کد خبر: ۴۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
هم اندیشی بزرگان در بزرگترين گردهمايي صنعت فولاد كشور
تجارت آنلاین - سعید قلیچی: بزرگترين گردهمايي صنعت فولاد ايران روز گذشته در سالن همايش‌هاي صدا و سيما آغاز به كار كرد، همايشي كه علاوه بر نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت و مهدي كرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو، حجت الاسلام ناطق نوري نيز به‌عنوان ميهمان ويژه در آن حضور داشت.
درخشش دوباره فولاد ایران
به گزارش تجارت آنلاين، صنعت فولاد ايران با چالش‌هاي متعددي مواجه است. از جمله چالش‌هاي پيش روي صنعت فولاد ايران، فناوري قديمي‌است. چالش ديگر، مکان‌يابي طرح‌هاي فولادي است. براساس طرح جامع فولاد، بهترين مکان توسعه در کنار درياهاي جنوبي کشور خواهد بود. سومين چالش مهم پيش روي صنعت فولاد كشور همچنين کمبود زيرساخت‌هاست. کمبود زيرساخت به خصوص در بخش ريلي در بخش معدن و صنايع معدني مشهود است و هزينه تامين آن را بالا مي‌برد. با اين حال آنطور كه از صحبت‌هاي مسئولان در اين همايش مشخص است، برنامه‌ريزي براي افزايش توليد و بيشتر شدن سهم ايران از بازارهاي جهاني فولاد در دستور كار قرار دارد.
روز گذشته حجت‌الاسلام علي اكبر ناطق نوري، عضو تشخيص مصلحت نظام در هفتمين همايش فولاد كشور با بيان اينکه براي خروج از اقتصاد تک‌محور بايد روي کيفيت و فرآوري مواد معدني کار کنيم، گفت: فروش قله‌اي سنگ، اقدام زشتي است که بايد از آن جلوگيري شود. ناطق نوري اظهار داشت: کشورهاي پيشرفته بخش مهمي‌از توليد فولاد جهان را دراختيار دارند و يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي در دنيا، مصرف فولاد است. وي با اشاره به ظرفيت 50 ميليارد تني ذخاير معدني کشور، افزود: اين مسئله مي‌تواند يکي از نهادهاي مستحکم اقتصاد مقاومتي باشد. رئيس دفتر بازرسي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌گفت: اگر نتوانيم امنيت را براي سرمايه‌گذار فراهم کنيم، سرمايه از کشور خارج مي‌شود و سرمايه‌گذاران خارجي هم از حضور در ايران استقبالي نخواهند کرد.

*نجات كشور از اقتصاد تك‌محوري
عضو مجمع تشخيص مصلحت با بيان اينکه در اقتصاد ملي، شاخص‌هايي مانند رشد اقتصادي، توليد ملي، ايجاد اشتغال و کاهش وابستگي مدنظر است، گفت: اگر اين مسائل محقق شوند، اقتصاد کشور مستحکم خواهد شد و از تک‌محوري نجات مي‌يابيم. ناطق نوري با بيان اينکه تکيه اقتصاد بر نفت باعث مي‌شود سهم نسل‌هاي آينده را مصرف کنيم، گفت: در بخش آب نيز گفته مي‌شود که سهم چند نسل بعد از خودمان را هم مصرف کرده‌ايم که دليل اين اتفاق، بهره‌برداري‌هاي بي‌رويه و حفر چاه‌هاي غيرمجاز بوده است. وي اقتصاد تک‌محوري را آسيب‌پذير دانست و گفت: صنايع معدني بايد جايگزين نفت شوند تا اقتصاد کشور از تک‌محوري نجات يابد. ناطق نوري با اشاره به پيش‌بيني توليد 55 ميليون تن فولاد تا سال 1404 افزود: خوشبختانه براي مصرف داخلي مي‌توان 25 تا 30 ميليون تن فولاد را در اين چشم‌انداز درنظر گرفت که بايد 20 تا 25 ميليون تن نيز صادرات داشته باشيم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر لزوم تقويت کيفيت محصولات و فرآوري مواد معدني، گفت:‌ در غير اين صورت، از بازارهاي جهاني حذف خواهيم شد. وي ادامه داد: اگر کيفيت محصولات رقابتي نشود، از بازارهاي جهاني عقب مي‌افتيم، مازاد توليدات در انبارها پر مي‌شود و کارخانه‌ها ورشکست خواهند شد. به گفته ناطق نوري، خروج از اقتصاد تک‌محوري، نيازمند توجه به کيفيت و فرآوري مواد معدني است.

*رشد 10 درصدي صنعت فولاد در 2016
همچنين وزير صنعت، معدن و تجارت در صحبت‌هاي روز گذشته خود با بيان اينکه در سال ۲۰۱۶ رشد جهاني فولاد در دنيا تنها يک درصد بوده، گفت: در اين شرايط، ايران 10 درصد رشد را تجربه کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در هفتمين همايش فولاد با بيان اينکه ايران رتبه شانزدهم در حوزه فولاد را در جهان کسب کرده و توانستيم در سال ۲۰۱۶ که رشد جهاني فولاد يک درصد بوده، توليد خود را 10 درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزايش دهيم. وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: اميدواريم با اين روند، پيش رويم و در حوزه فولاد، بيش از اين حرف براي اين داشته باشيم؛ اين در حالي است که دولت قصد و عملش اين نيست که در خلا تصميم بگيرد و مي‌خواهد منطق را حاکم کند.

*رشد در تمام بخش‌هاي زنجيره توليد فولاد
نعمت‌زاده با اشاره به طرح جامع فولاد نيز تصريح کرد: طرح جامع دو سال و نيم در رفت و برگشت و مطالعه زمان برد، ولي در طي جلسات، بازنگري آن هنوز هم ادامه دارد و مرتب بايد با شرايط جهاني اين طرح را به روزرساني کنيم. بر اين اساس امروز کنسانتره به ۴۵ ميليون تن ظرفيت رسيده‌ايم که ۶۰ درصد رشد را نسبت به ۲۸ ميليون تن سال ۹۲ داشته‌ايم. وي ادامه داد: در زمينه گندله از ۲۱ ميليون تن به ۳۵ ميليون تن رسيديم که ۶۶ درصد رشد را نشان مي‌دهد، اين در حالي است که اين دو حلقه بيشترين کمبود را در زنجيره توليد فولاد داشتند ولي اين رشد حاصل شد، همچنين آهن اسفنجي از ۱۹ به ۲۷ ميليون تن و شمش از ۲۴ به ۳۱ و نورد از ۳۱ به ۳۷ رسيده‌ايم. اين عضو کابينه يازدهم گفت: توليد سنگ‌آهن کشور از ۶۲ به ۷۵ ميليون تن رسانده‌ايم پس توليد فعلي بايد دو برابر شود، بر اين اساس بايد روي معدن متمرکز شده و به همين دليل از اکتشاف معدن شروع کرده‌ايم، در اين ميان فعاليت‌هاي گسترده‌اي در معدن انجام شده است.

*اختصاص 2 درصد بازار فولاد جهان به ايران
وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بايد به سمت ارزش افزوده بيشتر حرکت کنيم، در حاليکه برخي گله دارند که برخي هدفگذاري‌ها بلندپروازي است، اين در حالي است که معادن ما جوابگو در درازمدت نباشد، ولي يقين داريم که معادن ما بسيار است، به نحوي که معادن زيرزميني نيز بايد اکتشاف شود و مطابق با دنيا، مورد بهره‌برداري قرار دهيم. نعمت‌زاده ادامه داد: اينکه به حدود ۳ درصد توليد جهاني در حوزه معادن برسيم، حق ايران است. اين در حالي است که مصرف فولاد ايران در تمام صنايع و ساخت و ساز، بايد گسترش دهد، البته به اين معنا نيست که سازه‌هاي بتني را به فلزي تبديل کنيم، اين در حالي است که سازه‌هاي بتني در کشور کم است. وي اظهار داشت: اگر دو درصد بازار فولاد در دنيا به ايران اختصاص يابد، اتفاق خاصي نيست و رساندن آن از يک درصد فعلي به دو درصد، چيزي نيست؛ اما اگر بخواهيم به 10 درصد برسيم، بايد در بازار رقابتي تلاش کنيم؛ البته در اين ميان بانک‌ها نيز نگران بازار هستند، در حاليکه ما به آنها اطمينان مي‌دهيم که مي‌توانند به اين بازار اطمينان کنند.

*حركت به سوي توليد فولاد آلياژي در كشور
به گفته نعمت‌زاده، بايد ورق استينلس استيل(ضدزنگ) را در کشور توليد کنيم، اين هم کار سختي نيست و بايد کار را به نحوي پيش بريم که در اين حوزه نيز پيشرفت‌هاي خوبي داشته باشيم. بايد به سمت فولادهاي مخصوص و آلياژي حرکت کنيم و در کنار آن، توليد فولاد عادي را نيز ادامه دهيم. اين عضو کابينه يازدهم تصريح کرد: در اين ميان بايد روي مصرف انرژي و صرفه‌جويي کار جدي در صنعت فولاد صورت گيرد، اين کار ممکن است که هزينه ابتدايي سرمايه‌گذاري را اندکي بالا برد، اما در آينده بازار رقابتي است و موضوع قيمت تمام شده حرف اصلي را مي‌زند.

*افق روشن دستيابي به اهداف چشم‌انداز 1404
در بخش ديگري از هفتمين همايش فولاد مهدي كرباسيان، معاون وزير صنعت با تشريح جزئيات پيشرفت هفت طرح فولادي گفت: در بخش اکتشاف کم کار شده که در صدد جبران آن هستيم. رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اينکه صنعت فولاد ايران در دهه پنجم خود به سرمي‌برد، گفت: طي اين سال‌ها به رغم کوشش‌هاي بسياري که به عمل آمده، نبود توازن، دغدغه‌اي نزد سياستگذاران و کارشناسان اين صنعت ايجاد کرده بود. اما در دولت يازدهم، تلاش زيادي شده تا توسعه‌اي متوازن و برمبناي ملاحظات زيرساختي، زيست محيطي توام با مسئوليت اجتماعي صورت گيرد؛ بر همين اساس، افق اين مسير، دستيبابي به ظرفيت توليد ۵۵ ميليون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ است. كرباسيان با بيان اينکه ايران در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله خود طبق طرح جامع فولاد، دستيابي به ظرفيت توليد ۵۵ ميليون تن فولاد را هدفگذاري کرده، تصريح کرد: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، اين برنامه قابل تحقق است؛ اما براي رسيدن به اين اهداف چشم‌انداز، نياز به ۳۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري داريم.

*ظرفيت توليد فولاد كشور تا سال آينده
به گفته رئيس هيات عامل ايميدرو، در بخش فولاد خام، ظرفيت فعلي ۲۷ ميليون تن. نياز به توسعه ۲۸ ميليون تني تا چشم‌انداز است؛ ضمن اينکه در بخش آهن اسفنجي نيز ظرفيت فعلي ۲۵ ميليون تن است و نياز به توسعه ۳۳ ميليون تني ديگر تا چشم‌انداز داريم؛ در عين حال، در بخش گندله ظرفيت فعلي ۲۳ ميليون تن بوده و نياز به توسعه ۳۲ ميليون تني جديد تا چشم‌انداز داريم. وي با بيان اينکه در بخش کنسانتره نيز ظرفيت فعلي ۴۳ ميليون تن است و نياز به توسعه ۴۳ ميليون تني ديگر تا چشم‌انداز داريم، خاطرنشان کرد: سال آينده به ظرفيت توليد ۳۲ ميليون تن فولادخام، ۳۵ ميليون تن آهن اسفنجي، ۴۲ ميليون تن گندله، ۵۰ ميليون تن کنستانتره مي‌رسيم که اين حاصل تکميل زنجيره فولاد در کشور است. کرباسيان ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادي، متوسط رشد اقتصاد ۸ درصد و متوسط رشد معدن ۸.۸ درصد و متوسط رشد صنعت ۹.۳ درصد است.

*حركت به سوي توليد محصولات با ارزش افزوده بالا
كرباسيان با تشريح مزيت‌هاي توليد فولاد در ايران خاطرنشان کرد: از جمله مزيت‌هاي توليد فولاد در ايران، بازار مصرف بزرگ و رو به رشد منطقه‌اي و واردات ۳۴ ميليون تني فولاد کشورهاي اين منطقه است. رئيس هيات عامل ايميدرو ادامه داد: توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر از اهداف صنعت فولاد کشور است. وي با اشاره به افزايش چشم‌گير صادرات در زنجيره معدن و صنايع معدني خاطرنشان کرد: ورود تجهيزات و ماشين‌آلات مورد نياز به کشور و فعال شدن طرح‌هاي معدني و صنايع معدني کشور اعم از طرح‌هاي ايميدرو و ساير طرح‌هاي بخش خصوصي را نبايد از ياد برد.

*جزئيات فاينانس‌هاي جديد معدني
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از گشايش فاينانس‌هاي زير ۱۰۰ ميليون يورو براي پروژه‌هاي معدني خبر داد و گفت: ۱.۸ ميليارد يورو فاينانس در حوزه فولاد از چين استفاده شد. کرباسيان گفت: خوشبختانه‌ايميدرو ۱.۸ ميليارد يورو فاينانس در حوزه فولاد ايميدرو استفاده کرد؛ ضمن اينکه در حوزه آلومنيوم جنوب نيز يک ميليارد از طرح فاينانس چين استفاده شده است. رئيس هيات عامل ايميدرو ادامه داد: به تازگي نيز فولاد مبارکه بعد از سفر رئيس‌جمهور، دو تا سه قرارداد را براي طرح توسعه هرمزگان و مبارکه نهايي کرده و در آينده نزديک خبرهاي مربوط به آن نيز اعلام خواهد شد. وي تصريح کرد: در رابطه با سرمايه‌گذاري روي مهدي‌آباد نيز که کنسرسيوم تشکيل شده، يک ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز است که ظرف دو هفته آينده قرارداد آن امضاء مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار