‌زارع، مديرعامل ايران‌خودرو در چهارمین همایش بین‌المللی خودرو ایران اظهار داشت: قرارداد طراحی پلت‌فرم جدید را طی 20 تا 25 روز آینده در قالب یک کنسرسیوم با یک شرکت طراحی ایتالیایی امضا خواهیم کرد که بزرگترین قرارداد پلت‌فرم در ایران خواهد بود. وی تصریح کرد: در این قرارداد، انتقال دانش فنی و بومی‌سازی مد نظر قرار دارد و اولین موتور توسط کارشناسان ایرانی و آلمانی طراحی خواهد شد. یکه‌زارع افزود: دومین موتور توسط کارشناسان ایرانی و در کنار آلمانی‌ها طراحی می‌شود و طراحی سومین موتور نیز بدون حضور آلمانی‌ها و فقط با تأییدیه آنها طراحی خواهد شد. یکه‌زارع در ادامه با بیان اینکه در سال 2025 میزان تقاضای خرید خودرو در ایران و کشورهای همسایه به 6.7 میلیون دستگاه خواهد رسید، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این کشورها 5.8 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد و باز هم 900 هزار دستگاه خودرو به این کشورها وارد خواهد شد.
به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، درآمد صنعت خودروسازی در سال 2025 به 4 هزار میلیارد دلار می رسد. وی سهم ایران‌خودرو در بازار خودرو را ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد خواهد رسید. وی توضیح داد: تولید ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که ۶۰۰ هزار دستگاه باید صادر شود. یکه‌زارع اظهار داشت: گردش مالی حاصل از تولید خودرو در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۰ میلیارد دلار و حاصل از خدمات ۱۴ میلیارد دلار بوده است که این ارقام در سال ۲۰۲۵ به ترتیب به ۵۱ میلیارد دلار و ۳۳.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

*آغاز همكاري ميان قطعه‌سازان ايران و خارجي
در ادامه همچنين رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: هم‌اکنون در صنعت قطعه‌سازی 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و 5 میلیارد دلار سرمایه در گردش فعلی این بخش است. رضا رضایی ادامه داد: براساس سند چشم‌انداز 1404 برنامه‌ریزی شده که قطعه‌سازان رشد 4 برابری داشته باشند و ارزش کار آنها به 31 میلیارد دلار برسد که 25 میلیارد دلار برای بازار داخلی و 6 میلیارد دلار برای صادرات در نظر گرفته شده است. وي با اشاره به موفقیت اعضای این انجمن در کسب استانداردهای مختلف در خصوص تولید رنو و پژو گفت: هم اکنون ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی 19 درصد است و قرار است این میزان در سال 1404 به تولید 3 میلیون خودرو در کشور برسد که یک میلیون آن صادر می‌شود و تمام این خودروها باید  50 درصد قطعات مصرفی خود را از برندهای داخلی تهیه کنند. رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان با همه محدودیت‌ها موفق به همکاری مشترک با شرکای خارجی شدند و در حال حاضر با 90 قطعه ساز به صورت تولید مشترک مشغول فعالیت هستند.

*پژو ۲۰۰۸ قبل از نوروز عرضه می‌شود
در بخش ديگري از چهارمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو مدیرعامل پژو گفت: پژو ۲۰۰۸ به‌عنوان جدیدترین نسل از خودروهای پژو قبل از نوروز در ایران عرضه خواهد شد. جان فیلیپ اینپاراتو اظهار کرد: تولید پژو ۲۰۰۸ از حدود یک ماه پیش در اروپا آغاز شده است. وی با بیان اینکه پژو ۳۰۱ جدید و پژو ۲۰۸ جدید نیز در ایران عرضه خواهند شد، گفت: این خودروها جدیدترین نسل از خودروهای تولید پژو در جهان هستند. مدیرعامل پژو ادامه داد: این شرکت شریک تاریخی و قابل اعتماد صنعت خودروی ایران بوده و برای ۴۰ سال رابطه منحصر به فردی با ایران داشته است. وی افزود: تاکنون بیش از ۶ میلیون دستگاه انواع خودروی پژو از جمله پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ از سوی شریک ما ایران‌خودرو در ایران تولید شده و این خودروها بخشی از صادرات روزانه خانواده‌های ایرانی هستند.

*خبرهاي خوب سايپا براي سهامداران
در ادامه همايش بين‌المللي صنعت خودرو مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا خبر داد. مهدی جمالی در اين همایش اظهار کرد: فروش محصولات سایپا در بورس کالا به زودی انجام خواهد شد و سراتو نیز در بورس پذیرفته شده است. وی با بیان اینکه به زودی اوراق فروش محصولات سایپا در بورس عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: هفته آینده نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه جدید در بورس منتشر خواهد شد. او ادامه داد: در ادامه اصلاح ساختار مالی گروه خودروسازی سایپا تا پایان امسال خبرهای خوبی برای سهامداران خواهیم داشت. به گونه‌ای که پایان امسال گروه سایپا به سود عملیاتی خواهد رسید. وی با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری ساینای اتوماتیک با کمترین قیمت عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: خودروی ۲۱۲ نیز با طراحی جدید عرضه خواهد شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: برای اولین بار در کشور برند قطعات یدکی در گروه سایپا با نام سیپارت طراحی و به بازار عرضه خواهد شد. جمالی ادامه داد: بعضا می‌گویند شرکت سایپا کاشان ارزان یا گران فروخته شده در حالی که این شرکت با قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران قیمت‌گذاری شده است. وی تصریح کرد: در مذاکرات با گروه سیتروئن این شرکت پذیرفت ۳۰ درصد صادرات خودروهای مشترک تولیدی با سایپا را در شبکه جهانی خود انجام دهد. وی خاطرنشانکرد: تولید سایپا که در سال‌های گذشته به عددهای غیرقابل قبول روزانه ۸۰۰ دستگاه رسیده بود، هم‌اکنون به روزانه ۲۵۰۰ افزایش یافته است.

*توليد 3 مدل جديد سيتروئن در سايپا
همچنين مدیرعامل سیتروئن نيز در چهارمین همایش صنعت خودرو ایران گفت: یک سال قبل همکاری مشترک سایپا با سیتروئن رو اعلام کردیم و در سال 2016 موافقت نامه در حوزه فروش خودرو منعقد شد. لیندا جکسون در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 2018 اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن در سایپا کاشان تولید شود و انتظار می‌رود این محصول بتواند تقاضای بازار ایران را به خوبی پاسخ دهد . وی افزود: با این همکاری سیتروئن به بازار ایران بازمی‌گردد. مدیرعامل سیتروئن گفت: سیتروئن و سایپا در 50 گذشته با یکدیگر همکاری داشته‌اند که حاصل آن معرفی دو مدل خودرو بود و در سال 2017 این مشارکت وارد مرحله جدیدی شده است. وی افزود: سیتروئن قواعد را به هم زده است و برندهای معروف و مردم پسندی را به بازار عرصه کرده است. پاسخ ما در تعهدات جدید خواهد بود و قول و وعده ما رویکرد جدید برای عرضه محصولات جدید است. وی گفت: خودروهای سیتروئن تولیدی در سایپاکاشان از به روز ترین خودروهای تولیدی در ایران خواهد بود و در این کارخانه سه مدل خودرو با 70 درصد داخلی‌سازی تولید خواهد شد که همگی از نسل جدید خودروهای سیتروئن است.

*برنامه‌ريزي براي بهبود چهره بيروني صنعت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین همایش صنعت خودرو گفت: ما 8 سال تحریم را پشت سر گذاشتیم و تبلیغات سو به گونه‌ای بود که بر علیه کشور ما بود اکنون امیدواریم روحیه‌ای که پس از توافق هسته ای صورت گرفته همچنان ادامه پیدا کند. محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه افزود: قرارداهای جدید در حال انعقاد است و با اروپایی‌ها مذاکرات زیادی داشتیم که فرانسه پیش قدم بوده و در این زمینه قراردادهای خودرویی ایران خودرو پژو منعقد شده و تلاش می‌کنیم قرارداد رنو قبل از عید امضا شود. وی افزود: با آلمانی نیز در سواری و تجاری مذاکره می‌کنیم و دیروز توافق‌نامه‌ای با سوئد امضا شد و امروز کلنگ پروژه مشارکت خودرویی با آنها به زمین زده می‌شود. وی اظهار داشت: با کره جنوبی نیز مذاکراتی انجام شده و متعهد به سرمایه‌گذاری شده‌اند.
نعمت‌زاده در ادامه افزود: جو منفی بر علیه صنعت خودرو در جامعه حکمفرماست ولی استحقاق این کم‌لطفی رو ندارد صنعت خودرو مشکلات زیادی دارد ولی باید چهره بیرونی این صنعت را با مدیریت بهبود بخشیم و با کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش مناسب این چهره را تغییر دهیم. وی افزود: در اواخر سال 92 و اوایل 93 برنامه راهبردی صنعت خودرو تا سال 1404 تدوین شده و جز برنامه‌های راهبردی ما شده است. امروز حلقه باقی مانده، فروش و خدمات پس از فروش است و انتظار می‌رود که توجه ویژه‌ای به این بخش شود. باید کاری کنیم که سال آینده همه صنعت خودرو را تشویق کنند. نعمت‌زاده گفت: 25 درصد نارضایتی مشتریان به دلیل کمبود قطعات در تعمیرگاه‌هاست که باید رفع شود و 16 درصد مسائل دیگر بود. از همه افرادی که در بخش خدمات پس از فروش فعالیت می‌کنند می‌خواهیم تا برای رفع نارسایی‌هایی که در این حوزه وجود دارد تلاش کنند. وی افزود: در زمینه سیاست‌گذاری علاوه بر برنامه راهبردی آیین‌نامه‌هایی را در حوزه تعمیر و نگهداری تدوین کرده‌ایم. باید بدانیم که بدون رضایت مشتریان بازار را به دست نخواهیم آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار