کد خبر: ۴۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
دو هفته از صدور ابلاغیه اجرایی افزایش وام مسکن مهر (از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان) می‌گذرد اما شرایط سخت بانک مسکن برای دریافت کنندگان، سازندگان مسکن را سردرگم کرده است.
سه سنگ بزرگ پیش پای وام۴۰میلیونی مسکن مهر
به گزارش تجارت آنلاین، در حالی که افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام مسکن مهر آغاز شده است اما سازندگان مسکن مهر تمایلی برای دریافت این وام ندارند؛ شرایط سخت پیش روی انبوه سازان موجب شده آنها عطای افزایش وام(۳۰ به ۴۰ میلیون تومان) را به لقایش ببخشند؛ البته در این میان تعدادی هم با تجمع در مقابل ادارات بانک مسکن خواستار تغییر سه شرط اساسی برای دریافت کنندگان این وام شده‌اند که تاکنون این اعتراضات و تجمعات بی‌اثر بوده و این سه عامل بازدارنده همچنان باقی است.
یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن انبوه سازان تهران که از پیمانکاران طرح مسکن مهر است با انتقاد از شروط غیر اصولی بانک مسکن به خبرنگار مهر، می گوید: براساس شروط اعمال شده هیچ پیمانکاری نباید چک برداشتی داشته باشد ضمن اینکه باید مفاصا حساب مالیاتی خود را تا سال ۹۴ پرداخت کرده و حسابرسی فعالیت های مالی پیمانکار هم تا سال ۹۴ تکمیل و تایید شده باشد.
محمدرضا نوریان شمیرانی می افزاید: وجود این سه شرط درحالی است که شرکت های پیمانکار، حسابرسی(ارائه اظهار نامه مالیاتی، جلسات حل اختلاف، بررسی لوایح مختلف) فعالیت های مالی سال ۹۴ را تازه آغاز کرده اند و دراین میان سازندگان طرح مسکن مهر به دلیل عدم موازنه در پرداختی و دریافتی این طرح، چک برگشتی دارند.
به گفته وی، به نظر می رسد بانک مسکن با توجه به الزام شروط موجود، به دنبال عدم پرداخت وام به سازندگان است.
نوریان اضافه می کند: اگرچه آورده متقاضیان باید صرف ساخت واحدها می‌شد اما به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم این مبالغ در مسایل زیربنایی و روبنایی (آب، برق، گاز و ...) هزینه شد و همین موضوع سبب شد که پیمانکار برای ساخت هزینه کمتری دریافت کرده و پروژه طولانی  و مشمول افزایش قیمت شده است.
پیمانکار طرح مسکن مهر بیان می کند: باتوجه به افزایش هزینه های ساخت و ساز مسکن در سال‌های گذشته، وزارت راه و شهرسازی الحاقیه هایی را برای حمایت از سازندگان صادر کرد اما به دلیل نیاز پروژه ها به منابع مالی و باتوجه به اینکه متقاضیان هم توانایی پرداخت نداشتند وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت که با افزایش وام از پیمانکاران حمایت کند تا پروژه ها هر چه سریعتر تکمیل شود.
وی با اشاره به اهمیت افزایش این وام در تکمیل طرح مسکن مهر تصریح می کند: این افزایش وام متعلق به پیمانکاران است زیرا متقاضی قادر به پرداخت نیست و صدور ابلاغیه جدید بانک مسکن مربوط به مصوبات سال ۹۲ بود و هم اکنون بعد از ۳ سال اجرایی شده است.
نوریان می افزاید: این افزایش وام با توجه به پیشرفت کار به پیمانکار پرداخت می شود و علی رغم اینکه دولت در حال سروسامان دادن طرح مسکن مهر است بانک مسکن به دنبال سنگ اندازی است و منابع مالی دریافت شده از وام های متقاضیان را برای تکمیل این طرح استفاده نمی کند.
وی می گوید: دلیل سنگ اندازی بانک مسکن منافع اقتصادی این بانک است زیرا وام مسکن مهر با سود کم پرداخت می شود و این بانک می تواند با پرداخت سایر وام ها سودهای  ۱۸ درصد از متقاضیان دریافت کند.
عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به شرایط مختلف افزایش وام مسکن اظهار می کند: رایزنی ها برای تعیین درصد سود این وام ادامه دارد اما پیش بینی می شود این وام بهره ۴ تا ۶ درصدی داشته باشد و شنیده ها حاکی ازآن است که رقم ۴ تا ۸ درنظر گرفته شده است.
نوریان ادامه می‌دهد:اگر بانک مسکن شروط سخت خود را تعدیل کند سازندگان توانایی دریافت این وام را خواهند داشت و امکان تسریع در تکمیل طرح مسکن مهر وجوددارد اما درصورتی که شروط باقی بماند طرح مسکن مهر همین روند کنونی را ادامه می دهد.
وی معتقد است: بانک مسکن به عنوان تامین کننده مالی این طرح معرفی شده است و نباید چنین شروطی را الزامی کند زیرا این شروط اجرای طرح مسکن مهر را با مشکل مواجه می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار